Stotteren 2.0 TDI met koude motor

Na het testen van mijn Octavia met variëerend gas (soms tot 4500 toeren in derde versnelling) volgens de instructie van http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html website is mijn Octavia begonen met stotteren wanneer er met een koude motor gereden wordt. Dit stotteren treed op bij ca 1500-1800 toeren. Het is net of de auto heel snel wisselt tussen gasgeven en gas los. Soms is het minder en soms best heftig. Bij meer gas geven treed het niet op. Als de motor warm is, loopt hij prima! Heeft iemand enige idee of ervaring met dezelfde probleem?

aiva tco adoks

Forumguru
Hallo Ziggy

Misschien een scheurtje in de slang die naar de turbo gaat???

Ik had het met mijn 19 tdi 2006. lijkt veel op jou verhaal.
Egr vervangen moter geflusht etc, later bleek dat een ring tussen de slang en de turbo los zat.
1 keer klik en de ring zat vast en mijn o2 gaat als de brandweer.

Ik heb filters (brandstoffilter, luchtfilter en aircofilter) vervangen en wat blijkt nou, het brandstoffilter was nog nooit vervangen (180000 km). Hij was zo ongelofelijk vuil dat hij er uit zag als een oliefilter. Echt helemaal zwart en vol met vuil. Na het vervangen loopt mijn auto veel better, maar het stotteren is niet 100% weg. De auto-monteur zei dat ik geluk heb dat de brandstofpomp niet stuk is anders had ik een flinke bedraag moeten uitgeven om dit te vervangen. Omdat het stotteren niet helmaal weg is zou het kunnen zijn dat de brandstofpomp toch beschadigd is en dat het stotteren juist hierdoor komt?

andrehj

Forumguru
Waar is de auto sinds 2006 onderouden dan? Bedrijven die zulk prutswerk leveren mogen echt wel met naam en toenaam genoemd worden. Maar hoe weet je eigenlijk dat het filter nog nooit vervangen was? Het zou misschien ook kunnen dat je ergens zwaar vervuilde diesel hebt getankt?

Ik heb het hele onderhouds historie van de auto. Wat ik het vremd vind is dat deze auto was een lease auto. Normal gesproken zou je kunnen zeggen dat de zij (lease bedrijf) netjes zijn in de onderhoud van auto's. Het is mij helaas niet opgevalen dat de brandstoffilter niet vervangen was. De vraag blijft nog steeds, kan de brandstofpomp beschadigd zijn? Als dat kan, dan hoe kun je dit meten (ik heb de de kabel + VCDS).

octaaf11

Actief lid
Een erg smerig/zwartig olieachtig brandstoffilter kan ook wijzen op een stuk gaande/lekkende tandempomp toch?
Na het wisselen schijnt het idd even beter te gaan, maar de tandempomp is dan het probleem.
Net dit met jos(JB) besproken over onze 2.0TDI
Johan

yal

Lid
Vanwege zwart brandstof filter , heeft Jos mijn tandempomp ook vervangen.
Met koud weer startte de auto ook weer prima.

Yal

Ik heb helemaal geen enkele probleem met het opstarten van de auto alleen als de motor koud is en ik rij met lage toeren. Als de motor warm is, dan is er geen probleem.

Bovenaan Onderaan