Storing uitlaatgas-controlesysteem (noodloop)

Huub_

Nieuw lid
Ik ben nu zo'n 3 maanden in het bezit van een Skoda Fabia combi 1.4 uit oktober 2005 (74 pk)
Vandaag mijn eerste negatieve ervaring gehad met de Fabia. Vanmorgen onderweg naar het werk begon terwijl ik stond te wachten het storingslampje van het uitlaatgas-controlesysteem te kinpperen en daarna continu te branden.
De motor schoot in de noodloop. Hij hield heel erg in en het lijkt alsof deze op 3 cilinders loopt (de motor schud ook). Bij hogere toeren lijkt het echter alsof hij wel weer op 4 cilinders loopt.

Het probleem lijkt nog het meest op het volgende:
http://www.skodaforum.nl/board/f21/...-motor-trilt-1-cilinder-werkt-niet-15745.html

Nu wil ik van de week in de garage van een vriend eens kijken of we het probleem kunnen vinden. Of is het beter om hem eerst te laten uitlezen bij de dealer. (niet om de hoek..)

Ik had al gelezen dat het regelmatig voorkomt dat er een probleem is met de bougies of met een bobine. Maar het zou ook nog de lambdasonde of de luchtmassa meter kunnen zijn. Weet iemand wat het meest voor de hand ligt, zodat ik daar het eerst naar zou kunnen gaan kijken?

Ik hoop dat het relatief eenvoudig en goedkoop op te lossen is.Alvast bedankt!
 

memoscan

Senior Member
Beste Huub, dit lijkt inderdaad op het bekende probleem van een defecte bobine, bij mijn fabia voorgekomen in slovenie in de bergen, doorgesukkeld naar de stad Koper en de bobine laten vervangen, direct in nederland een aantal goede imitaties via marktplaats gekocht tot op heden nog niet gebruikt, maar je weet het maar nooit.
het advies is meten is weten, sucses.
 

mmarechal

Actief lid
Ik heb dit probleem nu met mijn Octavia en staat (niet voor de eerste keer hiervoor) bij de garage. Bobine is al een keer eerder vervangen, toen was de storing weg. Nu ging deze weer branden en men geeft nu aan (na eerder nog 2 bougie kabels te hebben vervangen) dat er een lambdasonde defect is. Deze zou vandaag vervangen zijn, echter leek men toch niet helemaal zeker en wil toch zaken nog verder onderzoeken (ik heb de auto dus nog niet terug). Kortom, dit lampje kan volgens mij vanalles zijn. Maar wat jij schets (Huub_) komt wel overeen met wat ik de afgelopen week ook had. Onrustig lopen, bij een constante snelheid (onder de 2000 toeren) lijkt het alsof je in een te hoge versnelling rijdt en lijkt de auto elk moment af te kunnen slaan. Wanneer je stilstaat schud de hele auto... Inderdaad wanneer je flink wat toeren maakt, lijkt er niets aan de hand....
 

Huub_

Nieuw lid
Nou, vanmiddag na mijn werk samen met een handige buurman de bobines eens één voor één losgehaald.
Probleem leek toen duidelijk te zitten in de 4e cilinder. Toen een nieuwe bobine gehaald en deze gemonteerd maar de motor blijft op 3 cilinders lopen.

Bougies gecheckt, deze waren alle 4 behoorlijk gebruikt en op. Deze dus ook meteen maar vervangen. Helaas blijft ik nog steeds zitten met hetzelfde probleem. Ik dacht zelf dat hij misschien blijft hangen in de noodloop tot de 'storing' is uitgelezen en ge-reset?
Ik heb nu dan ook (voor vannacht) de min-pool van de accu losgehaald, misschien dat het systeem zich dan reset en hopelijk weer werkt? Dit lijkt mij onwaarschijnlijk maar proberen kan geen kwaad.

Morgenavond nog maar eens kijken. Even de bobines wisselen, kijken of het aan de bobine, bougie, of misschien in de 4e cilinder zelf zit..

Ik zie net toevallig een nieuw topic met een probleem dat hetzelfde lijkt:
http://www.skodaforum.nl/board/f21/stottert-loopt-op-3-cylinders-stationair-18127.html

Het zou dus ook nog wel eens een probleem met de injectoren kunnen zijn. Zal eens kijken of ik dat morgen kan onderzoeken.
Is dit eenvoudig te checken (demonteren / wisselen)?

Tips of ideeën zijn uiteraard altijd van harte welkom.
 

Huub_

Nieuw lid
Ben helaas nog niet verder gekomen met mijn probleem (nog geen tijd voor gehad). Morgen met een paar vrienden maar eens ernaar kijken.
Zal toch iets in de injector (of misschien toch lambdasonde?) zijn?

Wat ik wel vreemd vind is: De bobine van de 4e cilinder 'vonkte' niet. Deze is dus vervangen (net als alle 4 de bougies). De nieuwe 'vonkt' wel, maar het probleem is niet opgelost.
Op hogere toeren (1200+) lijkt hij toch gewoon op 4 cilinders te lopen.
Is het noodzakelijk om de 'foutmelding' te wissen, zodat hij uit de noodloop komt, of springt hij hier vanzelf uit als het probleem verholpen is?
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk toch dat er een injector defect is en "open" blijft staan, daardoor verzuipt de desbetreffende cylinder,
(mengsel veel te rijk) hoger in de toeren spoelt de zaak beter schoon en komt de betreffende cylinder weer mee.
Storingen moet je sowieso resetten, anders kun je niet zien of de zaak opgelost is.....
 

mmarechal

Actief lid
Ik heb mijn auto (O2, na dit probleem sinds dinsdag) weer terug. Men heeft uiteindelijk ook de laatste bougiekabels vervangen, een lambdasonde vervangen maar het belangrijkste waren de verstuivers. Deze schenen echt aan vervanging toe te zijn, hier had ik ook echt niet verder mee door mogen rijden. Tot op heden kan ik zeggen dat de auto nog nooit zo goed gelopen heeft.
 

Edtigro

Nieuw lid
Bij mij brandde ook het lampje van emissie, de auto bleef echter gewoon rijden zonder gestotter,na het bekijken van dit forum
besloot ik de bougies te vervangen,alle vier de oude bougies hebben een gelijk verbrandingsbeeld en de
nieuwe bougies NGK hebben elk 3 elektroden . Het storingslampje brandt nu niet meer,bedankt allen .
 
Bovenaan Onderaan