Sturen van de UP!

Inge

Lid
Vraagje de sturen van UP! passen die ook in onze Citigo's? En kan het middelste gedeelte van onze sturen met airbag dan overgezet worden?
Ik wil graag een lederen stuur in de auto gaan zetten ( over eventjes) en de nieuwe van Skoda zijn nogal prijzig. En Citigo's nu al bij de sloper te vinden - lijkt me ook nog niet lukken. Anders misschien de moeite om er nu vast in te investeren en weg te leggen totdat begin komend jaar de CC erin gebouwd wordt - dan moet het stuur er toch af. Vandaar deze gedachte! Of heeft iemand een nog veel beter idee en adres?

Ik zit aan onderstaand stuur te denken. http://www.vwwinkel.nl
26898.jpg
 

Antera

Donateur
als het goed is is het hetzelfde en zou het moeten passen. misschien al wel te vinden online als er een kort word gereden dan heb je wel kans. Let wel dat de airbag misschien niet over te zetten is en dat je die er ook bij moet hebben. Heel misschien dat iemand zijn stuur even wil passen op de meeting. Ik kan de airbag storing dan wel wissen:xyxthumbs:
 

Inge

Lid
Anterra, dank voor je supersonisch snelle reactie :) - het stuur in bovenstaande mail is 150 euro,--. (zie link) Echter hoe weet ik of de airbag wel/ niet kan worden overgezet? Mocht dat niet zo zijn waar kan ik die dan vinden?

Zou mooi zijn als iemand inderdaad zijn/ haar stuur zou willen passen dan weten we meteen of het wel/ niet kan.
 

Cordoba

Forumguru
Als er iemand is die beschikt over een ETKA versie waar de Up en de Citigo al in staan, zou je het aan de onderdeelnummers voor de airbag moeten kunnen zien. ETKA is een digitale onderdelencatalogus, of in mijn beste Duits: Elektronische Teile KAtalog.

Mijn Duits is dus ook voor verbetering vatbaar: het moet 'Elektronischer TeileKAtalog' zijn. ETKA - Wikipedia, the free encyclopedia
 

Fabia

† In Memoriam
Volgens mij gaat dat niet passen. Het hart van de VW stuur is rond en het hart van de Citigo stuur is redelijk vierkant.

Skoda_Citigo_501.jpg UP Stuur.JPG
 

Inge

Lid
Fabia, ik neem aan dat je hierbij doelt op het airbag gedeelte?

Mocht dat niet passen dan is het misschien de moeite waard om daar ook het UP! onderdeel bij te nemen en het VW loga te wijderen - mits dat kan?

Zou inderdaad erg fijn zijn als iemand zoals Cordoba al noemde bij de ETKA kan om het na te kunnen en willen kijken voor me.
 

Inge

Lid
Sorry Anterra, was te vlug in posting met verzoek tot ETKA - kun je me uitleggen of het wel niet kan want ik snap van de nummers niet zo heel erg veel.

Kijk ik naar alleen de afbeeldingen dan zou ii zeggen moet kunnen - maar hoeveel kost zo een airbag eenheid of kan de mijne van het standaard 4 spaaks stuur worden overgezet?
 

Antera

Donateur
je zal ook de airbag unit mee over moeten nemen van de UP anders gaat het niet werken. de prijs van de airbag is helaas niet bekend in etka met de laatste update maar reken maar op een paar honderd euros
 

Inge

Lid
Dan kan ik dus net zo goed voor eentje van skoda gaan want dan ontloopt het elkaar niet meer. Vanochtend gehoord dat er in 1 van de 2013 modellen ( staat ok al ind e duitse brochure) een leren stuur komt dat enigszins lijkt op die van de up! Moet ik daar gewoon nog even geduld mee hebben. Misschien dat mijn airbag unit wel over te zetten is naar het leren stuur van Skoda daar de vorm er hetzelfde uitziet.
 

Cordoba

Forumguru
De 2013 modellen worden al enkele maanden geleverd, normaal start aug/sept de levering van het volgende modeljaar. Het kan zijn dat het als optie komt in bijvoorbeeld actiemodellen voor komend voorjaar, en dan kun je mogelijk ook profiteren, omdat ze dan mogelijk ook in NL gewoon leverbaar worden.

Overigens is het niet altijd zo, dat een stuur met een iets andere vorm of afmeting een ander type airbag nodig heeft. Zo weet ik van iemand die in zijn Ibiza het standaardstuur heeft vervangen door een sportstuur met bovendien knoppen voor de audio op het stuur. Ondanks de andere maten, bleek na wat uitzoekwerk de airbag gewoon (veilig) over te zetten in het nieuwe stuur. Die persoon heeft het dacht ik door Vagtechniek uit laten zoeken, en daar ook nog de puntjes op de i laten zetten met het electrisch aansluiten.
 

Inge

Lid
Dat is in ieder geval goed om te weten - zou mooi zijn als ze actiemodellen ( vermoed ik - althans hoop ik) ook naar NL komen.

Goed te weten dat het niet altijd nodig is om hetzelfde merk aan te houden bij overzetten airbag.

Mooiste zou wat mij betreft het nieuwe Skoda stuur zijn - ik houd wel van bij hetzelfde merk blijven - wat kleiner dan het huidige stuur dat ik heb. Daar ik graag het stuur in de laagste stand heb staan kan ik nu helaas niet de gehele snelheidsmeter aflezen - hoop dat een ander stuur dat ook meteen oplost.

Voor de CC heb ik al contact gehad met vagtechniek en tegen de tijd dat dat gaat gebeuren zal ik zeker met hen overleggen wat de mogelijkheden "stuurwijs" zijn.
 

Inge

Lid
Dat zou best kunnen maar het Duitse model ziet er anders uit dan het 3 spaaks wat jij hebt - heeft net als bij de up! Hoogglans zwarte of chroom punten. (ik heb het standaard 4 spaaks stuur dus dat is sowieso anders.) Ik zal op 3 jan naar de garage - de Duitse folder meenemen en kijken wat ze erover te zeggen hebben - en misschien een prijsopgaaf kunnen maken. Deze vind ik ook mooi. Oogt wat lichter dan die van jou.

Als je kijkt bij skoda.de dan kun je de folder downloaden als pdf - foto's geven een te groot bestand
 

Fabia

† In Memoriam
skoda-citigo-hatchback-benzine-rood-010--44705596-Medium.jpg

Dit wordt het nieuwe stuur. Ik zag al een Citigo bij Rijnwoud met zo'n stuur staan.
 

Bijlagen

  • Citigo stuur.JPG
    Citigo stuur.JPG
    45,2 KB · Weergaven: 129

Inge

Lid
Ik heb inmiddels van Cordaba begrepen dat het vaak toch wel kan - als ik zover ben zal i met de jongens van vagtechniek ook contact opnemen om te kijken wat zij te melden hebben. Eerst de garage op 3 jan. Volgens mij is het niet verschrikkelijk anders als ik bovenstaande foto's tenminste vergelijk.

Vermoed dat de airbag los onder het bovenste gedeelte in het midden zit en dat het op die manier over te zetten is met de originele sluiting van het desbetreffende stuur. Maar misschien kunnen zij die er meer verstand van hebben daar uitsluitsel over geven?!
 
Ik krijg mijn Citigo Elegance afgeleverd op 4 januari, zou ik dan ook zo'n nieuw stuur krijgen? Vind het eigenlijk wel een hele verbetering.
 
Bovenaan Onderaan