Stoteren bij starten

edwins

Nieuw lid
Ik heb een vraag waarvan ik het antwoord niet zo snel kan vinden op het forum hier.

Ik heb als het heel koud is buiten, zoals vanmorgen -7 een stotterende octavia met starten.

Het gaat om een octavia II 1.6 mpi uit 2007. De motor slaat meteen aan na het omdraaien van de sleutel. Echter het toerental van de motor blijft dan ik denk zo'n 15 seconden heen en weer gaan tussen de 5 en 10 op de toerenteller. De motor lijkt uit zichzelf steeds een beetje gas te geven, dan weer gas los en weer gas, totdat de motor na zo'n 15 a 20 seconden goed stationair draait. Met rijden heb ik vervolgens nergens last van.

Is dit normaal of heeft dit te maken met een te zuinige afstelling van een of ander dat makkelijk door de dealer verholpen kan worden? Zijn er meer mensen die dit hebben?

Bovenstaande gebeurt niet altijd, maar zo af en toe als het echt heel koud is....

Ronnie

Forumguru
Misschien toch even aan de "kast" bij de dealer, ik tip op een "gare" luchtinlaattemperatuursensor (3x woordwaarde).

Ik heb precies hetzelfde probleem,alleen start hij bij mij pas na drie keer de sleutel te hebben omgedraaid. Als het warm is heb ik geen enkel probleem met starten. Overigens heb ik de auto aan Vag-Com gehangen en geen enkele melding gekregen. Denk dat een Luchtinlaattemperatuursensor,als hij stuk geweest zou zijn, wel als fout in Vag-Com had moeten komen.

MisterE

Nieuw lid
Heb hetzelfde gehad met mijn OctaviaII. Uit laten lezen in de garage, maar hier konden ze een, twee, drie niets vinden. Ze hebben toen een klep schoon gemaakt, die wat vervuild was. Dit bleek het probleem echter niet te verhelpen. Dus maar weer terug gebracht. Deze keer hebben ze iets verder gezocht en inderdaad de temperatuur sensor vervangen. Hij start en loopt nu weer als een zonnetje (wat met deze temperatuur natuurlijk een mooie meevaller is :smirk:)... Ik zou dat dus even laten checken.

Bovenaan Onderaan