Storing wagenverlichting

gerven

Lid
Beste Forummers,

ik heb sinds kort een melding : storing wagenverlichting, met een indicatie van een gevaarteken en een afbeelding van een "lampbolletje".
Eerst dacht ik aan een kapot lampje, maar alles schijnt en werkt normaal. Ook de dagrijverlichting en het automatisch in- en uitschakelen en de binnenverlichting is normaal.

Het boekje geeft geen oplossing, de storing staat niet in de lijst vermeld en de enige tip voor deze indicatie
is : "naar de dealer".
In de kennisbank heb ik niets gevonden (maar mannen kunnen slecht zoeken zegt mijn vrouw altijd).

Ik heb een Octavia 1.2tsi AB DSG van jan. 2014.

Hebben jullie enig idee?
 

gerven

Lid
G.P. heeft gelijk, in het menu "wagenstatus" staat keurig vermeld waar de kapotte lamp zit, alleen is die niet kapot.
Bedankt voor de tip G.P.
Binnenkort moet ik voor een beurt naar de dealer, kunnen ze het nakijken en een evt. Update uitvoeren.
Bedankt allemaal voor de wijsheid.
 

gerven

Lid
Bij de servicebeurt is gekeken naar de melding : storing wagenverlichting. Echter blijkt inderdaad dat geen van de lampen defect is. De monteur vermoed dat er ergens een weerstand door de auto gemeten wordt, maar heeft niets kunnen vinden. Ik moet een tweede afspraak maken voor een software update en meer zoektijd.
 

kansberg

Forumguru
Héél af en toe heb ik ook deze melding, en als ik dan de maxidot raadpleeg gaat het de éne keer om de DRL en de andere keer om een koplamp. Soms 4 maanden niets en dan drie keer per maand. Er zal ongetwijfeld iets verkeerd gemeten worden op dat moment, vraag mij alleen niet wat :bloos: Als ik de auto opnieuw start is het weg of bij een volgende rit. Ik heb besloten mij er niet aan te storen want ik ben bang als ik het laat uitvogelen door de dealer, dat deze komt met een rekening van heb ik jou daar.
 

gerven

Lid
Wederom een bezoek aan de dealer gebracht. De storing "wagenverlichting" blijft terugkomen en geeft aan "linksvóór".
Echter zijn alle lampjes (incl. Linksvoor) allemaal heel en werkend. Ook nu kan de monteur de oorzaak niet vinden. De software is up-to-date. Er wordt een soort "chatsessie" met de fabriek afgesproken en ik mag wederom binnenkort terugkomen. Wordt vervolgd.......
 

newwolf84

Forumguru
Incidenteel heb ik ook een melding dat mijn DRL kapot zou zijn, echter is dit niet zo. Wel zijn ze vervangen voor LED lampen. Op de een of andere manier "meet" hij toch iets en dan weer niet. Blijft een vreemd ding een auto met een BC...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Cordoba

Forumguru
@gerven Ik gok erop dat jouw geval (of eigenlijk in het geval van jouw O3) er een kabelboombreuk of iets dergelijk uitkomt. (kan bijvoorbeeld probleem zijn in het controlesysteem, of de bekabeling daarvan)

We lezen wel wat ze er uiteindelijk aan gaan doen.
 

Rob

Forumguru
Incidenteel heb ik ook een melding dat mijn DRL kapot zou zijn, echter is dit niet zo. Wel zijn ze vervangen voor LED lampen. Op de een of andere manier "meet" hij toch iets en dan weer niet. Blijft een vreemd ding een auto met een BC...
Herkenbaar. DRL en alle achterlichten vervangen door led. Zodra het 26 graden of hoger is, zoals vorige week vrijdag en gisteren, komt tijdens elke rit een storingsmelding. Ene keer alle drl's, dan weer de remlichten..
 

Rob

Forumguru
wordt de weerstand te warm? onvoldoende koeling en daardoor 'valse' meldingen?

Vermoedelijk.... Van de DRL snap ik dan wel, die staan tenslotte lange tijd aan.. De remlichten daarentegen maar incidenteel.. Misschien maar een paar mini-ventilatortjes vanuit de kofferbak op de units richten voor een sjieke verkoeling:laugh:
 

gerven

Lid
De storingsmelding is vandaag verholpen. De dealer gaf bij het ophalen van de auto alleen maar aan dat
(ik citeer) : "er een update van de regelkast heeft plaatsgevonden".
Nu rij ik alleen in die dingen, ik weet niet hoe ze werken, dus voor wie er wat aan heeft.
 

Rayman

Nieuw lid
helaas heb ik sinds enkele weken ook last van deze vreemde melding. Er lijkt zo op heer eerste oog geen enkele lamp defect te zijn. Garage heeft helaas nog geen oorzaak kunnen vinden.
 

Rayman

Nieuw lid
De auto is bij de garage geweest en men heeft geen duidelijke oorzaak kunnen vinden. Ook hier bracht een update uitkomst.
 
Bovenaan Onderaan