Storing Kodiaq, garage weet het niet

Hallo allemaal,

Sinds vorige week donderdag “rijd” ik een 2.0 TDI 150PK van Maart 2020 maar helaas staat hij ook sinds donderdag bij de garage. Ik kreeg een melding dat de 12volt accu niet op laadde en veilig moest stoppen. De garage heeft de accu vervangen daar ze dachten dat dit het probleem was, maar ook na het opnieuw inleren van de nieuwe accu blijft het probleem bestaan.

Na verder onderzoek komt de garage (A-Point Amsterdam) er niet uit en heeft nu ondersteuning vanuit PON gevraagd. Los van het feit dat ik dit een waardeloze garage vind (puur zakelijk, focussed enkel op bedrijven) en dit volledig reactief behandeld, vroeg ik mij af of iemand dit eerder heeft gehad en wat hier mogelijk de oplossig voor zou kunnen zijn?


Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet,
Remco
 

Tees

Donateur
Aangezien de accu al vervangen is, is de volgende logische verdachte de dynamo, die verzorgt tenslotte de laadspanning.Je zou niet verwachten dat een dynamo zo snel kapot gaat, maar je kan eens pech hebben...

Hebben ze de laadspanning bij draaiende motor gemeten? Is een supersimpel klusje, multimeter erop bij draaiende motor en je weet genoeg. En weet je of/wat ze verder nog getest hebben?
 
Dynamo hebben ze ook getest, die levert voldoende spanning. Het vreemde is ook dat de melding er was, en 10 minuten later weer weg, en vervolgens een later moment. Het lijkt net of er ergens los contact zou zijn, maar ik hoop en mag toch verwachten dat ze alle verbindingen hebben nagelopen.

Verder weet ik niet wat ze hebben getest helaas.
 

hemi24

Forumguru
wat valt er te testen..?

Accu is al vervangen, dus dan kun je zoals @Tees al aangaf logischerwijs kijken naar de dynamo...
Ook handig om na te gaan of de stroomkring gesloten is, anders helpt een goedde accu niet en evenmin een goede dynamo.

Klinkt alsof je de monteur bij je auto hebt gehad, die normaal alleen maar de werkplaats mag aanvegen! :facepalm:
 

Tees

Donateur
Tis idd wel treurig dat ze hiervoor Pon moeten benaderen...een beetje serieuze monteur kan dit toch wel zelf wat verder krijgen? Als de dynamo voldoende spanning geeft, dan kan 't idd in slechte contacten danwel kabels zitten, een slippende multiriem kan dit ook veroorzaken, en het kan ook nog altijd aan de dynamo liggen, die levert dan wel genoeg spanning, maar niet genoeg vermogen.
 
Net contact gehad met de technische afdeling van de Leasemaatschappij, zij hebben met de garage gesproken en bevestigen helaas inderdaad dat de garage zeer reactief en passief bezig is. Maar zien helaas dat dit veelal het gedrag is van grotere garages welke al lang niet meer om klanttevredenheid geven.

Het probleem is dat de gemiddelde garage niet meer aan "problem solving" doet en dus niet verder kijkt als wat de computer van de auto zegt. In dit geval geeft het systeem aan dat de accu niet op laad, maar de computer zegt dat er geen storing is. Dus, dan doen ze niks meer, en mag de importeur het zeggen...

Het bewijst mijn gevoel van de garage volledig; hier kom ik nooit meer terug (enkel om mijn auto op te halen)
 

jesse_s93

Donateur
Zou zoiets wellicht het gevolg kunnen zijn van marters? Dat zou betekenen dat kabels beschadigd (lees: aangevreten) zijn. Dat kan slecht contact veroorzaken. Is er ergens zichtbaar schade aan kabels?
 

Tees

Donateur
Zat ik ook aan te denken! Al komen er in de omgeving Amsterdam dacht ik niet zoveel marters voor, die zitten meer buiten de Randstad dacht ik :pieker:
 
Hmm, ja dat zou ook kunnen. De auto heeft zijn eerste jaar in Zuid Holland doorgebracht. Zal de garage eens bellen, maar heb toch sterk het idee dat ze sowieso gaan wachten op een reactie van PON. Bedankt voor jullie meedenken!
 

hemi24

Forumguru
Tja, dit is er wat mij betreft eentje in de categorie: “met een thermometer bepalen of de gloeilamp het nog doet”.

Een beetje monteur moet bij een dergelijke storing toch goed in staat zijn om bepaalde zaken uit te sluiten..?

Lijkt erop dat men hier alleen maar via de obd stekker probeert te achterhalen wat de storing veroorzaakt!
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat er mogelijk nog iets heel anders aan de hand kan zijn: accu kan 100% zijn, dynamo ook, maar bij een auto met start/stop systeem moet ook de ECU aangeven dat de accu bijgeladen moet worden, anders gebeurt dat niet. Mijn idee is dat er mogelijk een bug in de ECU-software zit, of dat er een verkeerd signaal naar de ECU gaat. Mogelijk heeft er iemand zitten rommelen in de software-instellingen om op die manier te proberen het start/stop systeem uit te schakelen. Werkt het start/stop systeem van de Kodiaq wel met volle accu?
 

hemi24

Forumguru
Auto zal een 2020 modeljaar zijn, daarbij kun je de Start/stop niet meer uitschakelen via VCDS e.d.
 
Start/Stop storing schijnt te komen doordat de accu niet op laad. Maar ik denk inderdaad dat deze monteur enkel diagnoses OBD kan doen en niet meer zelf nadenken....
 

Cordoba

Forumguru
Fout in de programmering van het bijlaadprogramma, geeft precies dezelfde verschijnselen met het start/stop systeem, en zou overeenkomen met alle bevindingen tot nu toe.
 
Even een update, ik heb nu eindelijk mijn auto weer terug en na veelvuldig contact door de garage met de technische afdeling van PON en na het vervangen van ook nog de dynamo lijkt het probleem uit de zgn identity-module te komen. Kennelijk kan deze module welke connectie met de auto via een App vage foutmeldingen geven en heeft PON eerder gezien.

Deze module is nu losgekoppeld en zal er een week mee gaan rijden om zeker te weten dat het hieruit voort komt. Het is namelijk niet zo dat de melding steeds afwezig is (soms een dag niet). Indien dit het probleem is, zal de module en bijbehorende bekabeling vervangen worden.

:thinking: laten we hopen dat dit het is! Een interessante maar vervelende storing. (Overigens laad de accu wel gewoon, dus het is de computer die denkt dat er iets is. Na het contact uit te zetten is de storing ook weer weg).

Zal later een update geven of het daadwerkelijk is opgelost.
 

Tees

Donateur
Lekker zo laten, krijgt Pon ook niet meer al je data ;)
Maar hopelijk is het hiermee ook echt opgelost
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben benieuwd op basis van welke gegevens de ECU denkt dat de accu niet wordt bijgeladen, het systeem heeft tenslotte een spanningsmeting (o.a. om bij lage accuspanning verbruikers uit te schakelen om de accu te sparen), dus zelfs als de auto geen laadstroom meet, zou de ECU op basis van het verloop van de accuspanning moeten constateren dat de accu wel wordt bijgeladen.
 
Even een laatste update, ik heb er nu een anderhalve week mee rondgereden en het probleem is niet meer voorgekomen na het loskoppelen van de Identity module, dus deze veroorzaakte het probleem. Problem solved! :yeehaa:

Nogmaals bedankt voor het meedenken!
 
Bovenaan Onderaan