Stuurbekrachtiging kapot en DIY reparatie

Orange860

Senior Member
Skoda-vrienden,

Ping, opeens orange stuurtje in dashboard en mijn Fabia voelt aan als een Tsjechische vrachtwagen uit de jaren '50 ----> stuurbekrachtiging kapot.

Na wat googelen blijkt het een bekend probleem te zijn: of de stuurbekrachtigingspomp of de stuurhoeksensor. Het bleek de pomp te zijn.

De dealer gevraagd naar de reparatiekosten: ik viel zowat flauw 1268 euro! Hoeveel? 1268 euro meneer!

Ergo: er blijken twee soorten pompen in omloop[: TRW en Koyo.

Koyo wordt niet meer gemaakt (heb ik weer), dus moet er een nieuwe pomp met compleet stuurhuis op. Met gereviseerde pompen werkt de dealer niet. Nou, dan niet!

Dus even naar de sloop -ze hadden het gewoon op de plank liggen a 250 euro. Niet goed geld terug!

Vanmiddag die pomp er in gezet. Het was even sleutelen (moeilijk bereikbaar, overal olie, stekkertjes die vast zitten, accu erin, accu eruit, ontluchten, bijvullen accu erin).

Contact omdraaien et voila: hij doet het weer! Kosten: circa 300 euro inclusie wat olie en huren van een brug!

En apetrots natuurlijk op deze doe het zelf klus!
 

VWim

Forumguru
En nu maar hopen dat hij het weer net zo lang vol houdt als de vorige. ;)

Tof hoor dat je het zelf heb gedaan! :dankje:
 

Cordoba

Forumguru
Overigens is er volgens mij een nog vaker voorkomende oorzaak van het uitvallen van de stuurbekrachtiging: kapot getrilde zekering voor de pomp. (de zekering is een metalen stripje dat onder 2 boutjes geschroefd zit, en kost iets rond de 2 euro)
 

Cordoba

Forumguru
Zekering zit bovenop de accu (in de accubak). Als je de klep van de accubak op de juiste manier opent zie je een aantal van die metaalstripjes (verschillende breedtes en diktes, dus verschillende amperages) en ook nog een paar gewone steekzekeringen. Het is officieel de bedoeling dat de garage dergelijke zekeringen vervangt, maar als je goed oplet op de waarde, kun je dat makkelijk zelf (sommige zekeringen lijken dezelfde waarde te hebben doordat ze even breed zijn, maar dan is het materiaal 2x zo dik en heb je bijv. een 40A en een 80A zekering). accuzekeringen groot-resized.jpg
 

Orange860

Senior Member
Kijk, het zou toch niet zo zijn dat...

Had werkelijk geen idee dat dat een zekering is? Dacht gewoon een doorverbindstripje. Het eerste wat ik ga doen is straks even kijken of dat plaatje nog heel is! Cordoba, top!

En mocht ie door zijn, moet je dan dat hele blok vervangen, of gewoon dat metalen stripje? Of kun je er een losse zekering op schroeven?
 

Cordoba

Forumguru
Metalen stripje losschroeven (beide delen bewaren, want daar staat de waarde van de zekering op !!!), nieuw stripje/zekering halen en erin schroeven en na 1 of 2 keer starten en rijden is de foutmelding verdwenen, en werkt
de pomp weer. De kapotte zekering op mijn foto is voor de ABS-pomp maar er zit er volgens mij een vergelijkbare voor de stuurbekrachtiging. (in het download deel heeft Ronnie een overzicht geplaatst van ALLE zekeringen, dus inclusief deze zekeringen voor de Fabia I. (In het boekje staan de zekeringen onder de motorkap niet vermeld)

Zekeringsstripje kun je kopen bij Skoda-dealer, maar volgens mij ook bij Seat, Audi of VW dealer, maar waarschijnlijk zelfs bij iedere garage of automaterialenzaak. Het is een kwestie van 2 moertjes losschroeven, voorzichtig de zekering helften eruit (let op dat je bij het opwippen van zekeringhelft met bijv. kleine schroevendraaier geen kortsluiting maakt met andere zekeringen). Nieuwe zekering op zijn plaats leggen, vastschroeven, klaar.

(Voor de duidelijkheid het smalle stripje is zelf de zekering)
 

Orange860

Senior Member
Ik ben zojuist direct onmiddellijk vanaf mijn bureau naar beneden gestiefeld om te controleren of de zekering kapot was. Hoopt van niet, want anders heel veel geld uitgegeven en gesleuteld voor Jan L#l.

Maar gelukkig, de zekering was heel. Pfff....

Heeft iemand trouwens enig idee wat er kapot kan zijn gegaan in de oude pomp? Het oliepeil was dik in orde, dus niet droog gelopen? En is zoiets zelf te reviseren? En waar kun je de onderdelen bestellen?

Met het oog op de toekomst!
 

Orange860

Senior Member
VWim, slim opgemerkt, ben al sinds 530 uur op en nog steeds in touw. Soort dubbele baan, eerst klussen dan werken. Niet meer helemaal scherp. HAHAHA

Maar van die revisie van zo'n stuurpomp zou ik graag willen weten.

Denk dat ik morgen eens die oude pomp uit elkaar peuter. Even zien of er wat te ontdekken valt.
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht dat je nog steeds problemen had, omdat je de zekering ging checken. Mijn post over de zekering was vooral bedoeld voor mensen die een soortgelijk probleem hebben, en over een tijdje op dit topic terecht komen, dat ze niet direct veel geld uitgeven, terwijl het misschien iets is van een paar euro.

Oude pomp kan gewoon slijtage zijn, en dat kan in allerlei vormen: vergrote in-/uitstroomopeningen, of te veel speling waardoor grote verliezen op kunnen treden, maar ook poreus geworden wanden. Dat laatste is vaak het gevolg van cavitatie, eenvoudig uitgelegd: hete olie (door de werking) die door bijvoorbeeld iets te laag peil net wat te warm wordt, en daardoor gasbellen vormt in de olie, op een gegeven moment kunnen die belletjes imploderen en dan krijg je schokgolfjes, waardoor stukjes van de wand los kunnen laten. In de praktijk treedt cavitatie meestal op door combinatie van factoren die allemaal een beetje bijdragen aan het effect.
 

Joske

Forumguru
een pomp die caviteert.. nou, daar wil je niet naast staan hoor ;) maakt bijzonder veel lawaai!

het gaat er hem eigenlijk om dat de druk in de vloeistof lager wordt dan de dampspanning van de vloeistof zelf maw: de vloeistof zal op een veel lagere temperatuur gaan koken met de imploderende gasbelletjes waar Cordoba het over had als gevolg.
 

Orange860

Senior Member
Update: hij doet het nog steeds. Wil alleen nog even voor de zekerheid de vloeistof checken. Of niveau goed is. Maarre.... dan moet ik eerst de accu weer compleet uitbouwen. Niet echt handig ontwerp zullen we maar zeggen.

Heeft iemand enig idee op welk niveau het dipstickje op de dop moet zijn? Staat niets over in het onderhoudsboekje.
 

zefke

Lid
Hallo Orange,

Bij ons saan er merktekens op het peilstokje!

Opvallend is ook dat je de olie bij onze Fabia af en toe iets bij moet vullen. Geen idee waar het blijft!

Het is trouwens speciale olie! Géén ATF transmissie olie oid bijvullen!
 

warner1993

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Geen idee of iemand dit nog leest, aangezien het zoveel jaar na dato is, maar toch probeer ik het gewoon.

Onze pomp van onze stuurbekrachtiging van onze fabia is stuk. Nu heb ik, misschien een domme, vraag. Ik zag de link van het duurdere broertje en hoe te vervangen enz. Maar er staat de techniek 100% hetzelfde is. Nu is mijn vraag bij onze garage zeiden ze dat de bumper er af moet. Is dit echt zo, of kan het ook op de manier die hier boven staat?

Als iemand reageert alvast bedankt!
 
Bovenaan Onderaan