Suedia reinigen?

Ik heb in mijn Octavia 4 de ontzettend mooie Leder/Suedia bekleding.

Nu vraag ik mij af, hoe kun je dat een beetje goed schoonhouden?
In m'n vorige auto had ik stoffen bekleding en dat kon ik gewoon met een borstel en een sopje reinigen. Iets zegt me dat ik dat met Suedia maar niet moet doen

En wat als je er na een flinke regenbui met een nat pak op gaat zitten?

Ervaringsdeskundigen?
 

Cordoba

Forumguru
Suede of alcantara? Alcantara is iets wat je zeer voorzichtig moet behandelen, en liefst zonder enige chemie (dus ook geen 'sopje'). Er zijn uit het verleden ook voorbeelden bekend van interieur dat speciaal behandeld was met alcantara-reinigingsmiddel, maar door dat middel kon wel het alcantara interieur vervangen worden (kosten van duizenden euro's).
 
De benaming doet suède vermoeden, ik ga t voor de zekerheid maar even bij de dealer navragen!
 
Da's een goeie, ik ben een man: het boekje ligt nog ongelezen in t dashboardkastje...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik ken geen voorbeelden van (recente) auto's waar af-fabriek een suede bekleding in zit, wel veel alcantara. Suède bij recente auto's komt volgens mij alleen voor als het speciaal op aanvraag is aangebracht, en dan zou de eigenaar dat toch moeten weten.
 

Duijzer

Donateur
Het zal alcantara zijn. Volgens mij heb ik ooit een artikel gepost waar in stond wat dat precies is.
 
Het boekje maakt onderscheid in Alcantara en Suedia, blijkbaar zijn het 2 verschillende materialen. Maar er wordt niet uitgelegd wat het is
 

JeSko

Forumguru
Suedia ( of Suedine ) is niet meer of minder dan kunst suède, voelt als Suède maar is het niet, zelfde met kunstleer en echt leer. Het is geen Alcantara.
 

JeSko

Forumguru
Troep zou ik niet zeggen @Okki , inmiddels is kunstleer ook net zo goed of niet beter dan echt leer. Overigens rijden we "maar" Skoda, dat prijsvoordeel moet ergens zitten.
 

JeSko

Forumguru
Nou ja zeg, worden we gewoon dus voor de gek gehouden.... Ik zie op de website van Skoda nergens een disclaimer dat Leder geen echt leer is
 
Bovenaan Onderaan