Stuurbekrachtiging lampje brand

jeepee

Nieuw lid
Hallo iedereen,

Mijn naam is Jan-Pieter en heb een tijdje geleden een Fabia combi gekocht
Er zit een 1.4 Mpi motor in en het bouwjaar is Nov 2002
Hij heeft 124500 km gedraaid.
Er brand constant het oranje waarschuwingslicht van de stuurbekrachter
De pomp is goed maakt geen bijgeluiden ook de olie is goed op peil
hij rijdt en stuurt perfect, soms wanneer je aan het parkeren bent stuurt hij moeilijk, wanneer ik hem uit doe en opnieuw start is het over.
Wie weet waar ik moet zoeken, hij is trouwens al uitgelezen maar geeft geen storing aan wat ik vreemd vind
De auto is van mijn vrouw zelf rij ik een Mercedes w126
maar ik wil dit graag opgelost zien, een mankement is niet goed.

Alvast bedankt voor de reactie's
Groetjes Jan-Pieter.
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat de stuurhoeksensor van de electisch/hydraulische stuurbekrachtiging het euvel veroorzaakt.
De sensor (deze bepaalt de hoeveelheid ondersteuning welke bij een stuurbeweging nodig is) zit onder de motorkap bij de overgang van stuurhuis naar de stuurkolom.
 

Erik_NL

Forumguru
Twee maanden geleden hetzelfde. Heb de nota van de dealer er even bij gepakt. Km stand 151.546.
Werkzaamheden:
Diagnose gesteld Stuurhoeksensor vervangen: € 46,20 (excl. BTW)
Gebruik testapparatuur: € 12,50

Onderdelen:
Draaihoeksensor: € 126,50

NotaTotaal inclusief BTW: € 220,27
 

jeepee

Nieuw lid
Bedankt heren,
Hopelijk kan ik dit zelf repareren, of moet hier ook de plastic kapje van het plastic kapje verwijderd worden?
V/d week oliepeil van de stuur bekrachtiger gecheckt, en daarbij de accubak moeten demonteren wat een plastic puzel

Hebben jullie hier ook foto's van, bv How to do van klussen die jullie doen?
op Forum voor bijvoorbeeld mijn benz werken wij met foto's voor indicatie waar je moet zoeken en van de klussen zelf
zeer leerzaam en een hoop handige tips.

Groetjes Jan-Pieter.
 

Monteurtje

Forumguru
@Erik _Nl. Daar staan niet in hoe je een stuurhoeksensor vervangt. Alleen het in -en extrieur.
Kan wel ongeveer vertellen hoe het moet. Maar een gedeelte moet via de onderkant van de auto. Mistlamp links voor moet eruit. Als je die niet hebt, het kapje verwijderen. Dan de stekker loshalen van de stuurhoeksensor op de stuurbekrachtigingspomp. De kabel loopt langs de olieleidingen naar het stuurhuis. Via de onderkant kun je redelijk bij het of de schroefje(s), afhankelijk welke sensor je hebt. Deze losdraaien, sensor eruit priegelen. Nieuwe ering en in omgekeerde volgorde alles terug monteren.
 
Bovenaan Onderaan