SuperB 3V5 combi vering

Beste forummers,

Er is al veel geschreven over de zompige vering van de SuperB. Ook mij irriteert dit als een malle.
In de bochten is de auto snel onderstuurd en deint als een boot bij drempels.

Ik ben daarom op zoek naar een wat straffer onderstel en loop tegen een oerwoud van discussies aan op Engelse en NL forums maar nergens kan ik vinden wat ik wil, hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Het liefst wil ik een straffer onderstel zonder verlaging maar dit lijkt niet mogelijk.
De Eibach ProKit E10-79-012-01-22 met 35/30mm verlaging lijkt me dan the way to go v.w.b. de veren.

De crux zit 'm in de schokdempers, het liefst monteer ik Bilstein B4's maar voor mijn PR nummer (G01) vind ik geen passende Bilstein's.
De originele schokdempers hebben de nummers:
Voor: 3Q0413031BF
Achter: 3Q0512011HD
PR Codes:
G01
1JA
L05

Voor bijv. PR codes G04,G05,G06,G07 zijn er wel B4/B6 schokdempers van Bilstein
Ook voor PR codes G02, G06, G25, G28, G29, G32 zijn er wel Bilstein's

Mijn vraag is eigenlijk, wat is nou het verschil tussen bijv. de G01 schokdemper t.o.v. bijv. de G02 en zou ik een schokdemper kunnen monteren die voor een ander PR nummer bedoelt is?

EdK

Forumguru
Kijk eens naar KW streetcomfort
Ja niet de goedkoopste maar wel prima sets die ze verkopen.
Zelf set onder me vorige fabia gehad en nooit een minuut spijt van gehad.
Comfort was nagenoeg hetzelfde , maar weggedrag was 110% verbeterd...

Moet ik wel toegeven dat ik de set had overgenomen van een lid hier die zijn vrouws Fabia ging inleveren.
En zoals @JeSko al zegt, neem ook eens contact op met Antera. Hij kan leveren (div merken) en adviseren maar ook monteren voor je !

Eltjo

Forumguru
Ik heb Bilstein B4? schokbrekers met standaard Eibach veren voor op mijn 3T5.
Achter had ik al veel eerder hulpveren laten plaatsen en merk nu met 4 mensen in de auto dat bij 330dkm deze originele schokbrekers minder geworden zijn.

Maar misschien kan je met iemand van het forum die andere schokbrekers/veren heeft eens vragen of je mee mag rijden in een 3V5?

Laatst bewerkt:
@Antera is de aangewezen man hiervoor, zeker als het zo specifiek is allemaal. Veel succes.

Ik had al wel e.e.a. gelezen over @Antera thanks voor de tip!

Kijk eens naar KW streetcomfort
Ja niet de goedkoopste maar wel prima sets die ze verkopen.
Zelf set onder me vorige fabia gehad en nooit een minuut spijt van gehad.
Comfort was nagenoeg hetzelfde , maar weggedrag was 110% verbeterd...
.......

Ik was niet bekend met deze set en ik heb gekeken op hun site, de set ziet er erg goed uit maar is helaas boven budget.
Ik hoop toch onder de €900 klaar te zijn, zeker gezien ik de schokdempers en veren zelf kan monteren.

Ik heb Bilstein B4? schokbrekers met standaard Eibach veren voor op mijn 3T5.
......

Ik heb bij mijn voorgaande auto's op de Cupra met DCC na altijd Bilstein B4's gehad, zijn erg fijne schokdempers vandaar dat ik deze ook op de SuperB wil maar het lijkt erop dat er voor de PR G01 die mijn SuperB heeft geen B4's beschikbaar zijn.
Misschien moet ik er toch maar eens een mailtje naar Bilstein aan wagen wellicht dat hun me verder kunnen helpen.

Het is me overigens nog steeds niet helemaal duidelijk is wat nou het verschil tussen PR G01 en PR G02, zullen deze echt fysiek verschillen, andere lengte, andere veerkarakteristiek of zoiets?, hoewel ik stiekem het gevoel heb dat de G01 en G02 niet veel verschillen las ik op de engelse fora toch dat er iemand is geweest die zijn ride verknald heeft door de verkeerde schokdempers te monteren en dat wil ik dus niet :shutup:

Hoewel ik twijfel over de looks van verlaging i.c.m. de 17" Stratos velgen is de voorlopige tussenstand dat ik uit kom op de Eibach Pro kit i.c.m. met:
Sachs 317330 schokdemper voor
Sachs 318202 schokdemper achter

Laatst bewerkt door een moderator:

Eltjo

Forumguru
Als je je kenteken invult op een onderdelensite (b.v. Autodoc), kom je dan niet verder.
Ik meen dat voor mijn auto de keuze was voor een sportonderstel of gewoon onder de Bilsteins.
Verder kan je als extra controle de leverancier een mailtje sturen.

Misschien zit je niet zo in de buurt van Antera - Breda....

Jawel, ik krijg wel een aantal keuzes maar niet wat ik zoek.. Voor alle PR nummers behalve PR G01(die mijn SuperB heeft) is de keuze in schokdempers reuze, vandaar dat ik de vraag heb of de G01 echt verschilt van de andere PR nummers en wat dat verschil dan is, als dat verschil niet al groot is monteer ik de schokdempers voor PR G02 gewoon ;)

Ik woon inderdaad niet in de buurt van Breda en het is een klus die ik graag zelf uitvoer. :)

Rallye

Forumguru
Onder onze MINI hebben we pas Koni Special Active (FSD) dempers laten zetten. Ook niet goedkoop, maar een wereld van verschil. Comfortabeler, zonder aan weggedrag en scherpte te verliezen. Bevalt ons prima.

Dank voor alle reacties!
Ik heb inmiddels een set Bilstein B6 schokdempers met Eibach OE spec veren besteld.

Schokdempers voor: Bilstein B6 35-229872
Schokdempers achter: Bilstein B6 24-229890
Veren voor: Eibach R15907
Veren achter: Eibach R22915

Verder vervang ik ook gelijk alle stofhoezen, rubbers en de veerpootlagers.
Ik ga de boel over een week of 2 monteren en ik laat jullie weten of het allemaal past en hoe het rijd :D

De schokdempers, veren, veerpootlagers, stabistangen en draagarmen zijn vervangen!
Hoewel ik vergeten ben te meten heb ik wel het idee dat de auto met name aan de achterzijde 1 a 2 centimeter hoger is gekomen, maar goed, het past allemaal, de auto is opnieuw uitgelijnd en het weggedrag is met 300% verbeterd!

Bijlagen

• IMG_0155.jpg
    IMG_0155.jpg
    625,9 KB · Weergaven: 45
  • IMG_0154.jpg
    IMG_0154.jpg
    712,8 KB · Weergaven: 42
  • IMG_0153.jpg
    IMG_0153.jpg
    882,4 KB · Weergaven: 45
  • IMG_0152.jpg
    IMG_0152.jpg
    664,6 KB · Weergaven: 39
  • IMG_0151.jpg
    IMG_0151.jpg
    636,6 KB · Weergaven: 39
Schuurpapiertje en een bus zwarte lak doen wonderen mocht de kleur je tegenstaan :D . Hoewel je ze vanaf de buitenkant niet ziet vindt ik het wel wat hebben ;)

hemi24

Forumguru
:ot: Ik snap het niet, hele acties hier om auto’s van chroom te ontdoen, tot logo’s aan toe, omdat dat beter zou staan en vervolgens geen hond die zich druk maakt over ontsierend gekleurde schokbrekers… :arghh:

Druk dan gelijk ook zo’n lelijke dop van de Boels op je trekhaak..!

• Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Mooi, je best gedaan en fijn dat het zoveel beter rijdt.
Dit is het standaard materiaal van Eibach en Bilstein?
Bij mij waren de beide gewoon zwart overigens.

Rico_vdM

Nieuw lid
Wat voor een Skoda Superb heb je precies?
Ik heb een Skoda Superb combi 1.4tsi 150pk uit 2018 en ben op zoek naar verbetering van de vering en wegligging zonder verlaging.

Bovenaan Onderaan