Stuurbekrachtiging valt uit

ariel

Nieuw lid
Ik ben al weken aan het zoeken naar volgende probleem.

Stuurbekrachtiging valt uit, lampje op dashboard gaat branden en geeft geluid van storing. Dan popt het lapje van de gordel en handrem aan en uit en heel soms abs lampje het lampje van stuurbekrachtiging blijft branden.. Dit gebeurde tot nu toe alleen als je stil stond bijv voor stoplichten. Nu doet hij het ook onder het rijden. Als ik dan stop en wagen stil zet en opnieuw start dan gaat lampje uit en doet alles het weer normaal. Nu vandaag weer niet en gaat lampje uit maar stuurbekrachtiging werkt nog steeds niet.

Wat heb ik allemaal al gedaan.

Zekeringen nagekeken ook op de accu zijn allemaal goed.
Links voor bij de mistlamp de pomp de 3 stekkers eraf gehaald maar niks aan te zien geen corrosie spray erop en terug gezet.
Accu polen zuiver gemaakt ( waren niet vuil)
Extra massa kabel getrokken ( gelezen dat dit vaak boosdoener was)
Nieuwe accu geplaatst ( ook omdat dit vaak probleem was) oude accu gemeten was nog goed maar was te proberen.
Stuur eraf gehad en alles schoon geblazen was ook niets te zien

Vele malen uitgelezen maar vaak was dan juist het probleem niet aanwezig maar geeft fouten aan.
0525 stuurapparaat in combi instrument
of motor stuurapparaat
lees ook fout in canbus.

Heeft iemand een idee want lees vaak dat de zeggen zet er nieuwe pomp onder maar dit kost 1200 euro want schijnbaar leveren ze pomp niet meer alleen en vaak is het probleem dan nog niet opgelost als ik alle verhalen mag geloven die ik lees op internet, dit zelfde met de stuurhoeksensor ( draaihoeksensor).
En om die kosten te maken weet ik niet.

Vorig jaar was de multiriem erafgelopen en heb ik de dynamo moeten vervangen omdat vrijloopwiel er niet af te krijgen was dus een revisie dynamo gezet ik dacht miss dat die het was maar dan had ik waarschijnlijk al eerder met platte batt moeten staan als die niet goed bijlade.

Wie o wie heeft er nog een idee.

ariel

Nieuw lid
Ik neem aan dat je bedoelt olie van stuurbekrachtiging ?? dit is een elektrische pomp. En als je het hebt over gewoon olie peil ja dat is inorde pas maand geleden beurt gehad.

Kogamyata

Senior Member
Is de auto dan nog bestuurbaar zonder bekrachtiging? Volgens mij kun je dan bij inparkeren bijna niet "rond" komen.

ariel

Nieuw lid
ja de auto is goed bestuurbaar alleen zwaarder, inparkeren moet ik nu niet woon op dorp.

Heb deze middag weer in de garage gezeten massa kabel weer eruit gehaald oude accu er weer in.

Heb hem weer uitgelezen en geeft de volgende code's

0522 Motorstuur app component geblokkeerd of zonder spanning
052a centraal electronica ECU geblokkeerd of zonder spanning
051d regeleenheid stuurbekrachtiging geblokkeerd of zonder spanning.

Ik heb dus een stroom schema nodig van de stuurbekrachtiging wie heeft dat en zou mij dit kunnen mailen.

a1966ariel@hotmail.com

Dan kan ik weer verder puzzelen maar zonder schema kan ik niet door.

yesRS@

Forumguru
Bij F 2 is dit een elektrohydraulische bekrachtiging, dus eerst inderdaad oliepeil controleren ( groen dop).
Vermoedelijk zal het bij jou eerder een probleem met de sensoren of het stuur apparaat zijn

ariel

Nieuw lid
Frits heel hartelijk bedankt ik ga het morgen eens allemaal op mijn gemak doornemen. Maar heel fijn dat je het hebt gestuurd.

YesRS dat denken wij ook daarom dat ik een stuurschema heb gevraagd kan ik kijken of er ergens relais zitten of wat dan ook wat in storing valt.

Ice man 79

Nieuw lid
Bij mij brand de zekering 15A door tijdens op contact zetten of starten. kan niet zien wanneer. als ik de zekering vervang met draaiende motor is er niets aan de hand. hij valt ook njiet uit tijdens het rijden.
de storing is ook random. gebeurt bij nat, koud, warm en droog weer.
heb hem 2 maand niet gehad, en nu is hij er weer.

als de zekering vervangen is functioneert alles goed. de pomp doet zijn werk, loopt ook niet vast.

heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn.

ariel

Nieuw lid
Ik heb na lang zoeken het gevonden het was mijn pomp en ik had een koyo pomp heb er nu een gereviseerde pomp erin gezet en nu doet hij het goed alleen als ik draai tot aan de aanslag licht mijn lampje terug op.
Pfff die pompen zijn ook stinkend duur. ( 400 euro excl btw en verzendkosten)

Ice man 79

Nieuw lid
@ariel, okey. ook wee fijn kosten plaatje.
maar ik heb hem zaterdag gevonden. was ff zoeken.
alle bedrading losgehad, kijken naar rottereij. maar uiteindelijk stond er op een Pools skoda forum een verwijzing.
blijkt de de verwarmingsplaat / verwarmer van de egr klep kortsluiting geeft.
stekker ontkoppeld en weg storing. onderdeel wel ff voor de winter vervangen :D

ariel

Nieuw lid
Ja zeker ben hem eigenlijk al beu, heb hem nu drie jaar en al zoveel stukken gehad en problemen zit eraan te denken voor hem de deur uit te doen.

Fijn dat je het hebt gevonden Ice man 79

Basdejong

Nieuw lid
Beste mensen,

Ik heb een vergelijkbaar probleem (fabia combi 2002), mijn stuurbekrachtiging doet het soms wel soms niet.
Vermoedelijk iets met de bedrading omdat ik al een aantal jaar met dit probleem zit en het ook zomaar een tijd weg kan zijn. Ik ben van plan mijn auto weg te doen ivm werk. Nu wil eigenlijk de storing eruit hebben.

@ariel kun jij dat schema door mailen? basdejong85@gmail.com

Wellicht heeft iemand tips waar ik het beste kan beginnen met zoeken...
Ik heb al een keer olie in de pomp bijgevuld (onder de accubak). toen is de storing een tijd weggeweest.
Waarschijnlijk per ongeluk de storing tijdelijk verholpen denk ik?

Hoor het graag als iemand ideeën heeft!

mvg,

bas

Basdejong

Nieuw lid
Bij het starten van de auto komt de bekrachtigingspomp niet op.

Als ik druk houd, door het stuur naar links te trekken lijkt het alsof ik iets doe waardoor de pomp wel opkomt..?

Ik heb denk ik geen probleem met zekeringen en hij valt ook niet uit als de motor aan staat.

Bovenaan Onderaan