Stuurwiel verwarming coderen??

Stylist

Senior Member
Sinds vorige week heb ik mijn vierde Octavia. Niet gewacht op de nieuwe generatie, want ik kon voor een mooie prijs een voorraadmodel kopen, een Business Edition Plus 1.5 TSI DSG in zilverkleur met wat leuke opties.
Want ik alleen nog mis en wat in NL bijna niet te vinden is: stuurwielverwarming. Niet voor mijzelf, maar voor mijn vrouw. Die heeft het fenomeen van Raynaud, ofwel last van extreem koude handen. Dat is irritant, vaak erg pijnlijk en een warm stuur zou haar dus ontzettend helpen.

Vraag: een vervangende stuurwiel (artikel code 5E0419091CG) kan ik wel vinden maar kan je ergens instellen dat je zo'n stuur hebt en hoe bedien je dat dan??
Ik heb plaatjes gezien dat het in je Columbus display te bedienen is, maar erg veel meer kan ik er niet over vinden.
Nu wil ik toch e.a.a. aan set-up veranderen zoals DRL achter en mirror dip (als dat werkt zonder elektrisch bediende stoelen), dus ik zoek een VCDS enthousiast die me hier mee wil helpen.
 

hemi24

Forumguru
En dan kan het ook nog de vraag zijn of de stuur apparaten in jouw auto deze functionaliteit wel of niet ondersteunen...
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zaken die eventueel vervangen zouden moeten worden (bij voorbaat nooit te zeggen):
- BCM (can-low/can-mid/can-high)
- Sleepring zou kunnen

Van een niet flipper stuur naar wel flipper stuur, hoefde ik bijv. niets te veranderen.
Enkel monteren en aansluiten was voldoende.

Hopelijk is dat ook zo voor het verwarmde gedeelte.
 

Antera

Donateur
Stuurverwarming word geregeld via de climat control en dan in het menu daarvan. dan heb je links een apart knopje voor je stuurverwarming.
 

Stylist

Senior Member
@all: bedankt voor het meedenken!

Conclusie tot nu toe:
- Flipperstuur kan dus (nice to have) en is volgens mij standaard als je ook verwarming wil.
- Bediening zit dus in het display.
- De verwarming zelf is een kwestie van de juiste hardware in het stuurhuis (maar wat zit er nu al in ???)
- VCDS guru's zijn te vinden, maar er is nog niemand die zegt: geen probleem, dat is bitje X
- Ik ga Cartronics eens bellen...
 

jesse_s93

Donateur
Nee hoor. Je hebt gewoon letterlijk de knop menu bij je climate control en dan verschijnt je klimaatcontrole op je infotainment. Daar staat de knop voor de stuurwielverwarming. Twee tikken dus ;)

Op dit forum wordt de retrofit besproken voor een Golf MK7: https://forums.vwvortex.com/showthread.php?8911169-Heated-Steering-Retrofit/page2. Daar hebben ze het inderdaad over een nieuw stuur, nieuwe sleepring met 14-pins aansluiting ipv 16-pins aansluiting en een kabelboom. Daarna is het drie opties aanzetten met VCDS/OBD11. Deze opties zitten in de module van de climate control. Ik zie dat de opties in de Scala zichtbaar zijn, dus dan moet het in de Octavia helemaal lukken :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan