Stug schakelen skoda karoq 1.5 bj 2019

benros

Lid
Hallo,

We hebben sinds begin dit jaar een Skoda Octavia 1.5 van 2019 gekocht met de voordelen van:
een hogere instap, de ruimte en comfortabele zit.

Echter één ding valt ons op met mezelf als hoofdbestuurder, maar ook mn 2 andere gezinsleden die aangeven dat de schakelbak nogal stug reageert en dus (niet echt soepel) schakelt.
Je moet 'm dus tijdens schakelen goed in de versnelling 'drukken' om vloeiend te rijden. Is dit bij meerdere mensen een opvallend issue ?
We herkennen dit beeld niet van de voorgaande Octavia's (3) die we hebben gehad.
Alvast dank voor een ieders reactie!
Mvrg Ben

Arjan1985

Forumguru
Nee altijd goede ervaring als een mes door het boter. Enkel in z’n achteruit af en toe tanden poetsen.
Kan ook nog liggen aan een goede ontluchting van de koppeling cilinder en remvloeistof dat die dus net niet goed opkomt en zodoende dat je moet duwen.
Schakel stangen van de pook naar de versnellingsbak kan ook nog. Laatst gelezen dat iemand die aangepast had en toen het slechte schakelen was verholpen. Topic is mij even ontschoten.
Komt die heel laat op of normaal?
Ik heb tevens de olie vervangen bij 234000 km. Scheelde met name 1 en 2 wat soepeler.

benros

Lid
Dag Arjan,
Dank voor jouw reactie, je reactie van het feit dat je moet duwen/drukken komt ons bekend voor.
Ben verder wel benieuwd naar het topic mbt schakelstangen van de pook naar versnellingsbak, als je die nog ergens terug zou kunnen vinden..
Tijdens schakelen komt ie zelfs snel op waarbij je de koppeling dan heel langzaam moet reguleren om te voorkomen dat ie afslaat.
Km stand staat op dit moment op 126000
Mvrgr
Ben

Arjan1985

Forumguru
Ik bedoelde dat ik niet hoef te duwen of trekken maar de oorzaak zou kunnen liggen in het remvloeistof gedeelte van de hydraulische koppeling.

Is bijvoorbeeld recent de remolie ververst?

Laatste post filmpje over aanpassen schakel kabels.

Bovenaan Onderaan