Stuurbekrachtiging

Goedemorgen, ik heb een vraag over de stuurbekrachtiging van mijn Rapid (2016, liftback, 1.2 TSI, 66kW):

Bij de wat hogere snelheden (>90km/u) merk ik dat het stuur lijkt te kleven tijdens kleine correcties bij het rechtuit rijden. Bochtenwerk gaat zeer soepel en probleemloos, maar als ik op langere rechte stukken op het midden van mijn rijstrook probeer te blijven, moet ik eerst vrij veel kracht zetten (in relatie tot "uit de pols sturen" - ik hoef er uiteraard geen schouders achter te zetten) alvorens het stuur los lijkt te komen en dan plotseling ook heel soepel wordt.
Dit heeft als gevolg dat ik bij langere ritten vrij veel heen-en-weer aan het waggelen lijk te zijn en het is voor bijrijders ook niet echt bevorderlijk.

Is dit een probleem met stuurbekrachtiging? Kan dit een soort over-correctie voor stuurgevoeligheid zijn voor hogere snelheden? En kan ik er zelf iets aan doen?

Bij voorbaat dank voor tips en advies..
 

hemi24

Forumguru
Even melden bij de dealer; bij de Octavia is hier inderdaad een serie van geweest met een dergelijk “zwaar punt” rond de middenstand.

Ik heb het zelf gehad bij een ‘15 Golf.
Kwam een nieuw stuurhuis in.
 

SkodaJosh

Senior Member
Geen probleem. Ik haalde het probleem al eens aan toen ik nog onderhoud deed bij de dealer waar ik de wagen gekocht had. Het is nu niet da een nieuw stuurhuis plaatsten niets kost... Ik weet de prijs niet meer maar het was me te veel. Daarna hebben ze wat dingen aangepast maar toen vond ik dat er te veel speling op het stuur zat dus heb dat weer teniet laten doen.
 
hmm ik zie dat stuurhuizen op internet al snel tussen de 700-1100 euro kosten.. dat gaat hem niet worden, zeker niet als er ook nog manuren bij worden opgeteld.
 
Bovenaan Onderaan