Super irritante rammel nieuwe superb IV.

ESL

Actief lid
Mijn auto is nu een half jaar oud ongeveer en is al een paar keer weer naar dealer geweest, onder andere voor deze rammel. Ze hebben niks kunnen vinden wat helpt. Maar ondertussen zit ik hier nog steeds mee. Ik voel me ondertussen echt een zeurpiet, maar luisteren jullie nou zelf; dit kán toch niet?

Ik heb een filmpje gemaakt van het geluid. Is er iemand een idee wat het kan zijn? Het komt rechts voor, het lijkt uit de a stijl te komen. Het is een superb IV met een panoramadak


 

SuperbIV

Senior Member
Pff.. Zwaar irritant. Doet hij dit altijd of soms? Maw. hoort de dealer het ook altijd? Mag iig gewoon niet bij zo een nieuwe wagen. Neem aan dat de dealer dit zelf ook wel begrijpt.

Ik zou er mee terug gaan en zeggen dat ze het maar op moeten lossen binnen redelijke termijn. Maar als je daar geen vertrouwen in hebt:

Blijft het geluid als je een bijrijder vraagt de deur een stukje open te doen? Zo ja, dan ligt het denk ik eerder in het dashboard. Heb je al eens iemand gevraagd zijn/haar oor tegen wat delen aan te houden om het beter te localiseren? Mocht het niet goed te horen zijn zou ik zelf denk ik beginnen bij het stuk voor stuk uitbouwen van delen, te beginnen bij dashboardkastje. Kijken of je het geluid dan beter hoort of dat het weg is. Zo niet dan deurpaneel (hoewel dat een lastigere is), en zo verder.
 

Roronoa

Actief lid
Ja best irritant, moeilijk te bepalen van waar het juist komt. Misschien ventilatieroosterspeling met de dash?
 

ESL

Actief lid
Tja zoals altijd is het probleem; als de dealer mee rijdt dan doet ie het niet of minder. Hij doet het meestal, maar niet altijd even hard. 1x heeft een monteur mee gereden en het ook gehoord en hij dacht aan afvoer kanalen van panoramadak die blijkbaar door die stijlen lopen. Hij heeft dat toen blijkbaar open gehad en vast gezet (?) maar toen ik de parkeerplaats af reed hoorde ik alweer dat het niks geholpen had.

Ik heb zelf echt het idee dat het uit die a stijl komt. Een dreun op dashboard geven helpt niet, op a stijl soms wel wat voor heel even.

Deur of ventilatie rooster zal ik volgende keer tijdens rijden nog even proberen of dat het kan zijn.

Zijn er geen superb eigenaren die dit kennen?
 

SuperbIV

Senior Member
Hier een aantal Superb eigenaren die ook een ratel aan de voorzijde hebben, met enkele mogelijke oorzaken en oplossingen:


Misschien heb je daar wat aan? Vooral de antenne optie en aansluiting van het rooster van de speakertjes bij de a-stijl lijken me goede mogelijke oorzaken van jouw geluid.

Het verraderlijke aan kraakjes in interieur is iig dat het van een totaal andere plek kan komen als dat je het hoort. Dan moet je er echt met je oor tegenaan liggen om het zeker te weten.

Edit: en hier nog een hele rits aan mogelijke oorzaken: https://www.briskoda.net/forums/topic/425698-resolution-of-rattles/
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik vind het meer klinken alsof er iets wappert in de wind, of bij iedere omwenteling er iets als een draadje ergens tegen aan slaat. Het geluid kan heel ergens anders vandaan komen als je nu denkt. Maakt het uit voor het geluid als je bijvoorbeeld het bijrijdersraam wat opent?
Als je iets harder of iets zachter rijdt, verandert dan de frequentie van het 'tikken'? Een andere versnelling met dezelfde snelheid, maakt dat verschil?

Een aantal jaren terug was er bij ik meen de Octavia III soms ook een irritante rammel die uit het dashboardkastje leek te komen, oorzaak bleek uiteindelijk een leiding in het motorcompartiment die tegen het brandschot aan tikte omdat ie bij sommige exemplaren niet goed was vastgezet.
 

PizzaPieter

Forumguru
Hier zou ik K N E T T E R G E K van worden. Net popcorn, of een knetterende electische installatie.

Inderdaad....iemand anders rijden en zelf zoeken. Met je oor direct, of anders met staaf op je oor en op verschillende oppervlaktes.

Succes met zoeken en oplossen. Dit is niet echt een normale producteigenschap.
 

EdK

Forumguru
Rammeltjes, tsja je kunt er knijtergek van worden.
Begin vaak zelf met alle losse spullen uit de vakken en kastjes te halen uit gehele wagen om te kijken of het daar niet door komt.
Want rammeltjes....... je denkt dat ze links veroorzaakt worden en komen uiteindelijk van rechts...
In bedrijfswagen ooit eens gehad dat een stom plastic roer ijzertje voor een resonantie zorgde, en was bijna een week verder voor ik erachter was wat het was en waar het vandaan kwam......

Of jaren terug dat ik de Yeti nog had en dochtertje van vriendin een zakje met knikkers in deurportiervak had gelegd en was vergeten.
anderhalve dag lopen zoeken en nog niet gevonden, tot we ritje gingen maken en madammeke riep ohhhhhhh hier zijn me knikkers....
En ja en het getik is dus ook de oorzaak, was meteen weg....:banghead:

Dus wat ik wil zeggen, begin alle losse spullen uit de auto weg te leggen zodat je zo en zo iets kunt uitsluiten !!!
 
Laatst bewerkt:

ESL

Actief lid
De auto is na bovenstaande nog meerdere keren terug geweest. De vorige dealer heeft van alles geprobeerd, waaronder ook wat vreemde keuzes als je het mij vraagt (vastzetten van de bekerhouder bv?) Uiteindelijk toch ook maar kap van de a stijl gedemonteerd, en zonder kap gereden. Omdat de auto zonder die kap geen geluid maakte heeft die dealer geconstateerd dat het geluid van die kap zélf moest komen, dus die is met “vulmaterialen” gefixeerd (lees; houten spateltjes voor de koffie). Probleem is echter niet verholpen.

Nu ben ik bij een andere dealer geweest omdat ons bedrijf is verhuisd, en die heeft die kap ook verwijderd en blijkbaar zitten daar achter water afvoerkanalen van het open dak?? Die zijn opnieuw gefixeerd en het probleem is nu EINDELIJK voorbij.

Misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen.
 

DeVisdude

Senior Member
Mooi dat het is opgelost!
Ik heb zelf ook een tikkend geluid in beide A stijlen bij bepaalde snelweg snelheid en bepaalde windrichting. Het is dus lastig te reproduceren als ik naar de dealer ga, maar dit geeft me wat meer moed om de kappen eens los te laten halen.
Hebben we het dus gewoon over de kap vanuit de interieurzijde?
 

ESL

Actief lid
Ja inderdaad; gewoon de kap aan de binnenzijde van de a stijl. Daarachter tref je een airbag en dus ook de afwatering van het panoramadak aan als je die hebt.
 
Bovenaan Onderaan