Superb 1.8 TSi Ratelt en bokt

tweelingouder

Nieuw lid
Beste forum leden,

Mijn SIIC heeft op het moment 2 problemen.
1. Bij koude start bokt mijn auto en gaat na 30 sec "normaal" lopen;
2. Mijn motor ratelt lichtjes.

Is dit een probleem die iemand eerder mee heeft gemaakt??
Graag hoor ik snel van iemand
 

Kempes

Forumguru
Zsm naar de garage..dat ratelen zal de distributieketting of de spanner van de ketting zijn, als je daar mee doorrijd zal het je een paar duizend euro gaan kosten..
 

CDK

Forumguru
Inderdaad asap naar de werkplaats. Zal zeer waarschijnlijk ketting en / of spanner zijn. Als je te lang wacht draait je hele boeltje in elkaar!!
 

tweelingouder

Nieuw lid
Heb nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan, ben namelijk op vakantie met deze auto.
Het rare is alleen dat op hogere toeren (boven 3000) het ratelen verdwijnt, of als je in laag toeren rustig rijdt.
Het bokken bij koude start blijft overigens.
Ik dacht dat dit probleem alleen was bij de kleinere TSI motoren?
Is overigens een CDAA motor, voor degene die dit afvraagt.
 

Antera

Donateur
Niet nadenken en niet naar huis ermee is mijn advies. Dit kan je duur komen te staan. Ratelen is nooit goed en duid op een ketting/spanner. Bel de ANWB zou ik zeggen. De motor loopt niet goed wat duid op afwijkende krukas/nokkenas enz. Dit kan alleen maar schade berokkenen
 

Schippersss

Forumguru
Juist de 1.8 is hier berucht om. Zou persoonlijk geen meter meer rijden, zijn genoeg gevallen bekent waarbij men nog ff naar huis was gereden(plusminus 10km) en daarna niet meer gestart kon worden. Oorzaak, ketting van tijd en zuiger de kleppen gekust. Moest toen een heel nieuw blok in.
 

andrehj

Forumguru
Onregelmatig lopen bij koude start doen ze allemaal, dat is een speciaal programma om de katalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen.
Over dat ratelen: de onze klinkt (vooral met de motorkap open) ook als een tractor en doet dat al sinds nieuw. Kun je een filmpje of mp3 posten zodat we het geluid kunnen beoordelen?
 

Spinal

Forumguru
Alle TSI blokken lopen als een diesel, maar ratelen is echt niet goed en klinkt heel anders. Er komt een keer het moment dat hij een tandje of meer overslaat en dan heb je een probleem. Er mee blijven kan een dure gok zijn

De mijne deed het alleen bij een koude start: je hoort duidelijk het verschil tussen ratelen in het begin en normale loop daarna

 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tjariet

Nieuw lid
Mijn 1,4 TSI ratelt sinds een tijdje ook maximaal een seconde na de koude start (maar niet altijd). De garage waar ik vorige week mijn airco heb laten bijvullen, zei dat dat heel normaal was en dat dat niet betekent dat de boel meteen stukgaat.

Ik ga over anderhalve week op vakantie en ben van plan 6000 km. te gaan rijden. Daarna staat mijn nieuwe Octavia (eindelijk) klaar. Ik hoop maar dat alles zo lang nog heel blijft.

Iemand enig idee of zo'n rateltje als in de video van Spinal op korte termijn kwaad kan?
@Spinal: Is jouw ratel sinds eind oktober nog erger geworden?
 

Spinal

Forumguru
@Tjariet mijn ratel is niet erger geworden omdat ik meteen mijn garage heb gebeld en er is onder garantie een nieuwe ketting set opgekomen. Die bestaat uit een gemodificeerde ketting, spanner en geleiders.

Of dit op korte termijn kwaad kan is moeilijk te zeggen. De garage had de oude en nieuwe ketting langs elkaar gelegd en hij was al iets opgerekt. Niet veel maar dat wordt natuurlijk steeds meer. Mijn Octavia had bij aankoop nergens last (of het was me niet opgevallen) en 2 maanden later was het raak.
 

Tjariet

Nieuw lid
@Spinal: Bedankt voor je reactie! Jij had gelukkig nog garantie, dat scheelt enorm.

Ik heb mijn Octavia bijna acht jaar geleden nieuw gekocht en heb er nu bijna 170.000 kilometer mee gereden. Tot nu toe geen problemen gehad. Ik heb een aantal maanden geleden de garage gevraagd of het verstandig zou zijn om de ketting en de spanners preventief te vervangen, maar ze zeiden dat ik beter gewoon kon doorrijden.

Toen had ik dat rateltje echter nog niet. De rit naar Portugal heen en weer gaat een beetje een gok worden, ben ik bang. Als de motor in de soep loopt, is de auto economisch total loss. Ik heb de hoop dat lange ritten niet zo'n aanslag vormen op de techniek en dat alles heel blijft.
 

0ri0n88

Forumguru
Volgens VW dien je toch eerst een motormanagement storing te krijgen dat je ketting te ver opgerekt is. Dat die ratelt betekent wel dat je al in dat proces zit en het een kwestie van tijd is dat je de bijbehorende melding krijgt.
Heb bij mijn recent ingeruilde 02 ook de boel laten vervangen en zelfs daarna had ik nog af en toe een ratel.
Schijnt dan de spanner te zijn die nog niet helemaal gevuld is met olie en vandaar na een seconde draaien is de ratel weg (klinkt wel hoogst primitief dat terzijde)
Ratelt die langer als 2/3 seconden is het wel wijs de boel te vervangen
Dat hele kettingenverhaal snap ik niks meer van.....
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Volgens VW dien je toch eerst een motormanagement storing te krijgen

Als je lang genoeg wacht krijg je vanzelf een hele boel storingen en uiteindelijk één hele grote storing, vanaf dan kun je verder gaan lopen :D

Ik zou niet weten welke storing je zou moeten krijgen als je ketting oprekt... als hij een tandje verspringt en je timing niet meer klopt dan wel. Maar dan ben je al te laat
 

0ri0n88

Forumguru
Ik zou er niet op wachten
Ik ook niet en het zegt genoeg dat je dealer er ook niet op wilde wachten. Alhoewel het in jou geval geloof ik om de 1.2 ging en daar was een terugroep op en bij de andere motoren alleen binnen 6 jaar na aanschaf dealer onderhouden en max 100k km. dan kreeg je een nieuwe ketting onder coulance. Dus veel vertrouwen in het produkt hadden ze al niet :nono:
Zijn er ook zat die dit allemaal makkelijk halen en ook zat die al tijden met een ratel rijden (al dan niet verstandig)
Neemt niet weg dat er gewoon een storingscode voor is en in principe je motormanagement je tijdig zou moeten waarschuwen in theorie.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Was idd een 1.2 en toen in ieder geval geen terugroep. Maar ik hoorde wel de karakteristieke ratel bij openen motorkap en dat was voor mijn dealer voldoende om te zeggen "kom maar meteen langs"
 

0ri0n88

Forumguru
Zou kunnen @ertromp mij is veteld dat als de spanner hem niet genoeg meer op spanning krijgt je dus een mm storing krijgt aangezien je ketting dan te slap gespannen staat.
 
Bovenaan Onderaan