Superb 3 2.0 TDI hapert soms.

tritus

Senior Member
Gisteravond ben ik terug gekomen uit Frankfurt nadat ik bij de IAA geweest ben. Mooie rit met de nieuwe superb. Alleen nu is er toch een probleempje boven komen drijven.

Ik had al eens eerder gemerkt dat de auto af en toe hikt/ hapert als ik met constante snelheid rond de 120/130 rijd. Maar zeker met zo'n lange rit valt het op. Het is alsof hij even een slag mist. Het doet zich misschien 1 tot 2 keer per uur voor en ik kan het zelf niet reproduceren. Als ik harder rij, of anders gezegd als de auto er harder aan moet trekken, dan gebeurt het naar mijn idee niet. Auto heeft nu 3700km gereden en het gaat om de 2.0 TDI 150 pk versie met Handbak.

Iemand een idee wat het kan zijn? Omdat ik het nogal een vage klacht vind om mee naar de garage te gaan wilde ik het eerst hier even vragen...
 

CDK

Forumguru
het is enerzijds niet te hopen dat er meerdere leden deze klacht hebben, anderzijds zou het jou kunnen helpen een diagnose te stellen. ik zou sowieso asap een afspraak met je dealer maken en laten uitlezen :jaja:
 

hemi24

Forumguru
EU6, herken het bij m'n golf met 1.6 TDI, die doet het af en toe tussen 90 en 110.

Te zuinig, thats all
 

tritus

Senior Member
Wat bedoel je met eu6? Klinkt inderdaad aannemelijk dat het iets te zuinig staat of iets dergelijks.
 

barretje

Senior Member
Ik heb dit ook af en toe met mijn octavia 2.0 tdi uit 2007. Merk het ook wel eens als ik de bocht om ga
en in zijn twee gas geef.
 

tritus

Senior Member
Het doet zich bij mij voor bij constant rijden. Motor loopt dan heel rustig op net 2000 toeren en hapert dan soms heel kort. Geeft dan een klein schokje. Niet bij optrekken of iets dergelijks. Juist als er weinig vermogen word gevraagd zeg maar.
 

ElScorpione

Forumguru
Waarschijnlijk herkent het motormanagement van deze (recent) veelbesproken 2.0 TDI een zogenaamde 'zuinige cyclus' waardoor die omschakelt naar andere software, geknepen wordt en minder gaat uitstoten ...

:D
Ik wilde exact hetzelfde zeggen.

Maar even zonder gekkigheid. Zoals @Corné de Kluijver als zei, denk ik ook dat je de auto sowieso moet laten uitlezen. Misschien is er iets in het storingsgeheugen te zien. Misschien kan het ook nog met je brandstof te maken hebben. Tank je merkdiesel? Anders een keertje wat duurdere premiumdiesel proberen? Of een additief in je tank gooien. Doe de auto het al vanaf het begin?
 

andrehj

Forumguru
Zie je tijdens de "hapering" ook je toerenteller naald schommelen?
Dat kan toch niet? Het is tijdens het rijden, en hij heeft een handbak. Dus de krukas is vast verbonden met de wielen, waarbij de auto tijdens het rijden door de massatraagheid ervoor zal zorgen dat de motor met een constant toerental draait. Een eventuele hik in de motor zul je dus nooit op de toerenteller kunnen zien (of je moet wel HEEL veel speling op de aandrijflijn hebben, maar dat lijkt bij zo'n nieuwe auto wat minder waarschijnlijk).
 

Monteurtje

Forumguru
Waarschijnlijk herkent het motormanagement van deze (recent) veelbesproken 2.0 TDI een zogenaamde 'zuinige cyclus' waardoor die omschakelt naar andere software, geknepen wordt en minder gaat uitstoten ...

:D

De diesel motoren in de Octavia III en Superb III zijn geen EA 189 motoren, maar motoren uit de EA 288 serie. Dus dat verhaal gaat niet op.

Ken vergelijkbare 'klacht' uit de 2.0 TDI pompverstuiver met roetfilter. En daar kon je af en toe een schokje voelen als je constant reed of op cruise control. Dat kwam door de EGR klep. Een plaatje ertussen met een gaatje van 10 mm verhielp het schokken. Maar dat schokken was wel vaker dan 1 á 2 keer per uur.
Misschien dat er regeneratie plaats vind van het roetfilter of het NOx katalysator.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tafkah

Forumguru
Waarschijnlijk herkent het motormanagement van deze (recent) veelbesproken 2.0 TDI een zogenaamde 'zuinige cyclus' waardoor die omschakelt naar andere software, geknepen wordt en minder gaat uitstoten ...

:D
Ja precies.. je reed zeker op een recht stuk snelweg, zonder stuurbewegingen te maken, bij een graad of 25 en je GPS maakte zeker even geen contact.. :deuk:
 

Tafkah

Forumguru
De diesel motoren in de Octavia III en Superb III zijn geen EA 189 motoren, maar motoren uit de EA 288 serie. Dus dat verhaal gaat niet op.
.

Dat zal zeker zo zijn, maar als dat EA 288 blok in de US niet wordt geleverd, is het door de US ook nog niet getest en zal door hun ook niet getest worden. Dus of dat stukje software er wel of niet in zit is nog niet bewezen en zal tot iemand het test, of VW het bevestigt, nog even onduidelijk zijn.
Maar goed.. ik denk niet dat dat het probleem is overigens :D
 

tritus

Senior Member
Het schokje geeft hij vanaf het het begin, alleen doordat het maar af en toe gebeurt let je daar in het begin niet al te veel op. Maar als je er op een lange rit op gaat letten word het irritant... De auto rijd verder echt perfect! Heb al iets gelezen over een erg klep maar echt duidelijk is het me nog niet.

Ik probeer nu te achterhalen wanneer het precies gebeurt zodat ik met een duidelijke klacht omschrijving naar de dealer kan. Ik weet uit het verleden toen ikzels nig service monteur was, dat niets vervelender is als een klacht die af en toe voorkomt....
 

superbia

Forumguru
@tritus Nog geen last van gehad. Maar ik heb ook nog niet de gelegenheid zo lang met constante snelheid te rijden. Ik zal er extra op letten de komende dagen
 

hemi24

Forumguru
Het doet zich bij mij voor bij constant rijden. Motor loopt dan heel rustig op net 2000 toeren en hapert dan soms heel kort. Geeft dan een klein schokje. Niet bij optrekken of iets dergelijks. Juist als er weinig vermogen word gevraagd zeg maar.

Een beetje het gevoel alsof je kortstondig net iets gas terugneemt..?
 

tritus

Senior Member
Nee, alsof de motor even een slag mist. Een korte hapering. Moeilijk om te beschrijven...
 
Bovenaan Onderaan