Stotterende motor

Frenkie

Forumguru
Ik heb al een aantal topics op dit forum gelezen of soortgelijke problemen, maar nog geen met de O3. Ik ben vorige week ook aan de beurt geweest. Op 9-5 is mijn auto naar de dealer geweest voor de 60k onderhoudsbeurt (op bijna 63k, maar dat terzijde). Bij deze beurt zijn de bougies ook vervangen.
De dagen erna (woensdag/donderdag) was er niets aan de hand. Op vrijdagmiddag toen ik naar huis wilde rijden, begon de motor elke keer te stotteren als ik iets meer gas gaf. Deze storing werd naarmate ik verder reed steeds erger, maar er kwamen geen foutmeldingen op het dashboard. Tot ik op een gegeven moment na een file weer optrok en de auto heel erg begon te stotteren. Toen begon ook het motor management lampje te branden, even later het EPC lampje en kwam er op de Columbus de melding dat er een storing was in het start/stop systeem. De file werd weer erger en ik kon even langzamer rijden, waarmee de meldingen ook verdwenen. Bij het weer gas geven kwamen de meldingen weer terug en werd het stotteren steeds erger. Gelukkig was ik nog maar een paar km van huis en heb ik dit (met enige moeite) nog kunnen halen.
Leasemaatschappij gebeld, die hebben een monteur gestuurd. Die zag bij het uitlezen dat er een misfire was in cylinder 4. Helaas had hij geen juiste bougies bij zich (wat ik vreemd vind voor een storingsdients, maar goed). Hij heeft een uurtje staan kijken en proberen, maar kon de daadwerkelijke oorzaak ook niet zo snel vinden. Het motorblok lag ook zeer erg te schudden in de auto, zelfs bij stationair draaien.
Mijn O3 is uiteindelijk op maandag ochtend afgesleept (had een vervangende passat meegekregen), en bij de dealer is uiteindelijk het probleem gevonden. Een kapotte bougiekabel. Deze is vervangen en ondertussen loopt de auto weer zoals ik gewend ben.

Joh@n

Forumguru
Steenmarter? :) Heb het 2x gehad op vakantie, 1x in Italie en 1x in Oostenrijk. Gaat hij niet heel fijn van lopen, zeker niet bij belasting.

Frenkie

Forumguru
Ook die reactie heb ik al een aantal keer gelezen, maar de dealer heeft niets kunnen vinden dat daar ook maar enigzins op duidt.
Vind de timing met de vervanging van de bougies ook een beetje te veel toeval.

Joh@n

Forumguru
Niets te zien op de bougiekabel qua schade? Het klinkt namelijk wel redelijk hetzelfde als wat ik heb gehad.

Bovenaan Onderaan