stuurbekrachtiging

Weet iemand hier of het mogelijk is om zelf of door de dealer de stuurbekrachtiging te regelen via bvb via VAGcom/VCDS voor de Skoda Fabia Combi Greenline 1.2 diesel?
 

van_der_P

Senior Member
Als ik de vraag goed begrijp gaat het over de mate van bekrachtiging van de stuurbekrachtiging. Bij mijn voorgaande Skoda's O1, F1, R1, zat onder de motorkap een groene dop waarop een stift met een sleuf. Deze kon je verdraaien waardoor de bekrachtiging sterker of zwakker werd.
Ik heb net even onder motorkap gekeken bij mijn GL maar kan geen stel mogelijkheid ontdekken. Dat wil niet zeggen dat ze er niet op zit.
Zou het even aan de dealer vragen.
 

Br3cht

Actief lid
deze kan je idd met VAG-com/VCDS harder of zwakker instellen
standaard staat die op 3 en je kan van 1-5 gaan.
 

Ronnie

Forumguru
STG 44 (Lenkhilfe) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07

?xxxx: Airbag (siehe Hinweis)
0 - kein Airbag
1 - Airbag
x??xx: ESP (Elektronisches Stabilitäts Programm)
Hinweis: Über diese Stelle wird festgelegt, ob die Lenkhilfe über einen eigenen Lenkwinkelsensor verfügt, oder ob das Signal via CAN vom ESP empfangen wird.
01 - kein ESP
12 - ESP
xxx??: Programmtyp
10 - Normal (schwere Fahrzeuge)
30 - Komfort (schwere Fahrzeuge)
40 - Normal (leichte Fahrzeuge)
50 - Komfort (leichte Fahrzeuge)
60 - Mobilitätshilfe
 
Dank voor deze info!
Kan ik er van uitgaan, dat een dealer de mate van bekrachtiging kan aanpassen zoals 'van_der_P' dit verwoordde?

Het lijkt er zelfs op, dat je dit zelf kunt doen, als ik de post van 'Br3cht' en 'Ronnie' lees.

Ik neem dan wel aan, dat je hiervoor behoorlijk dure apparatuur en/of software voor nodig hebt.
 

Ronnie

Forumguru
Het VAG concern gebruikt in toenemende mate een Electrisch/ hydraulische stuurondersteuning/bekrachtiging, dit om het brandstofverbruik te reduceren.
Wanneer er geen-of weinig stuurbewegingen zijn, wordt de pomp niet ingeschakeld en wordt er dus geen energie gevraagd.
De mate van assistentie door de stuurpomp kan dus ingesteld worden. Dit is niet mogelijk bij niet-electrische systemen waarbij de pomp continu wordt aangedreven door de V-snaar/multiriem.
 
Dank voor heldere uitleg Ronnie!

Wat kost het om, indien dit al mogelijk is voor de Fabia Combi Greenline 1.2 diesel, zo'n diagnosekabel te kopen met software?

Ik begrijp uit jouw post, dat je dan zelf e.e.a. kunt instellen!
Mijn vraag is ook, zit hier een goede handleiding bij?
Ik weet nl. dat het best tricky is bij computers en telefoons om instellingen te gaan veranderen (rom-firmware, root-patches enz.), dus ik ben een beetje huiverig om met een nieuwe auto aan het motormanagement-systeem te komen.
 

Neptukker

Forumguru
@Ronny
licht off topic. Ik heb een OII FL 2009. Weet je zo of de stuurbekrachtiging daarvan ook electrisch is? Ik dacht van niet maar je weet maar nooit, kon via mijn chineese kabeltje geen instellingsveld vinden namenlijk.
 

Ronnie

Forumguru
Helaas, de Octavia2 heeft een Electromechanisch stuurhuis welk door module J500 wordt aangestuurd, de puls komt van een stuurhoeksensor in de stuurkolom(Rechts op het plaatje is de aansluiting bij 8), deze wordt door de module omgezet naar een signaal voor de electromotor links op het stuurhuis. Helaas wordt er in de handleiding niet gesproken over calibratie of andere instellingen. (dit wel bij een electo/hydraulisch stuurhuis)
 

Bijlagen

  • Stuurhuis Octi2.jpg
    Stuurhuis Octi2.jpg
    14 KB · Weergaven: 43
Bovenaan Onderaan