Stuurbekrachtiging, accu of dynamo?

Dynamo kun je uiteraard doormeten, spanningsregelaar ook.. ik weet alleen de waardes niet. Voor een motorfiets gaat het ongeveer zo; maar geen idee of dat met een auto dynamo het zelfde is... verwacht van wel eigenlijk... maar goed; dynamo/stator van een motorfiets controleren gaat zo;

Koppel de spanningsregelaar los van de dynamo als dat kan en start de motor, uit de dynamo komen vermoed ik 3 draden.. daar kun je kruislings de wisselspanning van meten. Moet vaak tussen de 50-70 volt AC zijn per draad. Als dat ok is dan kun je nog wat bekijken; motor uit en dan met de multimeter meten op continuïteit onderling tussen de draden en op ohmse weerstand. Continuïteit zou er moeten zijn en de ohmse waarde zou 0 moeten zijn of iig heel laag. Dan kun je nog per draad continuïteit meten naar massa, en dit mag er niet zijn.

spanningsregelaar kun je ook doormeten op ohmse waardes maar daarvan moet je wel het schema hebben hoe de gelijkrichter werkt.. in ieder geval moet de spanningsregelaar, met verlichting van de auto aan, een gelijkspanning laten zien van niet meer dan 14,40 volt bij pakweg 2000 rpm. Indien een AGM accu geplaatst is mag dit wel 14,70 volt zijn maar een reguliere natte of EFB accu max 14,40. En volgens mij is de minimale spanning niet lager dan 13,8 volt.. maar dat weet ik niet 100% zeker.
 
Laatst bewerkt:
Zoals FanSkoda al aangaf zul je met een multimeter de accu niet kunnen doormeten. Of de accu vermogen kan leveren moet er een belasting worden opgezet, zo’n tester kost iets van 15 euro en maakt een gecontroleerde sluiting wat zo’n 100 A trekt. Tijdens de load mag de accu spanning niet onder de (ik dacht) 9,6 volt zakken.

Wel kun je een indicatie aflezen van de laadstatus met de multimeter;
3B7C7E38-C901-4829-8D11-A3B678B78F71.jpeg
 

turboturbo

Forumguru
Hoe je het op kunt lossen is door de multi meter af te lezen tijdens een belasting.

Ik heb bijv eens 3 koude starts gemeten, vlak na elkaar. Het voltage tijdens het starten zakte in tot ik dacht ruim onder de 10V. Dat is te weinig / op het randje.

Sommige multi meters hebben een geheugen functie zodat je niet live hoeft te kijken (en/of een andere persoon moet laten starten) die de laagst uitgemeten waarde kan vasthouden.
 

Cordoba

Forumguru
Een dynamo bedrijf kan testen wat er fout is, anders kunnen ze ook geen dynamo's reviseren (of ze doen veel onnodig werk, dus duur). Zie ook de reacties hierboven.
 

Srananmang

Senior Member
Bedankt voor de vele reacties :laugh:

Ik had de accu geladen met druppellader, hierna laten testen, kreeg de automaterialen toch de melding 'accu vervangen'.

Nieuwe accu erin, uit mijn oldtimer:pardon:
Die was zgan.
Deze onopgeladen (miss geen nl woord, maar jullie snappen het) laten testen, melding 'accu ok'.

Dus volledig opgeladen en erin gedaan.
Bij start komt de accu niet onder de 10.
Maar bij eerste start geeft multimeter max 12v aan.
Na even gasgeven gaat het naar 13/14v en blijft daar.

Is dit normaal?
Stationair laad het dus niet op, maar na gasgeven wel:arghh:
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet hoe zwaar de accu van de oldtimer is? Zeker als deze niet al te groot is, kan het starten flink wat lading uit de accu trekken, waardoor de spanning behoorlijk daalt, en deze spannning zal geleidelijk oplopen als de dynamo de accu bijlaadt. (tenzij je de spanning van de dynamo hebt gemeten, zonder dat deze was aangesloten op de accu, dan lijkt het een dynamo die toch minder begint te leveren door slijtage)
 

fanSkoda-VW

Donateur
dynamo.....alternator (of wisselstroomdynamo). Beide de term voor de 'stroomfabriek'.
Een dynamo heeft koolborstels die via de collector (sleepringen) de stroom leveren en die beide kunnen slijten. Dan is de opbrengst minder. Een dynamo wordt niet meer toegepast.

Maar de compactere wisselstroomdynamo heeft geen koolborstels of andere onderdelen die kunnen slijten. Dat ding levert wisselstroom die door gelijkrichters (dioden) op de alternator gemonteerd zijn.
En levert zo ca 14 Volt gelijkspanning, en bij een stationair toerental een grotere laadstroom. Een nieuwe wisselstroomdynamo krijg je normaal gesproken niet kapot binnen de levensduur van de motor. De meeste halen wel 15 jaar en een kwart miljoen kilometers. De diodes gaan zelden stuk. (ik vond nog goede info op: https://inkoopautos.com/alternator-kapot-auto/).

grtssss
 
Laatst bewerkt:

Srananmang

Senior Member
Ik weet niet hoe zwaar de accu van de oldtimer is? Zeker als deze niet al te groot is, kan het starten flink wat lading uit de accu trekken, waardoor de spanning behoorlijk daalt, en deze spannning zal geleidelijk oplopen als de dynamo de accu bijlaadt. (tenzij je de spanning van de dynamo hebt gemeten, zonder dat deze was aangesloten op de accu, dan lijkt het een dynamo die toch minder begint te leveren door slijtage)

Accu kapot was 51ah

Die van me oldtimer was 60ah:)
Dat zal wel goed zitten.

Nee; met lampen aan stationair moet het minstens 13,8 zijn en bij toeren 14,4. Is dat niet het geval dan is er wat mis met de dynamo of gelijktichter.
Een dynamo bedrijf kan testen wat er fout is, anders kunnen ze ook geen dynamo's reviseren (of ze doen veel onnodig werk, dus duur). Zie ook de reacties hierboven.

Binnenkort kijken wat revisie vraagt voor controle en eventueel reviseren.
Waarschijnlijk zoals jullie bevestigen dynamo niet stuk maar ook niet helemaal 100.
Nu wel lastig weinig tijd met de feestdagen.

Is het schadelijk voor mijn nieuwe wel werkende accu om zo te blijven rijden voor max 2/3 weken?
Automaterialen zei dat ik misschien mijn goede accu kapot rij... :cry:
 

Cordoba

Forumguru
Diepe ontlading van een accu is killing voor een ouderwetse loodaccu. Als ie niet goed wordt bijgeladen, gaat dat dus echt ten koste van de levensduur van de accu. Je zou dat enigzins kunnen verminderen door de accu steeds aan de lader te hangen en ook je rijgedrag aan te passen (door bijvoorbeeld iets extra gas te geven als je voor stoplicht ofzo stilstaat, waardoor ie beter bijlaadt). Tenslotte gaan ook lage temperaturen ten koste van de accucapaciteit (zolang de accu koud is), dus de impact op je goede accu is van zoveel factoren afhankelijk, dat dit moeilijk te voorspellen is.
 

Srananmang

Senior Member
Ok ik heb de dynamo eruit gehaald, 15 min:pieker: stond er van te kijken hoe simpel dat ging.

Naar revisie, op test bank.
Zo goed als Nieuwe dynamo was de conclusie :bloos:

Straks bij het erin zetten maar even direct op de plus van de dynamo meten hoeveel Volt en dan gelijk de plus van accu meten kijken of daar een verschil in zit.
Dan zou het in de kabel van dynamo naar accu kunnen zitten.
Als deze goed is, was het een kkptte accu en zou het systeem van skoda moeten zijn dat ie bij eerste ationair niet boven de 12v komt:pieker::pieker:???


Maar sinds andere accu erin zit heb ik geen problemen meer:dankje:.
 

Srananmang

Senior Member
De eerste seintje zijn er weer... :angry:
Opeens tijdens rijden gingen de lampjes op het dashboard weer aan... Van abs en *ernaast... :bloos:

Accu is nu misschien een jaar oud, morgen testen. Als die nu stuk is, dan maakt iets van de auto het stuk...
Klinkt dat logisch:(?
Iemand enig idee waar ik kan beginnen?

Wil dit keer niet afwachten tot wanneer de stuurbekrachtiging uitvalt. :) Om vervolgens een nieuwe accu te moeten kopen.
 
Laatst bewerkt:
Als de dynamo is doorgemeten en goed is bevonden dan zal het hem in de gelijkrichter ofwel spanningsregelaar zitten.

is echter bij auto’s vaak 1 geheel en niet 2 losse delen. Zijn beide doorgemeten? Dus zowel de AC als DC kant?
 
Zit er bij dit model geen zekeringenkast op de accu? Zou deze even controleren op losse contacten/ slecht werkende zekeringen. Succes.
 

Srananmang

Senior Member
Loop alle massa-verbindingen even na, en de grote zekeringen bij de accu.
Als daar iets 'hapert' gaat het ook vaak mis.
Wat bedoel je precies met alle massa verbindingen nalopen? Alle plekken waar een kabel op chassis zit...?

Op de accu kijk ik morgen naar, kan ik deze ook meten? Wat(welke waardes) moet ik dan meten?
 

Srananmang

Senior Member
Alles zogoed mogelijk gecheckt, ook even op de brug. Alles weer doorgemeten. Niks mis, of ik zie iets over het hoofd.

Toch maar wachten tot het weer gebeurd denk ik...
 

Srananmang

Senior Member
Automarialen zegt accu stuk. :cry:
Dynamo goed. :)
Half jaar geleden was er niks mis met de accu toen ik hem erin plaatste.
Is +/- 2-3 jaar oud, heeft in een oldtimer gelegen, maar is een goede Bosch 60ah 540a.
Veel, heel veel, korte afstanden gereden.
Elke dag 3 a 4 keer 2a3km.

Is er iets aan de auto om te controleren dat mijn accu opeet?
Straks haal ik een nieuwe en zit ik na een half jaar met hetzelfde....


Ps... Zou het kunnen dat verbruik slecht is door kapotte accu:pardon:
 
Bovenaan Onderaan