Storingslampje geeft aan dat er een lamp defect is, maar alles brandt gewoon

Ik heb sinds een week dus het probleem dat het storingslampje dat er een lamp defect is gaat branden bij het op contact zetten van de sleutel.

Als ik dan contact uit zet en daarna weer aan, dan gaat het storingslampje niet meer branden. Je zou zeggen dat de storingsmelding terug komt als er echt een lamp defect is?!?

Ook geeft ie als het storingslampje brandt geen melding welke lamp defect zou moeten zijn. Ik weet overigens ook niet bij welke lampen dit wel of niet gemeld wordt. Bij een defecte DRL lamp in ieder geval wel.

Ik heb alle lampjes even visueel gecontroleerd en alles is heel, op het instapverlichtingslampje in de spiegel aan de bestuurderskant na dan. Maar die was voor deze storing ook al defect.

Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen welke lamp defect is of te hoge weerstand geeft bij de koude-lamp-diagnose bij op contact zetten?

Ik voel er weinig voor om alle lampjes 1 voor 1 te moeten controleren...

Het zijn er wel een heleboel, 2x dimlicht, 2x groot licht, 2x stadslicht, 2x drl, 2x mistlamp voor, 2x achteruitrijlamp, 6x(?) achterlicht, 2x remlicht, 1x(?) mistlamp achter... of vergeet ik nog wat lampjes?
 

XanderVR

Actief lid
Ik heb in de caddy waar ik nu nog in rijd ook wel eens zo een vage melding gehad.
Alle verlichting nagelopen, zelfs de cornering functie, bleek het 1 lampje te zijn van de kentekenplaat verlichting.
 
Nee ik heb geen lampjes vervangen, nog niet iig.

Ik wil wel wat lampjes gaan vervangen door LED, wel geschikt voor CANbus natuurlijk.

Als ik bijvoorbeeld stekker van mistlamp loskoppel, geeft ie netjes een melding in het maxiDOT scherm.

Ik weet niet of het te maken kan hebben met de trailer-module? Die is vorige week na het chiptunen wel aangezet, stond nog niet aan, terwijl de module wel in de auto aanwezig is.
 

Zwapp

Forumguru
Als het sinds het aanzetten voorkomt zou ik dat verdenken, misschien dat er wat corrosie op de aansluiting zit ofzo.
Heb je hem puur omdat hij erin zit aan laten zetten of omdat je problemen hebt met een aanhanger verlichting?
 

Antera

Donateur
Een van de lampjes is ver aan het eind en werkt nog wel. Dat is meestal de oorzaak of het is ergens een slecht contact met de houder. Om te weten welke het precies is zal je VCDS eraan moeten hangen dan kan je het precies zien. Zonder dat helaas niet mogelijk
 

eriktv

Forumguru
Een van de lampjes is ver aan het eind en werkt nog wel. Dat is meestal de oorzaak of het is ergens een slecht contact met de houder. Om te weten welke het precies is zal je VCDS eraan moeten hangen dan kan je het precies zien. Zonder dat helaas niet mogelijk

Maar normaal gesproken krijg je toch altijd een melding welke het dan is? Dat zal dan toch ook gelden voor het geval er een lampje bijna aan z’n eind is. Ik kreeg laatst zelfs door dat het linker kentekenplaatlampje van m’n aanhanger kapot is, dus gaat wel redelijk precies zeg maar :laugh:
 

mwhite

Forumguru
hoe is je accu? :thinking:
mijn ervaring is dat wanneer de accu slechter aan het worden je ook meldingen krijgt van defecte lampjes...
die dan niet defect zijn...
 
Ik ga straks eerst de 13-polige contactdoos controleren, misschien zit daar wel wat vocht of vuil in... de meldingen kwamen na het aanzetten van de trailer-module... toeval of niet?!?
 

Antera

Donateur
Niet altijd krijg je te zien welke het precies is :-). Aanhanger vermoedelijk wel omdat dat weet uit de stuurdoos van de trekhaak komt :-)
 

VAG-man

Forumguru
Kijk eens naar de achteruitrijlampen. Toevallig had ik vandaag ook een melding en kwam er later pas achter dat het één van deze lampen betrof, nadat ik de VCDS had aangesloten.
 
Via de MFA tussen de klokken (status vehicle of zoiets) ook geen melding?

Nee helaas niet. Geen enkele melding, alleen als ik bewust een stekker loshaal van de mistlamp, dan geeft ie een melding. Of direct en anders op moment dat ik mistlamp inschakel.

Maar ik ben vanmiddag ook maar even langs de garage gereden waar ik hem gekocht heb.

Ze hebben het bekeken, instapverlichting van spiegel bestuurderskant vervangen en geconstateerd dat de fitting van DRL linksvoor kapot is.

Dus ze gaan nu een nieuw onderdeel bestellen en dan hoop ik dat dat de oorzaak is?!?

Heb overigens ook de 13-polige contactdoos bekeken, zag er op wat witte corrosie in de pennetjes na, wel goed uit. Geen corrosie op de aansluitingen van de contactdoos.

Toch heb ik het flauwe vermoeden dat het toch iets met de trailer-module te maken heeft...
 
Ja beide achteruitrij lampen branden als ik achteruitversnelling selecteer.

Ze hebben blijkbaar alle lampen gecontroleerd en de fitting van DRL links is kapot, ook is het verstelmechaniek van de mistlamp rechtsvoor gebroken, dat gaan ze ook nog repareren.

En de reparatie moet nog uitgevoerd worden, er is een nieuw onderdeel besteld.

Vind het alleen vreemd dat ik geen melding krijg dat DRL defect is als de fitting daadwerkelijk defect en vervangen moet worden...
 
Kleine update, de onderdelen zijn geplaatst, maar probleem is nog niet opgelost.

7 maart zet ik m’n auto ‘s ochtends neer en dan gaan ze verder kijken. Ze vermoeden dat het de trekhaakmodule is, stond ook foutmelding in als ik het juist begrepen heb.

To be continued...
 

svda

Actief lid
Ik heb ook last van dit probleem en na het uitlezen kwam het uit op de trekhaak module. Heb nu pas 2 x deze melding gehad maar als het beter weer is ga ik eerst kijken naar de massa van de module.
 

bluskabouter

Forumguru
zelfde probleem gehad bij achteraf plaatsen van de trekhaak. had vaak een melding dat er een lamp defect was of de knipperlichten gingen heel snel.
diverse trekhaakmodule`s later bleek dat de stroom/ massa op een verkeerde plek in de zekeringkast werd weggehaald. dit is door de dealer verholpen en nu geen storing / problemen meer.
 
Bovenaan Onderaan