Stuurbedieding en climatronic inbouwen (retrofit)?

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum want ik neem een Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI Greentech Ambition (van eind 2013) over van mijn moeder. Nu heeft deze een erg basic dashboard: de simpelste radio ('Blues' als ik me niet vergis; enkel radio, geen bluetooth of navigatie), geen climatronic en geen stuurwielbediening. Nu zou ik dit liefst allemaal willen vervangen.

Voor het vervangen van de autoradio heb ik deze besteld:
https://www.aliexpress.com/item/10-...onass-For-Skoda-Octavia-2013/32514812773.html

Vragen betreffen vooral: hoe kan ik het stuur uitbreiden met stuurwielbediening? En: hoe kan ik de luchtknoppen vervangen door een climatronic?

Voor de stuurbediening had ik deze kit op het oog:
https://www.cars-equipment.com/en/s...m-multifuntion-switches-retrofit-upgrade-for/
De vragen die hierbij heb zijn:
- Is dit de juiste kit?
- Heb ik die gateway nodig? Of zit die standaard al in alle auto's? Kan ik dat eenvoudig controleren? (Kit is ook zonder gateway beschikbaar en dan een stuk goedkoper, maar zoals ik het lees is deze gateway wel nodig.).
- Gaat die gateway in het stuur zelf? (ivm alternatieve optie: stuur vervangen)

Andere optie is mogelijk het stuur vervangen door een tweedehands stuur mét stuurwielbediening.
Hier staan er een aantal te koop:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...merk/skoda/model/octavia/onderdeel/stuurwiel/

De vragen daarbij zijn dan vooral:
- Is dit erg gecompliceerd om deze te vervangen?
- Zit de gateway in het stuur verwerkt of heb ik niets aan het stuur als ik er niet nog apart een gateway bij koop?
- Hoe nauw komt het model van het stuurwiel? (e.g. Voor de Octavia III moet ik dan een stuur hebben met een code die begint met '5E'? Maakt het dan nog uit welke? Kan zowel 3- als 4-spaaks erop? Er zit nu een 4-spaaks model op.)
- Zit er een airbag in het stuur?

Idem voor een gateway module, mits ik die apart nodig heb:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...skoda/model/octavia/onderdeel/gateway-module/
- Hoe nauw komt het model van de gateway module? (e.g. Voor de Octavia III moet ik dan een gateway module hebben met een code die begint met '5Q' (vermoed ik...)? Maakt het dan nog uit welke?)


Voor de climatronic kijk ik naar deze:
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...a/model/octavia/onderdeel/climatronic-paneel/
- Hoe nauw komt het model van de climatronic? (e.g. Voor de Octavia III moet ik dan een climatronic hebben met een code die begint met '5E'? Maakt het dan nog uit welke?)
- Heb ik aan een climatronic module genoeg of heb ik hiervoor nog andere onderdelen nodig?


Ook begrijp ik dat de onderdelen geprogrammeerd moeten worden via VAG-COM software? (Heb hier een kabel voor besteld.) Zo nodig zal ik de vragen hiervoor stellen wanneer het zover is ;)


Iedere hulp in de juiste richting is welkom! Bij voorbaat hartelijk dank!
 

aiva tco adoks

Forumguru
Clima ombouwen is niet even een paneeltje vv.

Het hele kachelhuis zal veranderd moeten worden. Ofwel je hele dashboard zal er af moeten.
Alles is mogelijk maar wat heb je er voor over..€€€
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

hemi24

Forumguru
De laatste 3 linkjes verwijzen allemaal naar onderdelen van een O2..?
Dat gaat deus niet passen/werken op jouw O3...
 

Captain Hook

Forumguru
Ik moet toch wel een beetje lachen om de TS. :jaja:
Als het toch zo makkelijk zou zijn... je hebt geen climatronic in je auto, je bestelt ff een 2de hands paneeltje en voila, er zij een volautomatische klimaatregeling!

Wow; als het zo eenvoudig is!
Koop je gewoon een handgeschakelde auto, bestelt een DSG pookknop, en hopsakee; we hebben een automaat! :D

Ben bang, neen, weet wel zeker, dat er nog zaken als überhaupt de gehele airco installatie onder de motorkap en talloze regel-/stelkleppen in het interieur bij horen. Oh ja, en nog wat sensors her en der...
 

Rallye

Forumguru
Nou, lachen is niet vriendelijk. Goed dat hij het in ieder geval vraagt, dan kunnen de leden van het forum helpen.

@hemi24 Als je in de link bij de cc-paneeltjes het juiste bouwjaar aangeeft (schuifbalkje links) dan kom je wel bij de O3 uit.

@rogier73 Ik mis bij de FM de vermelding van de aanwezigheid van RDS, howel dit tegenwoordig misschien van minder belang is. Heb je ook een DAB+ box erbij gekocht?
 

Antera

Donateur
Van harte welkom en wat je wenst zal een hele opgave zijn. Climatronic houd in andere paneel bekabeling, sensoren, kachelunit. Een optie die je vele euro's gaat kosten en dan niet meer aantrekkelijk zal zijn vrees ik. Een simpele manier is er niet voor.

Omtrent je stuur bediening zal je je auto eerst moeten uitlezen op zijn bestaande coderingen en module's om te zien wat er nu in zit. De gateway zal denk in jouw geval nodig zijn vanwege de basis uitvoering. Maar ook dit alleen te achterhalen met uitlezen of de Gateway in de auto opzoeken en kijken welk nummer erop staat.

PS neem aan dat je wel gaat coderen met een OEM kabel :-)
 
Alvast dank voor al jullie reacties.

Voor wat betreft climatronic: ik hoopte dat het meeste al aanwezig was.. Met uitzondering van de sensoren, is airco aanwezig en aansturing van de luchtkanalen en alle bediening leek me aanwezig, enkel niet geautomatiseerd op basis van sensor input... Maar ik begrijp dat dit toch wat anders zit en ik het dus voorlopig beter even links kan laten liggen....

@rogier73 Ik mis bij de FM de vermelding van de aanwezigheid van RDS, howel dit tegenwoordig misschien van minder belang is. Heb je ook een DAB+ box erbij gekocht?

De omschrijving zegt, als je een eindje naar beneden scrollt wel:
Radio
High quality radio IC: NXP TEF6686, with better reception.
AM/FM tuner built in (worldwide)
AM frequency range: 522-1620 (Europe), 530-1710 (America), 522-1620 (Russia)
FM frequency range: 87.5-108 (Europe), 87.5-107.9 (America), 65.0-108.0 (Russia)
RDS Radio: Yes

Ik heb er inderdaad een DAB+ naar USB module met antenne erbij besteld. De antenne hoop ik echter af te kunnen tappen van de gewone radio antenne met deze verdeler, zodat ik die aparte antenne niet nodig heb...:
http://www.aliexpress.com/item/Eigh...-Aerial-Antenna-DAB-Splitter/32834320505.html

Van harte welkom en wat je wenst zal een hele opgave zijn. Climatronic houd in andere paneel bekabeling, sensoren, kachelunit. Een optie die je vele euro's gaat kosten en dan niet meer aantrekkelijk zal zijn vrees ik. Een simpele manier is er niet voor.

Omtrent je stuur bediening zal je je auto eerst moeten uitlezen op zijn bestaande coderingen en module's om te zien wat er nu in zit. De gateway zal denk in jouw geval nodig zijn vanwege de basis uitvoering. Maar ook dit alleen te achterhalen met uitlezen of de Gateway in de auto opzoeken en kijken welk nummer erop staat.

PS neem aan dat je wel gaat coderen met een OEM kabel :-)

De Climatronic wens zal ik dus nog even moeten onderdrukken...
Dat uitlezen en programmeren; heb gezien dat het kan, maar moet daar nog op beginnen te studeren...
Ik heb een simpele, goedkope kabel besteld bij Aliexpress... Ging ervan uit dat daar geen heel groot verschil tussen zou zitten. Wel een gekozen die veel verkocht is en veel en goed beoordeeld...
http://www.aliexpress.com/item/New-...923.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec64c4dyw8oP9
Maar zijn daar slechte ervaringen mee? Is het heel essentieel dat ik een dure kabel koop? (Mocht dat echt van wezenlijk belang zijn, dan doe ik dat hoor, maar wil wel graag weten dat dat dan ook echt van toegevoegde waarde is. En in dat geval zou het uiteraard fijn zijn om te weten welke ik dan zou moeten hebben.)

Het opzoeken in de auto zou ik ook best willen doen, maar moet nog even op zoek naar een beschrijving hoe en waar ik deze kan vinden. (Dacht ergens gezien te hebben dat deze aan de zijkant van de radio/lucht bediening moest zitten, aan de zijde van het stuur... Maar hoe kom ik daar....?)


Rogier
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
spit het VAGCOM topic eens rustig door. er zijn grofweg 3 opties vwb uitlezen/coderen.

1 ali express ( of andere kloon kabel ) alleen uitlezen kan. Coderen sterk af te raden ivm mogelijk slopen van modulen
2 obd eleven of soortgelijke software: uitlezen prima. Coderen ( beperkt ) ook te doen maar heeft beperkingen
3 vagcom/vcds/vcp software, duur maar een geoefende gebruiker kan er alles mee!

het is niet zo dat je even een ander stuur erin zet en dit als leek wel even codeert... dit is echt specialisten werk! @Antera is er 1 die het wellicht voor je kan doen.
 

Cordoba

Forumguru
Goedkope kloonkabels hebben nog een nadeel: zodra je probeert om de bijbehorende software te updaten, worden deze kabels vaak geblokkeerd (omdat het illegale klonen zijn, en dus geen bijbehorende licentie hebben), en zijn ze hooguit nog geschikt om iets vast te binden.;)
 

svda

Actief lid
Volgens mij gaat de blauwe KKL kabel niet werken op jouw auto. Die zijn ook vaker voor oudere auto's.
 

Antera

Donateur
Kan je me even uitleggen waarom een goedkoop alternatief kabel net zo goed is als een Originele :-)

Maar nogmaals gewoon doen natuurlijk, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Ken wel wat voorbeelden waarbij het niet zo goed is gegaan namelijk :-)
 

EdK

Forumguru
Maar zijn daar slechte ervaringen mee? Is het heel essentieel dat ik een dure kabel koop? (Mocht dat echt van wezenlijk belang zijn, dan doe ik dat hoor, maar wil wel graag weten dat dat dan ook echt van toegevoegde waarde is. En in dat geval zou het uiteraard fijn zijn om te weten welke ik dan zou moeten hebben.)
Ach als je even een zoekactie doet hier op forum mbt kloonkabels uit china of MP etc dan kun je tevens ezen welke risico's je neemt.
Maar ach @Antera zal je daarna graag helpen om de shit op te knappen hoor !! Uiteraard tegen betaling....:pieker::pardon:
 
Bovenaan Onderaan