Storing Octavia 2 fl 2009

Marcelk

Nieuw lid
Hallo skoda kenners,

Wil jullie even het volgende voor leggen

Vorige week kreeg in een melding in het scherm van check ingine service now en ging het lampje van de gloeispiraal oplichten,,,heel kort,,maar steeds vaker,, daarna ging ook het lampje van de motormanagement branden en bleef branden.
Naar de dealer geweest en auto aan de computer,,, bleek dat de Drukcensor G450 kapot was en vervangen,,, nu een week later begint dezelfde melding weer,, check engine service en gloeispiraal licht op..
Was voor het vervangen 102 euro kwijt voor deze sensor .
Monteur vertelde mij dat ik geluk had en niet de andere sensor die ergens benenden op het blok zit want als die vervangen moet worden waren ze wel even bezig.
Vindt het wel bizar en monteur vertelde dat dit een euvel was van dit type octavia.
Wat mij stoort is dat de auto nog maar net 3 maanden uit de garantie is en net 66000 km op de teller heeft.
Je mag er tocg vanuit gaan dat je minimaal 100000 km probleemloos mag rijden.

Octavia 19 tdi
BJ 2009
66000 km

Wire heeft nog meer deze ervaringen ?

Marcel

Ronnie

Forumguru
Dit is een redelijk vaak voorkomend probleem, de sensor ligt dan ook op voorraad bij de VW dealers....... (€ 52,-)

Sensor G450 betreft een drukdifferentie sensor welke aangesloten wordt op de uitlaat, een keer voor het roetfilter en een keer na het roetfilter.
Door het verschil in ingaande- en uitgaande druk in het roetfilter bepaalt de sensor of het roetfilter geregenereerd(gereinigd) moet worden.
Door de roetuitstoot van de dieselmotor aan de voorzijde van het filter vervuilt de sensor en geeft vervolgens de storingsmelding.
Bijgaand even een plaatje om het een en ander duidelijk te maken.

Bijlagen

• Roetfilter.jpg
    Roetfilter.jpg
    30,6 KB · Weergaven: 33

Marcelk

Nieuw lid
Ronnie,,,

Maar de sensor is vervangen en krijg de melding nu weer in het scherm ? Ik heb er een week geen last van gehad

Marcel

Ronnie

Forumguru
Misschien toch werkelijk het roetfilter verstopt? Ik zou eerst nog eens de foutcode uitlezen.

Monteurtje

Forumguru
Of de monteur heeft alleen de sensor vervangen en niet gecontroleerd of het roetfilter niet te vol is. Boven een bepaald percentage moet je het roetfilter ook regenereren met de testkast en proefrit. Heb 1 keer meegemaakt dat er te lang is doorgereden met deze storing en het roetfilter helemaal vol zat en dus vervangen moest worden.

Marcelk

Nieuw lid
Vrijdag auto weer aan de computer geweest,, nu gaf deze en storing aan in de Temperatuur sensor van de Turbo .
Dus deze vervangen en nu maar even afwachten of het afgelopen is met de meldingen.

Kreeg wel even te leen een octavia 12 tsi mee ,,, geweldige motor zeg en dat voor een 1200 cc motor

Maar Goed ,, dealer en ik hopen dat de storing opgelost is nu

Marcel

Bovenaan Onderaan