Storingen dashboard

Goedemiddag,

Mijn naam is Toby Heemskerk en heb sinds augustus 2020 een Skoda 2 1.2 TDI uit 2011.
(ik dacht ik doe het zo, zag niet waar ik mij officieel voor kan stellen).

Sinds dat ik de Skoda heb doet hij het eigenlijk perfect. Echter sinds vorige week, na een nacht goede vorst, geeft hij elektronische problemen in mijn dashboard. Het begon met het niet werken van mijn cruise control, de volgende dag werkte al de verlichting van mijn dashboard en verwarmingsunit niet, evenals de knipperlichten etc. Alleen het scherm van de dashboardcomputer deed het wel weer en liet alles zien (behalve in welke versnelling hij stond).
Sindsdien doet hij het gedurende de rit 90% procent van de tijd goed, alleen soms dan knippert het lampje van mijn verlichting (lampje dat toont dat de verlichting aan staat), gaat de verlichting van de radio sterker branden, knippert de knipperlicht-verlichtings melder niet regelmatig en ging vanmiddag bij het aanzetten van de cruise control het motormanagment lampje knipperen. Na het uitzetten en weer aanzetten van de auto was de melding weer weg.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee? En weet iemand waar ik het probleem moet zoeken?

Alvast bedankt!
 

Tees

Donateur
Welkom! Je kan je voorstellen in de Meet en Greet, maar dit is voor nu ook OK hoor. Als je daar je nog even voorstelt krijg je ook toegang tot de Bazaar, en zijn er vaak meer leden die opeens je topic bezoeken :jaja:

Wat betreft je probleem denk ik als eerste aan 2 of 3 mogelijkheden: optie 1 is voor mij een zwakke accu, dat geeft soms allerlei rare elektronische fouten. Gerelateerd daaraan kan het een slechte massaverbinding zijn, daar geldt hetzelfde voor. Tenslotte zou het nog aan de aansluitingen van je dashboard kunnen liggen, dat daar een stekker los zit oid. Maar daar kom je niet heel makkelijk bij denk ik.

Accu en massaverbinding(en) kan je zelf makkelijk controleren, daarnaast zou ik m uit (laten) lezen, dat levert vaak goede informatie op bij elektronische problemen. Als je t niet zelf kan, dan wel even naar de foutcodes vragen, we houden er hier van om zelf na te denken, en niet klakkeloos een monteur van een garage te volgen (die hebben t vaak zat ook niet bij t rechte eind).
 

CDK

Forumguru
Inderdaad is de accu hoofdverdachte. Bij een slechte accu is er uitval van systemen.
 
Iedereen heel erg bedankt al voor alle reacties! Ik heb een heel boekwerk aan bonnetjes van onderhoud maar zie nergens dat de accu ooit is vervangen.. Is ben dus bang dat hij dus al best oud is.. Ik ga zeker morgen even langs een garage rijden om hem te laten controleren!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Tees

Donateur
Als ie inderdaad uit 2011 is, dan heb je een heel goed exemplaar accu gehad! 5 jaar is tegenwoordig al best goed, al hangt dat erg ervan af of je start/stop hebt of niet (die gaan vaak max 5 jaar mee, zonder S/S willen ze nog wel eens 10 jaar mee gaan).
Tip: als je geen S/S hebt, sowieso zelf de accu vervangen. Online bestellen en even zelf monteren scheelt je zomaar 50 euro met de garage.
 
Ow dat is super! Ik heb inderdaad Start/Stop. Dus als ze dan gemiddeld 5 jaar meegaan klopt het wel dat hij ondertussen wel weer aan vervanging toe is.. Ik hoop dat dat het is, maar ik heb er goed vertrouwen in!
 

Cordoba

Forumguru
Bij de meeste accu's kun je op de accupolen de leeftijd zien (staat er in geperst). Als je start/stop hebt, zul je ook minimaal aan een EFB-accu moeten in plaats van een gewone loodaccu. (Er is op het forum een topic te vinden met heel veel info over accu's van het AGM- en het EFB-type.) Voor optimale levensduur van je nieuwe accu moet je deze ook even in laten leren, bij de dealer is dat fors aan de prijs, maar mogelijk dat een accuboer dat kan voor een klein prijsje of dat een medeforumlid dat tegen betaling voor je kan doen.

Alle symptomen wijzen op een stroomtekort, is alleen nog de vraag of dit door een slechte accu komt of door bijvoorbeeld niet goed bijladen door de dynamo.
 
Net de accu laten testen deze was inderdaad zwak. Gelijk laten vervangen! Hopelijk lost dit alle problemen op!

Heel erg bedankt iig voor alle tips!
 
Bovenaan Onderaan