Storing underboost

Toch nog weer een vraag. Ik heb het idee dat de turbo vaak wat laat op stoom komt. Bij uitlezen geeft hij ook een storing underboost. Geen lampje. Het is overigens ook nog niet schokkend.

Ik lees vanalles wat het kan zijn. Ik zie een beetje door de bomen het bos niet. Dus aan jullie de vraag.

Wat is de beste volgorde om te controleren? Ik dacht zelf:

- alle slangen controleren, vacuüm en inlaat.
- wastegate controleren met vacuüm pomp
- n249 blow off valve controleren
- eventueel n75 klep controleren (of gewoon vervangen)

Is dat een beetje logisch? Nog tips, tricks?
Wellicht ook de beste manier om erbij te komen?

Groeten Harm

Tees

Donateur
Je hebt zo te horen zelf uitgelezen? Kan je de foutcode hier posten, dat helpt bij de diagnose. En natuurlijk motortype en bouwjaar.

Tees

Donateur
Kijk, daar kunnen we wat mee. Om te beginnen even een verwijzing naar onze foutcodeguru Gerrit Speek: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16683.html

Een lekke slang kan altijd, en er wordt hier ook gerept over een slechte luchtflow door t luchtfilter. Maar die zit niet heel vaak verstopt, zeker in NL niet. Tenzij je die al héél lang niet vervangen hebt. De N75 gaat ook wel eens kapot en is niet duur om te vervangen

Maar ik word ook getriggerd door de variabele schoepen. De 1.8 heeft dit in de turbo, en het gebeurt wel geregeld dat deze door vervuiling vast komen te zitten. Dus dat zou zeker een optie kunnen zijn.

Ik zou beginnen met de slangen checken (sowieso altijd doen), en daarna de N75 te vervangen. Als dat niet werkt, dan zou t toch in de turbo kunnen zitten, of in de regelaar daarvan.

Edit: @hemi24 was deze keer sneller, maar ik heb meer getypt ;)

Deze turbo heeft geen variabele geometrie (toch?). De actuator die erop zit bedient een wastegate met vacuüm. Ik heb een vacuümpomp besteld. Dan kan ik in elk geval de wastegate controleren. De N75 is inderdaad niet zo duur, al was het maar preventief vervangen, kan nooit kwaad.

En de n249 klep? Die lees ik vaak op internet, ik moet wel zo eerlijk zijn, ik heb het bericht van hemi nog niet doorgelezen.

Oh, en tips hoe ik erbij kom? Is het genoeg om de inlaatbuis te demonteren?

Oh, en uiteraard zal ik rustig alle leidingen/slangen controleren

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Waarom denk je dat?

Als je liever langer aan wilt klooien doe je er niks mee, maar persoonlijk zou ik de stappen van Gerrit Speek even afwerken…

• Leuk
Waarderingen: EdK
Wat trouwens misschien goed is om te weten. Ik kan via obdeleven ook live data uitlezen. Als jullie tips hebben om bepaalde waarden te controleren, dat is mogelijk en altijd welkom

Bovenaan Onderaan