Storing in ruitenwisser

snowdog

Nieuw lid
Goeden avond beste skodarijders

Wie heeft een verklaring voor de volgende omstandigheid

Mijn Skoda Oktavia type 1 van 2000 heeft de laatste tijd het vervelende euvel dat:

zonder de handel voor het inschakelen van de ruitenwissers in de werkstand te zetten de achterruitenwisser periodiek spontaan over de ruit zwaait.

dit is ook het geval bij de voorruit

na een aantal seconden hun overbodige werk te hebben gedaan vallen deze in de ruststand nog steeds zonder de handel voor inbedrijfstelling te hebben aangeraakt

het is een niet dagelijks voorkomend euvel en ook de weersinvloeden van droog en nat weer
maken geen verschil

Kan hetgeen wordt gemeld een gevolg zijn van het niet goed functioneren van het relais van de ruitenwissermotor of moet ik aan een andere fout denken

graag uw reactie en advies

met vriendelijke groet

snowdog
 

snowdog

Nieuw lid
ruitenwisserprobleem

Beiden bedankt voor uw inbreng
Ik zal er mijn voordeel mee doen
Wellicht is een bezoek aan de dealer een oplossing.....
Andere opties van autotechneuten zijn uiteraard welkom


Snowdog
 

snowdog

Nieuw lid
Simply clever naar de dealer getogen........................
Schakelaar EN de intervalbesturingseenheid / het relais vervangen en zie daar

Het functioneert weer
 

snowdog

Nieuw lid
Simply clever naar de dealer getogen........................
Schakelaar EN de intervalbesturingseenheid / het relais vervangen en zie daar

Het functioneert weer
Helaas was het van korte duur.........................

Het zelfde euvel doet zich voor

Nu twee nieuwe ruitenwisser motoren gemonteerd bij de dealer.....
 

guitar_billy

Senior Member
ben benieuwd om te horen of vervangen van motoren het euvel verhelpt. ik denk van niet omdat motoren namelijk niet "spontaan" wissen. alleen als ze daartoe signalen krijgen.
zelfs als hendel, besturingseenheid, relais, en motoren zijn vervangen kan het nooit goed werken als de bedrading niet compleet in orde is.

helaas kan ik zonder schema's alleen maar over mogelijke oorza(a)k(en) speculeren...
 

snowdog

Nieuw lid
er is geen andere verlichting in deze bejaarde octavia gemonteerd
de herstelwerkzaamheden zoals door mij zijn aangegeven zijn door een skodadealer uitgevoerd
deze week diverse regenbuien door de wissers verwerkt en tot nu toe geen problemen met de interval of andere zaken.
beiden bedankt voor respons

groeten

snowdog
 

robhoekstra

Nieuw lid
wat is een normale prijs voor het opsporen en vervangen van een niet werkend ruitenwisser relais ? Bij een officiële skoda dealer.

Er werd mij ruim 170 euro in rekening gebracht !
 

rxr

Lid
Ik geloof ook niet dat beide ruitenwissersmotoren vervangen de oplossing kan zijn geweest. Wat er namelijk gebeurt is dat je handel een signaal naar je relais stuurt en de relais stuurt voor of achter aan, of beide. Dus je motor voor kan nooit de motor achter aansturen. Ook niet via het relais.

Dus als beide tegelijk aangaan is dus of de handel crappy of de relais doet raar. Mocht het probleem toch weer komen kun je het relais verwijderen. Als je de onderkant van je dashboard aan de rechterkant verwijderd trek je de module er zo uit.

De module ziet er zo uit:
http://img.alibaba.com/photo/1332895458/Volkswagen_Passat_4BO_955_531_A_377_relays_12v_60a.jpg

en bij mij staat er 377 op de bovenkant.

Deed hij het ook bij droog weer? Lijkt me trouwens niet verstandig om dit in de volle regen te doen :D
 
Bovenaan Onderaan