Subwoofer in Skoda Combi II

wakeman

Nieuw lid
Hallo, iemand (al) ervaring met het inbouwen van een subwoofer in de Oct II combi? Ik wil het liefst een kistje in één van de opbergvakken in de achterbak (bedoeld voor gevarendriehoek etc). Weten jullie of er standaard kisten zijn die passen, of moet ik zelf met decoupeerzaag en boor aan de slag??
 

Karstieman

Forumguru
Volgens mij moet je zelf aan de slag...
Het enige dat je op maat kan kopen voor de O2 zijn kant en klare hoedenplanken met speakers + amp.
 
De kofferbak van de Octavia is ZO groot daar valt een fatsoenlijke subwooferkist niet eens op. Ikzelf heb een Kicker kist van 12" en die geeft een formidabele bas. Een sub voor het reservewiel heb ik gehad maar kan totaal niet tippen aan een kist. Ik adviseer je zeker eens te gaan luisteren bij een audiospeciaalzaak. Er zijn zoveel verschillende soorten subwoofers (free air, gesloten, bandpass, basreflex) elk met hun eigen geluid. Met name de laatste 2 categorieen vond ik persoonlijk verschrikkelijk klinken; enorm donimant, hard tot irritant dreunen toe.
Let er ook op dat je sub apart versterkt wordt!
 
Bovenstaande kan ik onderschrijven. Het meest strakke laag krijg je met een gesloten kistje. Zelf heb ik een 12" Phase Linear Aliante in een kistje en dat klinkt echt zeer strak en niet boemering. Het is ook meer een HIFI-woofer en ik gebruik hem dan ook puur als aanvulling voor het sub-laag. Ik heb hem dan ook afgefilterd op 60Hz.
 

wakeman

Nieuw lid
Olreit, ben zelf niet zo'n fan van losse kistjes. Hoewel je ruimte zat hebt in de combi wil ik niets in het zicht hebben liggen wanneer ik het scherm vergeet te sluiten. Dan zelf maar gaan meten en zagen
 
Wakeman,

Dat is de reden dat ik in eerste instantie heb rondgereden met een subwoofer in het reservewiel. Het is het een of het ander. Je moet voor jezelf nagaan wat je het prettigste vind, maar ik garandeer je dat wanneer je de verschillen eenmaal gehoord hebt, je het kistje voorlief neemt en altijd netjes de rolhoes dicht doet.
Overigens ga ik net als JazzySOB voor Sound Quality en niet voor de hoeveelheid dB's, maar ook dat is een persoonlijke keuze bij je geluidsinstallatie.
 

TurboBooster

Forumguru
De Skoda dealer heeft ook een subwoofer als accessoire. /forum/images/graemlins/blush.gif

Art.nr. ABC 400001 € 332,-
 

Bijlagen

  • 2068-abc4000011.jpg
    2068-abc4000011.jpg
    75,3 KB · Weergaven: 82

VEEJAY

Forumguru
Lijkt me niet echt eentje die zoden aan de dijk zet. Maar ik hem hem natuurlijk nog niet in het echt gehoord.
 
BELACHELIJK DUUR!!!!!!!!!!! Ik heb 'm niet gehoord maar als ik de afmeting zie en maar 100watt kan ik mij niet voorstellen dat dit nu zo geweldig klinkt. Het zal een leuke ondersteuning voor het laag zijn maar meer verwacht ik er niet te veel van.
Daarnaast is het een bassreflex systeem en daar ik houd ik zowiezo niet van.
Voor dat geld zijn hele mooie en betere alternatieven te krijgen!
 
Inderdaad jammer dat Skoda zijn eigen accessoires, zeker op multimedia gebied, zo duur houdt. Staat niet in verhouding tot de prijs van de auto zelf.
 

VEEJAY

Forumguru
het kan nog erger een collega heeft een heel jbl systeem met soortgelijke subwoofer a 1500 euro in zijn 407. Nou ik werd er niet echt warm van, zeker niet van de bas!

Een andere collega heb ik daarom afgeraden om voor 350euro vanuit de fabriek een dergelijk woofer in zijn Toyota Celica te nemen.
 

Karstieman

Forumguru
Dan moet je collega nog eens op z'n rekening kijken, maar die subwoofer van JBL in de 407 kost 550euro. Dit is echter nog heel veel hoor !
 

VEEJAY

Forumguru
volgens mij is het een heel systeem met cd wisselaar voor 1500 euries. 550euro is veel voor wat je ervoor krijgt, tegenwoordig heb je voor rond de 200 euro hele goede pioneer of sony subwoofers.
 
Bovenaan Onderaan