Suggesties voor een momentsleutel of momentmeter

SteGo

Donateur
Ik zit er aan te denken om wat meer onderhoudsklusjes aan de auto zelf te gaan doen ipv alles bij de garage te laten uitvoeren. Niet alleen omdat het goedkoper is om het zelf te doen, maar vooral ook omdat het me wel leuk lijkt om zelf te doen.

Maar nu zat ik eens even te speuren naar een momentsleutel die geschikt is om bijvoorbeeld de bougies mee vast te zetten ... ik raak echt helemaal kierewiet van het aanbod. :sterretjes: Zoveel keus, zoveel prijs- en kwaliteitsklasses. Heeft iemand een suggestie voor een momentsleutel met een beetje een goede prijs-kwaliteitverhouding voor een incidentele thuissleutelaar?

Ik heb het gevoel dat ik mezelf geen plezier ga doen met zo'n goedkoop ding van €15 of €20, goedkoop zal wel weer duurkoop zijn, maar aan de andere kant is €100 of meer voor een goed merk me ook wel wat te gortig.

Ik heb zelf zo'n simpel dopsetje van Skandia, zoals hieronder;
https://skandia.nl/product/dopsleutelset-1-4-en-3-8-36-delig/
skandia.png
en ik zag bij HBM een momentmeter die ik daar wel op aan zou kunnen sluiten:
https://www.hbm-machines.com/produc...e-momentmeter-van-10-tot-135-nm-met-38-opname
momentmeter.png
Is dat wat? heeft iemand ervaringen met zoiets dergelijks? Of is dit ook bagger? :D

Ik zat er eerst aan te denken ook nog een momentsleutel voor de wielmoeren te kopen, maar die kan ik gelukkig wel van iemand lenen als ik die nodig heb. (Ook zo'n goedkoop ding van HBM Machines).

Suggesties zijn van harte welkom. :jaja:
 

JeSko

Forumguru
Geen idee over de spullen die je toont, maar HBM is prima materiaal voor de hobby sleutelaars.
 

Tees

Donateur
Ik heb zelf een jaar terug ook voor die keuze gestaan, en ben voor een medium-goedkope dopsleutelset + momentsleutel gegaan, 3/8". Weet even zo snel t merk niet uit m'n hoofd, maar zeg maar t niveau net boven Mannesmann. Dat eigen merk van HBM is ongeveer vergelijkbaar daarmee. Recenter heb ik via Marktplaats een 1/2" Tengtools momentsleutel erbij gekocht voor de wielen, en die afgesteld t.o.v. m'n andere momentsleutel, zodat ik zeker weet dat ie goed afgesteld staat.

Ik vond zelf dat een duurdere set (zoals Tengtools, of nog een stuk duurder) nieuw kopen het eigenlijk niet waard was voor hoeveel ik sleutel aan de wagen (2x per jaar). En tot nu toe heb ik ermee kunnen doen wat ik wou. Duurder is sowieso kleinere toleranties, beter materiaal, enz, en normaal ben ik wel van kwaliteitsspul (ik heb voor handgereedschap vooral Gedore bijv). Maar hiervoor wou ik toch niet al te veel kwijt zijn, ik wou eerst maar zien hoe lang ik t zelf-onderhoud ga volhouden en hoe lang deze set het doet.

Ik zou zelf trouwens zo'n digitale momentmeter niet doen. Heb er zelf ook naar gekeken, maar het lijkt me niet superhandig, en ik twijfel voor die prijs aan de nauwkeurigheid van zo'n elektronisch apparaat. Overigens is AOK volgens mij de (Taiwanese) producent van HBM eigen merk, en dan is t een paar tientjes goedkoper.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken deze momentmeters niet, maar ik denk ook dat het niet goed gaat werken:
- het is de vraag of je de ruimte hebt om zo'n momentmeter tussen de dop en de ratel te zetten (sleutelruimte onder de motorkap is geen rekening gehouden met dergelijke momentmeters), en als je een extra verlengbus er tussen moet zetten is de vraag hoe accuraat de momentmeting nog is. Een extra onderdeel betekent extra speling, kans op scheef/wringend belasten, en dus geen juiste meting.
- als je iets hebt waar je een andere maat ratel voor moet gebruiken (bijv. 1/2 inch) moet je weer verloopjes er tussen plaatsen waardoor het ook niet accuraat zal meten
- ik vraag me af hoe gevoelig de meet-electronica is voor vocht, temperatuurverschillen, (bijna) lege batterijen enz.

De accuratesse van goedkope momentsleutels is heel veel beter dan veel mensen denken. Zo heeft een kennis van mij tijdens een stage eens zijn eigen goedkope momentsleutel (Lidl of Aldi) vergeleken met de geijkte momentsleutel op zijn stage-adres (auto-tuning bedrijf): de goedkope momentsleutel van een paar jaar oud bleek binnen 4% nauwkeurig. Wat wel belangrijk is, dat je een momentsleutel vóór je 'm opbergt altijd het moment terugzet naar nul, zodat de veer niet constant onder spanning staat. Hierdoor voorkom je afwijking door slap wordende spanveer.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb voor het grove werk zoals wielen een gedore... duur maar werkt top.

voor het fijne werk heb ik nog een goedkope van 30/40 euro. Voor bougies, aftapplug en oliefilter werkt die prima.
 

EdK

Forumguru
Leuk zo'n elektronische maar heb me twijfels erover !
En zoals @Cordoba ook al aangeeft, wat is je ruimte !?
Zou voor dat geld toch kijken naar een normale momentsleutel van bv gedore.
In algemeen goede kwaliteit voor redelijke prijs.

En goed gereedschap is nooit goedkoop !

Zakelijk hebben wij ook gedore , die we gebruiken om kabelschoenen en aansluitklemmen met kabels eronder op moment aan te draaien.
Want de tijd van slag voor het breken is voorbij....
 

SteGo

Donateur
Bedankt voor de reacties!

Ik had zelf ook al wel in de richting van Gedore zitten denken, maar ik hik dan toch wel tegen de prijs aan. Ja, het zal zeker goed spul zijn en ja, je hebt er vast lang plezier van. Maar omdat ik het maar zo weinig gebruik en het feit dat ik in een flat woon waarbij de bergingen op de begane grond nou niet echt bepaald super inbraakwerend zijn ... houd me dat toch tegen. Waarschijnlijk trap je met een paar harde trappen wel door de deur heen. :laugh:

Ik heb helaas niet de ruimte om alles boven in huis te bewaren, vandaar dat veel gereedschap dat in de berging ligt gewoon goedkoop spul is van de Action, Ferm, Skandia, dat soort spul. Als er zou worden ingebroken dan blijft de financiële schade beperkt. En ik kan mij meestal prima redden met dat goedkope spul.

Maar aangezien @Cordoba schreef dat goedkope momentsleutels beter zijn dan mensen denken zou het misschien wel eens een niet al te duur exemplaar van HBM kunnen worden.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat je met zo'n HBM eigen merk sowieso 5-10 jaar tevreden l kan werken, lijkt me geen verkeerde keuze (als ik die Tengtools niet 2e hands gevonden had, had ik ook een HBM gekocht).
 

EdK

Forumguru
Het is maar net waar je het voor wil gebruiken.
Ga je een koppakking zalf vernieuwen dan zou ikzelf toch een betere momentsleutel willen hebben.
Gaat het om velg bouten vastdraaien en dat soort dingen dan is een lidl / aldi momentsleutel al goed genoeg.
Maar toepassing 1 zie ik jou voor een flat niet zo gauw doen , dus tsja dan kun je met een HBM goed uit de voeten.

Alleen één ding, als je je momentsleutel hebt gebruikt om wat vast te zetten, draai hem daarna weer altijd op NUL ( ruststand )
Schijnt niet zo goed te zijn voor momentsleutel om hem op een bepaald moment te laten staan....
 

Tees

Donateur
Waarom zou ie voor een koppakking minder werken dan voor wielbouten? Zeker als ie nieuw is, is ie keurig binnen specs. Na 10 jaar misschien wat minder, maar zoals @Cordoba al zei valt zelfs dat wel mee...
 

brepus13

Forumguru
Ik zou dan alsnog wel voor 2 momentsleutels kiezen. 1 voor Wielen etc en een kleine voor het fijne werk. En normaal gesproken koop je dit 1 keer en gaat dat dan heeeeeel erg lang mee :-)

Edit:
goedkoop of duur maakt overigens niet uit bij inbraak. De verzekering keert gewoon uit als het goed is ;)
 

brepus13

Forumguru
Ik heb het gelukkig maar 1 keer gehad maar kreeg van alles nieuwwaarde / vervangingswaarde uitgekeerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Sk_Hans

Forumguru
Hier nog een HBM klant. Ik heb daar bijna al mijn gereedschap gekocht. Ik had een oude 4x4 (onlangs helaas verkocht omdat ik hem eigenlijk nooit gebruikte) en zij hadden alles wat ik wilde voor hele redelijke prijzen. Ik heb er twee momentsleutels gekocht. Een hele grote voor de wielen en een kleinere voor andere dingen.

Afgelopen week nog een setje met een doosboren (om openingen voor stopcontacten uit de boren/zagen) besteld. Overal peperduur. Bij hun een setje met twee maten in klein koffertje gekocht voor een fractie van de prijs. Werkte echt perfect!
 

SteGo

Donateur
Het is maar net waar je het voor wil gebruiken.
Ga je een koppakking zalf vernieuwen dan zou ikzelf toch een betere momentsleutel willen hebben.
Gaat het om velg bouten vastdraaien en dat soort dingen dan is een lidl / aldi momentsleutel al goed genoeg.
Maar toepassing 1 zie ik jou voor een flat niet zo gauw doen , dus tsja dan kun je met een HBM goed uit de voeten.
Een koppakking ga ik inderdaad niet zelf vervangen, zelfs motorolie ga ik niet thuis op de parkeerplaats verversen. Niet omdat ik het niet kan, maar omdat ik niet het risico wil lopen dat er olie op straat lekt. Er zijn wel wat figuren in de buurt die het doen, maar dat wordt door overige buurtbewoners niet in dank afgenomen (en terecht) want er wordt toch altijd weer gesmeerd. En ondanks dat de kans op handhaving door een BOA zeer gering is kan dat gesmeer je ook nog een fikse boete opleveren omdat je dan milieuverontreiniging veroorzaakt.

Alleen één ding, als je je momentsleutel hebt gebruikt om wat vast te zetten, draai hem daarna weer altijd op NUL ( ruststand )
Schijnt niet zo goed te zijn voor momentsleutel om hem op een bepaald moment te laten staan....
:thumbsup:dat zal ik zeker doen.

Klopt en je moet dan toch altijd zelf nog bijbetalen.....:koffie:

Ik heb het gelukkig maar 1 keer gehad maar kreeg van alles nieuwwaarde / vervangingswaarde uitgekeerd.
Ik heb ooit de voorwaarden van de verzekering wel eens doorgelezen, maar als ik het me goed herinner houd mijn verzekeraar er afschrijvingstabellen op na. Als gereedschap van 10 jaar oud wordt gejat krijg ik daar niet meer zoveel, of helemaal niks voor terug omdat het afgeschreven is. Dus gaat het me altijd geld kosten als er spul wordt gejat, daarom heb ik liever niet al te duur gereedschap in de berging liggen.

Ik heb overigens liever dat ze m'n fiets meenemen dan m'n Dremel, de Dremel gebruik ik stukken vaker dan m'n fiets. :D
 

EdK

Forumguru
Ik heb overigens liever dat ze m'n fiets meenemen dan m'n Dremel, de Dremel gebruik ik stukken vaker dan m'n fiets.
Ja logisch, daar kun je weer een fietsslot mee open slijpen als je een knappe fiets ziet staan....:deuk:

En stelen van gereedschap.... hoe vaak ik wel niet op klus de opmerking krijg van U heeft mooi gereedschap !!
Geef dan vaak de opmerking, van je kunt het wel mee willen nemen maarrrrrrr dan moet je er wel mee werken hoor !!! En van werken word je moe !!
En dan taaien ze vaak snel af :deuk:

Maar verzekering en teruggeven, wel mijn werkgever denkt daar anders over.
Onder de €5000,00 doen we al geen aangifte meer van !
Het eigen risico is zo hoog dat bij bovenstaand bedrag het duurder is als ik aangifte ga doen bij de politie ! Kost je weer enkele uren....
 

Tees

Donateur
We dwalen een beetje af, maar aangifte doen voor relatief eenvoudige misdrijven (zoals diefstal) kan online en kost maximaal 10 minuten. Inbraak willen ze soms nog wel eens voor langskomen, dan ben je inderdaad langer kwijt. Maar geen aangifte doen omdat je t teveel moeite vind (of in dit voorbeeld te veel tijd/geld kost) vind ik maatschappelijk gezien niet zo netjes (understated).
 

Desperado

Forumguru
Inbraak kan niet online, daar komen ze voor langs. Lijkt me ook niet meer dan logisch omdat er sporen kunnen zijn.
Wat betreft de momentsleutel; ik zou zoals @brepus13 zegt ook voor een kleine en een grote gaan als je er ook bougies enzovoort mee wilt doen. Dan kom je met een kleine toch wat beter weg. En aangezien je geen pro bent die het dagelijks veel moet gebruiken zou ik ook gewoon voor de goedkopere versie gaan. Mijn Aldi momentsleutel gaat al jaren zonder problemen mee omdat ik die ook maar een paar keer per jaar gebruik.
 

SteGo

Donateur
Ik denk dat ik deze ga bestellen;
https://www.hbm-machines.com/produc...sleutels-1/hbm-38-profi-momentsleutel-6-30-nm
hbm momentsleutel.png
Die past dan ook mooi op de dopjes uit m'n Skandia doppensetje (daar zit ook een adapter naar 1/4" bij). Als ik het me goed herinner horen de boutjes van de bobines vast met 10Nm en in de Technical Sheet van de Bosch Bougies stond dat die vastgezet moeten worden met 23 Nm. Dat wil hiermee dus allemaal prima.
Er zijn nog wel wat goedkopere momentsleutels te vinden, maar die zijn dan weer 1/4" en dat combineert dan weer wat minder makkelijk met de doppenset die ik al heb.

Voor de wielmoeren (110 Nm volgens het boekje behorend bij de auto) denk ik dan aan iets zoals dit:
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-5-delige-12-momentsleutel-28-210-nm
hbm momentsleutel2.png
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik zou zelf voor die voor de wielen ook de HBM profi kopen. Juist bij die grotere krachten zou ik t fijn vinden om een iets zwaardere kwaliteit te hebben.
 
Bovenaan Onderaan