SuperB blijft stationair op 1000RPM

Goedemiddag Forumleden,

Ik heb even een vraag en misschien weten jullie waar ik dit moet zoeken. Sinds dat mijn auto terug is van reparatie bij de dealer blijft mijn auto stationair op 1000RPM hangen. Heel soms gaat tie naar 750RPM maar voor de rest blijft hij hoger in zijn toeren hangen. Dit was eerst altijd 750RPM tenzij hij aan het regeneren was. Dit regeneren kan het niet meer zijn want heb nu inmiddels alweer 2000KM gereden met vaak een uur reistijd.

De dealer heeft het volgende vervangen:
-Nieuw dashboard
-Nieuwe Gateway module
-Accu ingeleerd

Ik heb inmiddels ook een VCDS kabel met de software maar waar zou ik moeten beginnen met zoeken? Wat zou ik eventueel kunnen testen? Of wat kan het zijn?

Alvast bedankt!
 

oco1979

Forumguru
Lees deze eens uit en kijk of je foutmeldingen hebt.
Kijk eens wanneer de laatste regeneratie heeft plaats gevonden in km geleden.
Anders eens trip naar garage maken van herstelling.
 

Diondk

Senior Member
Ik zal zometeen is kijken wat mijn superb doet. Maar volgens mij zat deze stationair ook op 1000.
 

ertromp

Forumguru
Waarom os er een nieuw dashboard in gekomen? En een nieuwe gateway? En waarom moest de accu ingeleverd worden?
1000 tpm is te veel voor stationair
 

Cordoba

Forumguru
Bij die 1000 rpm, is dat bij koude motor of met airco (vol) aan? Wat voor koelwater temperatuur geeft ie aan?
Mogelijke oorzaak zou kunnen zitten in de temperatuursensor voor de koelvloeistof (of de stekker die daar niet op zit).
 
Dank allen voor jullie antwoord, fijn dat er zo wordt meegedacht! Ik ga hieronder even reageren op al jullie vragen. Ik heb zelf het gevoel en idee, ook na het uitlezen dat het ergens gezocht moet worden omtrent accu, dynamo enz. Als ik namelijk de accu bij stilstaande auto meet staat deze op 12v als ik hem start blijft hij zowel in VCDS als met een multimeter op 12v staan of zelfs iets lager naar 11,7. Als ik dan een keer het gaspedaal in druk springt hij opeens naar 13,7 en gaat hij dus pas laden. Dat doet hij dus pas als ik het gaspedaal indruk. Nu heb ik dan ook het trucje als ik de auto start direct het gas indruk en dan zie je dat hij netjes 750RPM gaat lopen. Wat kan dit zijn???

Hieronder mijn reactie op jullie vragen:
@oco1979 , in de bijlage een algemene logging en specifiek van het roetfilter. Wat me aan de algemene test wel gelijk opviel is dat hij 61, de accuregeling mist. Kan dit misschien hiermee te maken hebben?
@aiva tco adoks , sjoemelupdate zit er niet op dit ook door tuner nogmaals laten controleren.
@ertromp, Ik heb een lange tijd met een vreemd probleem gelopen. Mijn auto starten soms niet omdat de boordcomputer niet reageerde. De dealer dacht eerst de accu dus die heb ik laten vervangen. Toen bleek dat dit het niet was hebben ze het dashboard vervangen maar dat was het ook niet. En toen is de gateway vervangen en dat bleek het te zijn.
@Cordoba , heel wisselend, geen pijl om te trekken maar meestal draait tie vrolijk 1000RPM. Koelwater is gewoon prima en netjes 90graden.
@hemi24 , zie de logging van het roetfilter. Als was dit wel met motor uit.
 

Bijlagen

  • algemene test.txt
    13,6 KB · Weergaven: 20
  • roetfilter.txt
    1,3 KB · Weergaven: 5

Cordoba

Forumguru
Als ik het zo lees heb je een probleem met waarschijnlijk de accu, anders de dynamo. Als de accuspanning te laag komt, zal de motor extra toeren draaien om de accu bij te laden, normaal gesproken gebeurt dat alleen in periodes met veel kou en bij gebruik van veel grote stroomverbruikers.
 

EdK

Forumguru
Als ik namelijk de accu bij stilstaande auto meet staat deze op 12v als ik hem start blijft hij zowel in VCDS als met een multimeter op 12v staan of zelfs iets lager naar 11,7. Als ik dan een keer het gaspedaal in druk springt hij opeens naar 13,7 en gaat hij dus pas laden. Dat doet hij dus pas als ik het gaspedaal indruk
Als ik dat zo lees dan doet dit me denken aan problemen in de spanningsregelaar of de dynamo !?
Heb dit met een dynamo gehad van een zeilboot, accu's werden ook niet afdoende geladen.
Uiteindelijk de dynamo uitgebouwd en naar een leverancier in Almere van Dynamo's op bezoek gegaan om deze door te laten meten.
Bleek dat de dynamo nog wel laadspanning afgaf maar pas bij bepaald toerental, monteur ging er vanuit dat de dynamo uit een wagen kwam en vertelde dat hij nog goed was en bij een xxx aantal toeren gewoon zijn laadspanning af gaf.
Ja das mooi maar dan moet ik wel vollast draaien met deze motor in de zeilboot en dat gebeurd zelden.
Dus hij is nog eens gaan meten op de testbank en stelde toen voor deze in te ruilen en dat we met bijbetaling een nieuwe vergelijkende terug namen.
Zijn we mee accoord gegaan mits hij de nieuwe wel wilde testen op testbank om te kijken met welk minimale toerental de dynamo ging bijladen.
wel dat toerental was van dien aard dat bij een kwart last hij al een laadspanning af gaf.
En als ik jouw quote tekst dan lees dan krijg ik hierbij hetzelfde idee !
 

Diondk

Senior Member
Heb net gekeken voor je. Koud is hij 1000 als ik vervolgens een stuk gereden hebt en de motor iets warmer is zakt hij naar 800.

Veel succes met het zoeken naar het probleem!
 
Ik denk zelf aan de spanningsregelaar. Omdat als ik even het gas heb ingetrapt en dan de auto met rust laat hij netjes 750RPM gaat lopen en toch blijft laden. Nu is het alleen de vraag hoe ik dit ga uitsluiten? Bij de totale scan in VCDS kreeg ik wel de melding dat de spanningsregelaar op adres 61 niet gevonden kon worden. Misschien dat dit al een teken is of hij zit er niet in?
 

Highway

Forumguru
1.8 tsi benzine S2: bij starten van de wagen, direct 14.1v. Toerental dan rond de 800.

Ik verdenk de dynamo (en dan idd de regelaar). Ik weet niet hoe makkelijk deze is uit te bouwen op jou auto - indien dit een mogelijkheid is zou ik deze uit bouwen en eens goed laten testen. Desnoods reviseren, na bijna 2K gelopen te hebben kan dat geen kwaad.

Kosten om te laten reviseren liggen rond de 100 tot 150 euro (hier in de buurt).
 

Arjann

Forumguru
Vind het wel opvallend dat dit zich voordoet nádat de accu opnieuw is ingeleerd. Daarom vraag ik me af of die wel goed is ingeleerd, want ik weet uit ervaring dat een motor stationair wat meer toeren kan maken als die verkeerd is ingeleerd. Het kan ook iets heel anders zijn maar opvallend vind ik het wel
 

Cordoba

Forumguru
Spanningsregelaar zit bij sommige dynamo's ver in de dynamo zelf weggestopt, bij andere dynamo's pak je de spanningsregelaar er 'zo' vanaf, en wissel je 'm voor een andere.
@Thomasd als je aangeeft wat precies de gegevens van jouw auto zijn (Superb, motorcode/motortype, bouwjaar) dan kunnen een aantal kenners zoals @Arjann misschien wel vertellen of bij jouw auto de spanningsregelaar makkelijk is te wisselen.
- auto Skoda Superb II jaar 2....
- motorcode CAYC??

Mijn idee om eerst de accu te checken, is omdat ik 12V vóór het starten nogal laag vindt, en de auto bij iets meer toeren wel goed lijkt bij te laden. Dan zou ik na een rit dus ook minstens 12,5V of meer verwachten met uitgeschakeld contact.

Edit: ik had ook al twijfels of wel het juiste model/type accu is ingeleerd, en zie dat Arjann die twijfels ook heeft.
 
Hartelijk dank weer voor jullie antwoorden. Jullie zetten mij wel aan het denken. @Cordoba , @Arjann , ik heb even gekeken hoe de accu ingeleerd staat in VCDS en er staat nu als code 000 068(of 086 ben het even kwijt)00000000000 . Ik heb al op internet gezien dat hier andere codes bij de nul moeten staan maar ik moet zeggen dat op de Fulmen accu niets staat aan deze gegevens. Kan het hier misschien zitten?

@Cordoba , Het is een Superb 1.6TDI 3T uit 2011. (verdere info staat ook in de logfiles die ik eerder heb geplaatst)
 
Bovenaan Onderaan