Superb I 2.0 TDI 180.000, uit de lease overnemen of niet

JohnDu

Nieuw lid
Wie heeft er ervaringen met de reparaties die mij nog te wachten zouden staan tot ongeveer 220.000 km? We mogen de auto nu overnemen of het lease contract laten verlengen tot 220.000. Dat laatste zou betekenen dat de lease maatschappij het nog wel aandurft.
Ze vragen overigens 13.900 voor deze auto als overname bedrag. Het is een Business Edition met leer/alcantara, navigatie, solar roof, sound system. Geen aanrijdingen en alleen maar redelijke lange ritten, woon werkverkeer is 110 km vice versa. Kortom een fijne auto waarvan afscheid nemen moeilijk is. Momenteel wacht ik op een nieuwe stuurpomp, die is versleten.
Bedankt voor jullie input.
 

Constant

Erelid
Na 180.000 km loop je het risico dat de koppeling, vliegwiel of de turbo's vervangen moeten worden, het is niet te zeggen of dat morgen is of over 3 jaar (of nooit). Als je nog een paar jaar met de auto blijft rijden, dan zou ik dat risico nemen, zelfs met heel veel reparatiepech rijd je goedkoper dan nieuw.
 

EdK

Forumguru
Maar ja constant, dan blijft de overweging staan van neem ik privé de wagen over of verleng ik het lease contract.
Ik denk zelf dat ik het laatste in deze zou doen.
Ondanks dat ik weet dat er bij ons bedrijf skoda's waren en zijn die 350K gereden hebben en de garage amper gezien hebben. Zowel voor onderhoud als reparaties.

JohnDu het blijft een gok om hem prive te nemen en wat je te wachten staat aan reparaties is niet echt te voorspellen.
 

Constant

Erelid
Ik zou de auto alleen overnemen als ik 'm nog een paar jaar zou blijven gebruiken. En als de overnameprijs scherp genoeg is, dat het nog steeds leuk blijft ook bij flinke tegenvallers.

Uitlaat, accu, remschijven, etc. zullen er ook nog bijkomen. En natuurlijk de aandrijfriem van de motor komt er ook nog aan.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb destijds ook mijn O2 2.0 TDI overgenomen van de leasemij. Bij 150.000km heb ik 'm gekocht voor een schappelijke prijs.

Uiteindelijk na twee jaar (bij ca. 185.000km) weer verkocht omdat we steeds minder gingen rijden en de MRB wel erg hoog is voor een diesel. We betaalden gewoon meer aan MRB dan aan brandstof en andere zaken voor die auto.

Spijt? Nee, absoluut niet, want het was een fantastische auto, heerlijke motor. Denk dat het dus ook afhangt van hoeveel je van plan bent privé te gaan rijden met die auto.

Suk6 met je keuze!

ps: ik zie net nog dat jouw TDI een DPF heeft; dat geeft wel een iewat hoger risico op problemen die geld kunnen gaan kosten... Zaken als een dichtgeslibde EGR. Is b.v. je airco al eens een keertje compleet opnieuw gevuld? Distributieriem op tijd vervangen? Koppelingsplaten?
 

van_der_P

Senior Member
Alle zaken die men in dit draadje opnoemt als problemen, is gewoon onderhoud. Dat hoort erbij als je een auto gebruikt.
Zelf weet je hoe de staat van onderhoud is. En als die steeds goed onderhoud gehad heeft, dan zal er niet zo snel iets mis gaan. Dan kun je ook beoordelen of het de investering waard is. En je bereid bent een eventuele dure reparatie(hoe hoog is het risico daarop) te betalen.
Het bedrag wat die nu waard is zal vrij stabiel blijven. Als je nog een jaartje wacht zal die niet veel minder opbrengen.
 

Erik_NL

Forumguru
Als je nog een paar jaar met de auto blijft rijden, dan zou ik dat risico nemen, zelfs met heel veel reparatiepech rijd je goedkoper dan nieuw.
Da's mijn idee ook nog steeds.
Passat 3BG 1.9 TDi 2001 vanaf nieuw bereden en na 30 dkm overgenomen. Nu 220.000 km op de teller, uitsluitend Autobahn/Autoroute. Bij 160 dkm rechter homokineethoes vervangen. Vorig jaar de eerste accu vervangen, dit jaar nieuwe luchtmassameter (kosten 261 €) en linker homokineethoes. Verder alleen de kosten van voorgeschreven onderhoud, door de dealer
Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat je reparatiekosten zullen toenemen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lagere afschrijving. Die Passat blijft nog een poos, en onze Fabia evenzo ... is de bedoeling. Allebei fijne auto's om in te rijden en nog helemaal bij de tijd.
 

Monteurtje

Forumguru
Is dit een 2.0 TDI met 140 pk? Weet je ook of het roetfilter bij 120.000 km is vervangen. Dat moet namelijk bij dit type motor. En de vloeistof voor het roetfilter moet bijgevuld worden. Als dat allemaal gebeurd is dan hoeft dat pas bij 240.000 km opnieuw. Niet alle leasemaatschappijen geven hier toestemming voor en laten het zitten.
 
Zelf heb ik een 2,5 jaar geleden een Superb I 2.0L benzine gekocht van garagehouder die zelf een tijd in de Superb had gereden. Is ook een ex-leaseauto. Er stond 167.000 op de teller toen ik de auto overnam. Nu 220.000 op de teller. Zonder dat ik het wist iets te lang met een kapotte homokineethoes rondgereden en daardoor homokineet moeten vervangen. Gelijk homokineethoes andere zijde vervangen. Verder paar nieuwe banden en dat is het. Geweldige auto waar ik met heel veel plezier nog dagelijks woon-werkverkeer mee rijdt (ca. 100 km per dag). Ik realiseer mij dat het ongetwijfeld goedkoper kan maar het is een super auto.
 

JohnDu

Nieuw lid
Uit de lease overnemen of niet, that's the question

Bedankt allemaal voor de input. Neem ik allemaal mee in mijn afwezig. Kan wel moeilijk afscheid nemen van deze auto. :(

Veel van de zaken zijn al gedaan door de dealer. Wat ik me even uit mijn hoofd herinner:
- olie in de DPF, was een smerige job volgens de garage. Agressief spul
- aandrijfrollen van de riemen in het "vooronder"
- pomp stuurbekrachtiging
- wat gedoe met sensoren rondom de katalysator. Gaf veel zoekwerk op de juiste defecte op te sporen. Er zijn er wel 2 of 3 vervangen totdat men de echte defecte gevonden had. Deze defecte sensor had wel eens tot gevolg dat de auto plotseling in een soort "protective mode" terugviel tijdens rijden op de grote weg. Ineens veel minder vermogen en het advies op het dashboard om naar de garage te rijden. Even stoppen bij een P en de auto opnieuw starten verhielp dit euvel.

Wat de homokineten betreft, ik hoor nu een tikkend geluid bij het nemen van de bocht. Dit geluid was voor het recent vervangen van de stuurpomp veel prominenter hoorbaar. Nu hoor je het soms bij accelereren in de bocht. Ik geloof niet dat links of rechts iets uitmaakt.
Zou een van de koppelingen de oorzaak zijn? Dit tikken wil ik verholpen hebben voor de "grote beslissing" ;)
 

JohnDu

Nieuw lid
Afscheid van mijn Superb

Een laatste berichtje over deze Superb. Hij wordt binnenkort toch ingeleverd... :(
We zullen deze gezellige brompot (diesel) wel missen na 4 jaar en 200.000 km
De nieuwe eigenaar zal wel even naar het vliegwiel moeten kijken zegt de garage.

Maar de nieuwe staat al te wachten bij de dealer en dat wordt dan mijn 3de Superb.
Deze keer geen diesel maar een 1.8 TSI, Elegance Combi. we rijden niet zoveel km meer
Binnenkort wat foto's
 
Bovenaan Onderaan