Stuur scheef

Gege001

Actief lid
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje het gevoel dat mijn stuur lichtjes scheef staat, wat mij mateloos stoort.

Tijdens het laatste onderhoud enkele weken geleden bij de dealer heb ik gevraagd om dit na te kijken, maar volgens hen zou er niets aan de hand zijn...

Tips om dit toch correct te kunnen "meten" ?

Hoe kan zoiets worden opgelost ?

Alvast bedankt !

G.
 

DinkyToy

Senior Member
Op bijna alle wegen trekt een auto iets naar rechts omdat t wegdek daar lager ligt. Leg je handen heel licht op de stuurspaken en voel zo wat het stuur ‘wil’ wanneer je rechtuit rijdt.

Meestal is uitlijnen de oplossing.
 

Hakar

Donateur
Bedoel je dat voor jouw gevoel de afstand die de ene arm heet ten opzichte van de andere in afstand tot het stuur?
M.a.w. dat het stuur niet in één lijn staat met het dashboard, en jij je lichaam moet draaien om het gevoel te krijgen dat je recht achter het stuur zit?
 

DinkyToy

Senior Member
Wanneer er aan de uitlijning niks mankeert (wat mij zou verbazen) hoeft alleen ‘t stuur recht te worden gezet. Ook daarvoor moet ie de brug op.
Zo op afstand valt er niet veel meer over te zeggen.
Ga naar ‘n goeie uitlijner en vraag advies.
 

s-line

Forumguru
Maar soms kan je het stuur wel een tandje verzetten maar grote kans dat hij dan weer scheef de andere kant op staat, dus is uitlijnen inderdaad de beste oplossing. En een keer goed uitlijnen kan NOOIT kwaad!
 
Laatst bewerkt:

Gege001

Actief lid
Ik heb niet de indruk dat de wagen de één of andere kant opgaat als ik het stuur loslaat, alleen staat het stuur volgens mij gewoon niet recht meer...
Zoals ik hier lees zal uitlijnen dé oplossing zijn ? Ook al rijdt de wagen netjes rechtdoor en wijkt hij niet af...

G.
 

Antera

Donateur
Maar soms kan je het stuur wel een tandje verzetten maar grote kans dat hij dan weer scherf de andere kant op staat, dus is uitlijnen inderdaad de beste oplossing. En een keer goed uitlijnen kan NOOIT kwaad!


Nooit verzetten dan klopt je stuurhoeksensor niet meer met de stand van het stuur tov de wielen
 

Antera

Donateur
Als het stuur scheef staat is dat per definitie al het geval lijkt mij...

Nope want dan is de stuurhoek sensor nog steeds prima in orde alleen staat hij een paar graden verkeerd wat hij dan ook ziet in zijn meetwaarde. Als je je stuur recht zet op de as dan staat je stuur recht maar de stuurhoeksensor zegt een paar graden naar links of naar rechts.
 

hemi24

Forumguru
Nope want dan is de stuurhoek sensor nog steeds prima in orde alleen staat hij een paar graden verkeerd wat hij dan ook ziet in zijn meetwaarde. Als je je stuur recht zet op de as dan staat je stuur recht maar de stuurhoeksensor zegt een paar graden naar links of naar rechts.

Dus in beide gevallen niet goed...

Er zijn drie items die alle drie goed moeten staan :
  • Wielen (rechtuit stand);
  • Stuurstang(en) (en daarmee de stuurhoeksensor);
  • Stuurwiel;
Volgens mij zou de derde eigenlijk vanzelf goed moeten (kunnen) staan, als de eerste twee juist worden gezet.
 
Bovenaan Onderaan