Stuurbekrachtiging valt spontaan uit

nsws

Lid
Geacht forum,

Ik zit met een probleem. Ik ben in het bezit van een Skoda Fabia 1.4 i Combi Automaat bouwjaar 2007 (motorcode BKY). (292K km op de teller)
Enige tijd geleden is mijn stuurbekrachtiging uitgevallen en ben ik daarmee naar een vakgarage geweest.
Zij hebben gekeken en constateerde dat de pomp erg warm was en het uitlezen van de auto gaf wel enige verwijzingen naar fouten in de stuurbekrachtiging maar niet een specifiek iets. Na een ferme tik tegen het pomphuis werkte de sbk weer voor ongeveer 2 maanden.
Sinds afgelopen week is het weer zo ver. de sbk doet niets meer. ook het opnieuw starten van de auto bracht de sbk niet tot leven. Routemobiel heeft de auto afgevoerd naar de dichtsbijzijnde garage en die zeiden dat de pomp vervangen moest worden (800 euro) Later kwamen zij met het bericht dat zij niet alleen de pomp konden vervangen omdat er inmiddels 7 verschillende pompen door Skoda ingebouwd zijn en de juiste combinatie niet te vinden was. Het enige wat de garage kon doen was een gehele nieuwe combinatie van pomp, leidingen en stuurhuis te bestellen en te vervangen. (1500 euro).
Dit vind ik een smak geld, dus vraag ik jullie, forumleden om raad en advies.
Wie kan mij helpen?

Groet Nico
 

turboturbo

Forumguru
Welkom. Probeer eerst eens te achterhalen welk type pomp je hebt.

Verder al ingelezen op de bestaande topics over dit probleem? Daar staat allerlei info over die soorten pompen.
 

Spierings

Forumguru
Lijkt mij sterk dat alles vervangen moet worden. Zou zelf eens bij een dealer informeren voor het onderdeel en prijs...
 

nsws

Lid
FFF een reactie. Ik heb alle ftopics over het onderwerp stuurbekrachtiging op dit forum gelezen. ik ga de volgende acties ondernemen:
accu checken en massa controleren/blankschuren.
vloeistof peilen onder de accubak.
obd uitlezen
stuurhoeksensor checken
en verder op jullie advies nog andere checks en/of vervangingen.

groet Nico
 

nsws

Lid
Dat was gedaan toen de eerste keer de sbk uitviel.
Nu ongeveer een maand verder kan er misschien iets meer uit te lezen zijn. maar ik ben geen automonteur, dus...
 

Spierings

Forumguru
Als de diagnose bij een ervaren garage is gebeurt zou ik op hun oordeel afgaan.
Neem aan dat ze de eerste keer de pomp met gegronde reden hebben opgegeven..

Zoveel valt er niet aan uit te lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: nsws

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik dat het verstandig is, om vraagtekens te zetten bij een garage die ongeveer de complete auto herbouwd, alleen omdat ze niet weten welk merk/type pomp er voor de sbk is gebruikt. Van de accu/massakabel verwacht ik weinig effect in dit geval.

Ik zou inderdaad beginnen met uitlezen en dan bij voorkeur door iemand die ook alle specifieke VAG-codes kan lezen (universele apparatuur die algemene garages vaak hebben, kan niet alles uitlezen). Zorg in elk geval dat je het nummer van de foutcode(s) krijgt, dan kun je op internet de omschrijving van de code en de 'behandeling' opzoeken.

Een pomp wordt altijd warm, door het vermogen dat erin gestopt wordt, en als er bijvoorbeeld ergens een vernauwing of blokkering is in het circuit, dan moet ie extra hard werken en wordt dus warmer.

Stuurhoeksensor is beslist een verdachte, maar volgens mij komt dat er met uitlezen uit. Ik zie dat je in Best woont, misschien is het een optie om contact op te nemen met VAG-techniek in Nuenen: dat is een deskundige garage, met vriendelijker prijzen dan de dealer.
 

Erik_NL

Forumguru
Het enige wat de garage kon doen was een gehele nieuwe combinatie van pomp, leidingen en stuurhuis te bestellen en te vervangen. (1500 euro).
het hele verhaal maakt op mij de indruk van confabulatio fantastica om je geld uit de zak te kloppen
is die "garage" een Skoda-dealer??
 

nsws

Lid
@Cordoba Bedankt voor de tip. Ik zal van de week als ik tijd heb eens naar VAG-techniek in Nuenen gaan. Hopelijk kunnen zij wel de specifieke foutcode uitlezen.
bijgevoegd een scan van de eerste uitlezing: zie bijlage
 

Bijlagen

  • IMG_20150829_0001.pdf
    490,2 KB · Weergaven: 23

Cordoba

Forumguru
Als er specifieke Vag-foutcodes instaan, kan Vagtechniek die beslist uitlezen, zij kunnen/mogen zelfs meer dan de meeste dealers, ondanks de afstand is Vagtechniek ook mijn garage, dus ik ken ze ook echt. Maak voordat je naar Vagtechniek gaat, even een afspraak per mail of telefoon, zo voorkom je dat het ze het te druk hebben en geen tijd voor je hebben (je kunt er overigens ook op zaterdag terecht).

Als ik je scan zie, ben je bij de voormalige Opel-dealer geweest? Grote kans dat daar algemene of Opel-georiënteerde uitleesapparatuur staat, die maar een deel van de foutcodes in je Fabia kan uitlezen.
 

nsws

Lid
Bedankt voor het advies om vooraf contact te hebben. De betreffende garage is niet de opel dealer want die zit/zat in Oirschot, deze is een algemene vakgarage en dealer van KIA.
De foutcode 01309 slaat op de regelmodule voor stuurbekrachtiging (J500) is dat dan de stuurhoeksensor o.i.d.?
 

corqyz

Nieuw lid
Bij mij valt hij ook wel eens uit ,dan stop ik en zet de motor uit en als ik na een paar seconden weer start doet alles het weer .
 

corqyz

Nieuw lid
Ze denken dat het een electronisch probleem is en dat kan weer aardig in de papieren lopen.Ik laat het voorlopig maar even zitten maar ik weet niet of het door de APk komt er staat een uitroep teken bij het stuurtje wat wel meteen weer weg is als je de motor start...
 

hemi24

Forumguru
Ik gok op een kabelbreuk...

Wordt de eerste serie Fabia’s wel vaker door geplaagd; succes met zoeken!
 
Bovenaan Onderaan