superb combi of octavia combi, 1.9 tdi of 1.2 fsi

timderoose

Nieuw lid
Nieuwe skoda, maar er wordt getwijfeld tussen:

- de superb 2 combi classic (met autosalon pack zoals regensensor, maxidot, pdc achteraan) 1.9 tdi (niet leverbaar met 1.2 tsi). Nadeel: geen dsg mogelijk op deze motor (waarom niet?). Anders moet het een 1.4 tsi zijn, maar die is door het aantal pk's fiscaal niet gunstig in Belgie en verbruikt ook meer. Idem voor de 2.0 tdi, die is fiscaal nog ongunstiger (te veel pk's en motorinhoud).

- de octavia 2 combi ambiente (met nog extra opties regensensor, pdc achteraan, cruise control) met 1.2 tsi met dsg, of 1.6 crdi met dsg. 1.9 tdi niet leverbaar hier.

Is er een mogelijkheid om de 1.9 tdi van de superb toch te koppelen aan een dsg? Vragen aan volkswagen zelf, of misschien in Duitsland of Nederland zelf bestellen of zo? Want dit is momenteel de enige dealbreaker. Want het is geen technische kwestie, louter marketing of productdifferentiatie.

Voorkeur gaat ook uit naar de 1.9 tdi omdat deze bewezen technologie is, itt de 1.6 crdi die binnen enkele jaren kinderziekten, die eigen zijn aan nieuwe motoren, kan vertonen.
Auto is ook voor mijn vader bedoeld, 67 jaar oud, dus niet beginnen over chiptuning of "de 2.0 daar scheur je lekker mee door de straat" enz. :)

Er wordt gemiddeld 20.000 km per jaar gereden, taksen op dieselwagens en benzinewagens zijn in Belgie hetzelfde, is enkel afhankelijk van pk's en cilinderinhoud.

(MODERATOR ik zie net dat dit hier niet echt thuishoort, best naar andere categorie verplaatsen?)
 

Br3cht

Actief lid
misschien nog een vraag, zijn het korte of lange afstanden
want ik lees voor u vader 67jaar, als het de bedoeling is om elke dag naar de bakker te rijden en naar de winkel zou ik voor de benzine gaan
Als hij altijd autosnelweg doet, lange afstanden de diesel natuurlijk
De diesels van tegenwoordig zijn niet meer gemaakt om korte afstanden te doen.
Want die 20000km per jaar wilt opzich niet veel zeggen.
(mijn ouders rijden er 24000 maar telkens afstanden van 10km)

Het is maar een tip natuurlijk.
Ivm de versnellingsbak, neem eens contact met d' Ieteren (invoerder belgië) misschien dat zij u een degelijk antwoord kunnen geven
 

Br3cht

Actief lid
idd maar niet in alle uitvoeringen
je moet eerst maar eens de motor kiezen, dan versnellingsbak en dan de uitvoering
 

timderoose

Nieuw lid
Ja op de octavia is de 1.9 tdi met dsg wel leverbaar.

Maar de voorkeur gaat toch uit naar een Superb Combi. (op hun leeftijd hebben ze dat wel eens verdiend :1819: , + veel autovakanties en korte trips met bagageruimte propvol). Keuze tussen 1.4, 1.8 tsi , en de 2.0 tdi.

Heb zelf ook een Skoda octavia 2 1.9 tdi, en had toen ook vele fora afgestruind naar informatie, en uiteindelijk bleken er ivm de 1.9 tdi toch een stuk meer problemen te zijn met de 2.0 tdi + fiscaal ongunstig.

Dus enkel Superb combi 1.4 tsi en 1.9 tdi blijven dan over. Wat mij wel vreemd lijkt, is dat in Belgie de benzine 1.4 dus 500 euro duurder is in catalogusprijs dan de diesel 1.9 tdi :-s Vandaar dus mijn nog grotere voorkeur voor een 1.9 tdi.
Wel heel jammer van die DSG dan dus :407:
Is die in Nederland of Duitsland niet leverbaar? Anders haal ik hem daar.

@ Br3cht Zou invoerder d'Ieteren dan modellen leveren die niet publiekelijk configureerbaar zijn?
 

timderoose

Nieuw lid
Geen antwoord van d'Ieteren...

Weet er iemand het werkelijk verbruik van de 1.2 tsi en de 1.4 tsi bij de O2 combi? En van de 1.6 crdi?
Want de cijfers op de skoda site zijn niet echt betrouwbaar naar realiteit toe.

Laat ons zeggen: zeker geen zware voet, ook geen bejaarde rijder. Een rustige tot gewone rijder :)

Zou de 1.2 tsi met dsg7 echt maar 5,9 l /100 km verbruiken, dat kan ik niet geloven voor een benzine.
 

hemi24

Forumguru
Verbruik van een O2 Combi 1.6 CR TDI (Elegance Businessline) over 27.000km 5,7 l/100km.
Auto wordt altijd eerst warmgereden en dan stevig gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan