Superb benzine tot €15000

Dag allen,

Ik zoek een Superb tot €15000,-
Vanwege mijn lengte en een dochter die achter me moet zitten kom ik uit bij de Superb. Ik overweeg een benzine rond de 100000 km. Ik lees veel problemen over de TSI motoren.

Wie heeft er advies welke uitvoering aan te schaffen? Ik rijd ongeveer 12000 per jaar.

alvast dank

groeten Jaap
 

VAG-man

Forumguru
Hallo Jaap,

Veel TSI motoren hebben inderdaad problemen gehad met de olieschraapveren, waardoor er overmatig olieverbruik was.

Persoonlijk zou ik juist een S2 kopen die ruim de 100.000 km voorbij is.
De meeste problemen met het olieverbruik van de TSI motoren begonnen of héél vroeg, zeg vanaf 25.000 km of juist rond de 100.000 km.
Veelal is er gebruik gemaakt van de coulance regeling. Dit hield in gemodificeerde zuigers (o.a. nieuw type schraapveren) of een volledig nieuwe motor.
Zo heb ik mijn S2 gekocht met 207.000 km, maar er was 2 jaar daarvoor een volledig nieuwe motor (nieuw type) in gekomen. Ik kocht een auto waarvan de motor nog geen 50.000 km had gedraaid.

Conclusie kijk naar S2 met TSI waarvan de onderhoudhistorie volledig bekend is.

Ik ben zeer tevreden over de TSI motor. Veel kracht en relatief zuinig verbruik.
 

Okki

Donateur
Vanwege mijn lengte en een dochter die achter me moet zitten kom ik uit bij de Superb.

Ik ben zelf 2.02 en mijn dochter is 1.81 (en mijn vrouw 1.80)
Vanwege de centjes kwamen wij bij een .........RAPID ....uit.
Ik geef het maar even in overweging. Superb is natuurlijk een prachtige wagen....maar je kan ook voor minder slagen binnen Skoda.
 

Johnnyvr6

Forumguru
Als brandstof verbruik niets uitmaakt is de 3.6 een hele fijne motor. Heb er zelf een en ben er echt tevreden over. Alleen zijn ze redelijk schaars in nederland.
 

TDI_DSG

Senior Member
Uit ervaring kan ik zeggen dat je geen 1.8 van voor 2014 moet kopen waar nog niets aan gedaan is mbt olieverbruik. Ik rij nu een s3 maar heb 2 keer een s2 gehad. De eerste was van 2010 en ging vanaf 100000 km erg veel olie verbruiken. De tweede was van 2014 en die verbruikte niets. Nu een s3 van 2018 en die verbruikt ook niets. Allemaal voorzien van een 1.8 tsi wat op zich een hele fijne motor is.
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Het gaat niet alleen om ruimte wanneer je een Rapid over een Superb zou nemen natuurlijk. Als het kan zou ik gewoon de Superb nemen, niks mis met een rapid, maar t'is op geen enkel vlak een Sup.
 

Okki

Donateur
@JeSko

Als het kan zou ik een Rolls Royce nemen, maar het kan niet. En natuurlijk is een Rapid geen Sup, maar zoals het geschreven staat is het criterium ruimte voor passagiers. En de meeste mensen denken nu eenmaal dat het grootste model (en duurste) de meeste ruimte biedt. Zodoende wil ik de vraagsteller even wijzen op het feit dat dit niet altijd zo hoeft te zijn.
 

MaxN

Donateur
Ziet er goed uit. Al zal met een S2 uit de laatste serie weinig mis zijn. Deze zullen mogelijk iets ruimer in de uitrusting zitten. Maar als je de keuze hebt tussen een S2 en S3 zou ik waarschijnlijk ook de S3 nemen.
 

JeSko

Forumguru
Als je een S3 kan betalen die niet veel kaler is dan een S2 fl of die niet heel veel meer km's heeft neem dan inderdaad de S3, ik rijd zelf een, in mijn ogen, mooie S2 FL, maar een S3 is nog mooier.
 

VAG-man

Forumguru
@Superbzoeker dit is een nette aanbieding.
Je rijdt 12k per jaar, dus je kunt jaren vooruit.

Waar op letten?
Nou niet veel behalve dat er een kloppend en recente onderhoudhistorie moet zijn.

Ik zou een proefrit aanvragen.
 

Eltjo

Forumguru
Ik ben 1.98 mtr en heb 5 jaar en 120 dkm een SII.
E.a. kan voor jou heel anders uitvallen omdat jij een andere arm/been/romp lengtes hebt, maar kijk eens naar de volgende punten.

Ik heb meteen een spiegelverhoger (zie dit forum) aangeschaft omdat de spiegel voor een enorme dode hoek schuin rechts voor zorgde. Zo'n probleem had bij een eerdere (oude) auto tot total loss geleid.
In de SIII heb ik in de showroom even kort gezeten en ook die spiegel zit laag en zorgt voor de dode hoek.
Dat betekend dat je bij elke zijstraat van rechts en bij invoegers e.d. bewust moet bukken om onder de spiegel door te kijken. Houdt daar rekening mee! Of spiegelverhoging mogelijk is voor de SIII - geen idee.

Ook was een pré voor een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Alleen omdat daar ook de hoek van het zitvlak kan worden versteld.
Ik rijdt bijna 100% in mijn auto, maar met elektrische stoelverstelling kan je de voorkeuze instellingen van de stoel en buitenspiegel aan de sleutel koppelen. Dus als b.v. jouw kleinere partner de auto ook gebruikt met de 2e sleutel, hoeft alleen maar de binnenspiegel versteld te worden. Die van AutoFirst Schurer-Kamphuis heeft dat zag ik.
Het stuur kan wat mij betreft dichterbij dan de verstel-mogelijk biedt - helaas.

Algemeen voor elke gebruikte auto: een up-to-date radio/navi systeem kan je vergeten.
Update-kaarten zijn al min. een 0,5 jaar verouderd (en duur) als ze uitkomen. Zie onderzoek Consumentbond.
Een ander systeem heb je vast voor € 500-600 ingebouwd en overtreft vaak alle mogelijkheden van een fabriekssysteem. (Pas op met systemen met extra ? Canton? speakers.)
Daarom gebruiken veel mensen hun telefoonnavi.

Een SII is ouder, maar goedkoper. Ook als er af en toe iets stuk gaat of eerder onderhoud nodig heeft.
Dat kan voor jouw en een SIII allemaal anders zijn, maar neem het mee in je overwegingen.

Maak proefritten in verschillende types/modellen en zet de voor jou de + en - op een rij.

En verder moet je gewoon geluk hebben met een auto. Succes!
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
Goed opgemerkt @eltjo2. Mijn broer is net zo lang als ik, maar hij heeft een langere romp en kortere benen in vergelijk met mij. Ik kan in mijn (met de blijkbaar op geen enkel vlak te vergelijken) Rapid met hoed op zitten, mijn broer schuurt met z'n kruin tegen het dak.

Maar, ik neem aan dat de auto niet blind gekocht wordt en een proefzit/rit zal het uitwijzen
 

JeSko

Forumguru
Niet zo zuur @Okki, je kan een Rapid ook op geen enkele manier met een Superb vergelijken, jij wilt iemand die zo veel mogelijk ruimte nodig heeft overtuigen om een Rapid boven een Sup te verkiezen, dan kan ie net zo goed of nog beter voor een Fabia Combi gaan, raad hem anders een Citigo aan, lukt ook wel toch?
 

EdK

Forumguru
Of spiegelverhoging mogelijk is voor de SIII - geen idee.
Vermoed van niet, die voor de S2 was ook getekend en met 3D uitgeprint door één van de leden hier.
Dus voor de S3 zal je naar iemand op zoek meten gaan met een 3D printer die dit als hobby heeft.
En dan samen aan het tekenen gaan en uitprinten en passen.
Als dat lukt dan zal er gerust hier een kleine markt zijn om kosten er een beetje uit te halen
 
Bovenaan Onderaan