Storing navigatie na aankoppelen caravan??

nakharry

Forumguru
Raar fenomeen weer vandaag.

Caravan moest voor onderhoud naar de dealer vandaag, dus dit was het eerste ritje met de Karoq met de caravan erachter.

Heerlijke combi trouwens:thumbsup:

Had wel een raar fenomeen. Toen ik de 13 polige stekker van mijn caravan aan de 13 polige stekker van de inklapbare trekhaak had aangesloten sprong direct mijn navigatie in storing (navigatie wordt gestart).

Toen ik de caravan bij de dealer weer had afgekoppeld was ook de storing weg en toen ik de stekker als test nogmaals aansloot sprong hij weer in storing.

Heeft iemand op dit forum wellicht een idee in welke hoek ik dit moet zoeken.. massa probleem wellicht.

Zoals je op de eerste foto tevens kan zien krijg ik ook nog steeds een foutmelding (uitroepteken bovenin) dat de Travel Assist niet beschikbaar is. Dit sprong vandaag wel tien keer uit en aan.

Lijkt erop dat als ik op vakantie wil ik de oude TomTom eerst moet updaten en weer met een dikke fluim aan het raam kan plakken. :banghead:

thumbnail_IMG_9760.jpg thumbnail_IMG_9770.png
 

hemi24

Forumguru
Vreemde storing, zeker aangezien er geen direct verband lijkt te zijn tussen trekhaak en navigatie!
Enige wat ik heb aangevnkt in de instellingen is dat de navigatie rekening houdt met de max snelheden bij gebruik met een aanhanger...

Het gele driehoekje krijg ik ook, maar dat heeft te maken met de side-assist die wordt uitgeschakeld bij gebruik van de trekhaak, wat ook juist is.

Moderne wagens vinden het doorgaans ook fijner als je eerst het contact af zet, voordat je de stekker van de aanhanger steekt of eruit haalt..!
 

nakharry

Forumguru
Bedankt voor je antwoord @hemi24

Eerst contact uit en dan de caravan aansluiten maakt geen verschil helaas, heb ik ook geprobeerd.

Het uitroepteken is een aparte storing van de travel assist die eigenlijk altijd aanwezig is. De melding kan je helaas op de foto niet zien omdat hij op dat moment overruled wordt door deze storing.
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien is de trekhaak niet helemaal correct aangemeld. Stekker erin/eruit maakt verschil voor de werking van de parkeersensoren, mogelijk dat er langs die "route" iets misgaat.
 

De Stip

Forumguru
Heb jij een 13 polige stekker aan je trekhaak? Of gebruik je de adapter van Jeager naar Multicon?
 

nakharry

Forumguru
Is de (af fabriek) wegklapbare trekhaar van Skoda met 13 polige stekker. De caravanstekker is ook 13 polig, dus geen adapter.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Geeft een fietsdragerstekker hetzelfde verschijnsel?
  • Zo ja, dan ligt het waarschijnlijk aan de auto en lijkt dit me een garantieprobleem. Rek meenemen en op naar de dealer.
  • Zo nee, dan moet je het eerder in de caravanbedrading zoeken...
 

nakharry

Forumguru
Ik zou de fietsendrager eens kunnen proberen van de week als ik de schuur heb uitgemest.

Caravan bedrading kan het niet zijn volgens mij. Er heeft al een Ford Focus en een Golf Variant TDI voorgehangen de afgelopen jaren zonder problemen.

Omdat ik ook verhalen hoor/lees over het sportstuur of airbag die problemen geeft m.b.t. de travel assist zou je haast zeggen dat er ergens een massa probleem in de Karoq zit toch. Maar hoe ontstaat dan zoiets?
 

EdK

Forumguru
Corrosie !?
Dat stopcontact hangt in weer en wind onder de wagen.
En nu met die pekel van afgelopen week / weken ....... dat is zeker niet bevordelijk
 

nakharry

Forumguru
Ja zou kunnen, maar hij is niet van zijn plek geweest de afgelopen weken.. We pakken de oude Fabia II op LPG als het even kan, en die heeft tevens ook nog winterbanden..

En die doet momenteel ook raar maar daar maak ik zo wel even een apart topic over.

Krijg je toch een dikke lip van...:banghead:
 

hemi24

Forumguru
Waarom zou een sportstuur problemen moeten geven met Travee-assist?!?

Ik zou eerst eens proberen met de fietsendrager en daarna verder zoeken.
 

nakharry

Forumguru
Daar hebben meerdere forumleden problemen mee gehad en de dealer heeft bij meerdere Karoq rijders of de airbag opnieuw vast gezet of het sportstuur vervangen met wisselend resultaat...

Schiet mij maar lek ik heb helemaal geen verstand van stroom.. ik kan daarom ook niet begrijpen dat een 13 polige trekhaakstekker storing kan geven op de navigatie :arghh:
 

Rallye

Forumguru
@hemi24 Juist omdat je in de navigatie kunt aangeven dat er bij het navigeren rekening moet worden gehouden met een aangekoppelde aanhanger, kan ik mij voorstellen dat er wel een link ligt tussen de navigatie en de elektronica van de trekhaak........
 

nakharry

Forumguru
Kan natuurlijk ook weer een producteigenschap zijn @EdK :maakmegek:

Lach wel maar kan wel janken om dat gezeik met die auto's altijd..
 

Cordoba

Forumguru
Daarom moet je ze ook pamperen @nakharry Als de pampers vol zijn, gooi je die gewoon weg. ;)

Serieus: ik lees de laatste tijd wel heel veel over softwareproblemen binnen de Vaggroep, ik vraag me af of dit probleem daar onder valt.
 

Gbn

Actief lid
's avonds,

ik ben het eens met @Rallye, heb zelf een SuperB III met af fabriek wegklapbare trekhaak, zodra ik de aanhanger erachter hang begint de navigatie al een vMax aan te geven van 80 km/u (wat te weinig is, in NL mogen we 90 op de snelweg en autoweg)

Maw, de navigatie krijgt daadwerkelijk een seintje als er iets achter hangt (dus ook bij de test met het fietsenrek, zal er een vMax van 80 aangegeven worden).

Er komt in de regel bij het wegrijden met aanhanger, een waarschuwing dat de blind spot en parkeerhulp uitgeschakeld zijn, doordat de radars in de bumper niet meer gebruikt kunnen worden (iets met teveel metaal er direct achter door de aanhanger). Het systeem is (helaas) niet zo slim om deze zelf weer aan te zetten als de aanhanger afgekoppeld is, dat moet weer handmatig.

dus er gaat daadwerkelijk een signaal richting Navigatie, maar die zou daardoor niet moeten gaan herstarten.
Ik denk een rondje dealer, en uit laten zoeken, want dit klopt niet.

Gerard
 

Canon-Eye

Forumguru
begint de navigatie al een vMax aan te geven van 80 km/u (wat te weinig is, in NL mogen we 90 op de snelweg en autoweg)
Dat is bijzonder. In mijn Leon (van 2017, óók VAG) geeft de navigatie netjes 90 aan na het aankoppelen van de caravan.
Dat is via het menu wel uit te zetten trouwens (bv. bij rijden met een fietsdrager); het is zelfs denkbaar dat daar ook de aangepaste maximumsnelheid ingesteld kan worden maar dat heb ik nog niet gecheckt.
 
Bovenaan Onderaan