Storing electrische ramen fabia

2802bartje

Nieuw lid
Hoi,

Na 13 maanden en 23.000 km vertonen de elektrische ramen van mijn Fabia II uit 2011 stotterend gedrag. Soms gaan ze gewoon open, soms houden ze er ergens aan het begin of middenin mee op. Soms willen ze helemaal niet. Dit is zowel openend als sluitend. Ik hoor wel de de relais in de deuren klikken en soms ook weer niet, helaas onafhankelijk van het wel of niet functioneren van de elektrische ramen.

Ik heb al een afspraak met de dealer gepland over dit probleem, maar mijn vraag aan het forum: Herkent iemand dit?

Mvg,
Arne
 

markdespark

Nieuw lid
Beste Arne,
Ik had dit ook. Na 1 jaar en ongeveer 15.000km. De dealer kon niks vinden want in de garage werkte het natuurlijk zoals het hoorde (GRRRR!!!) Na het zeuren bij de garage heeft het zich echter niet meer voorgedaan... beetje vaag dus... (ze hebben toen wel een update uitgevoerd, Boordcomputer vervangen en wat kabels omgelegd maar ik weet niet of dit een verband heeft.)
groeten
Mark
 

RS-initialen

Donateur
Ik heb ook nog niet zoiets meegemaakt, maar vanwege de airco gebruik ik de ramen nauwelijks.
Zal er toch wat vaker mee spelen.

Enige waar ik last van heb is de feestverlichting van traction control als ik enthousiast wil wegrijden voor een bocht :)
 

Wilko

Senior Member
Als het alleen in de garage niet lijkt te werken dan is het een kwestie van een camera mee nemen en filmen op het moment dat het bij jou niet werkt.
Kun je enkele filmpjes laten zien waarop het elke keer niet werkt dat moeten ze er toch iets mee.
 

Cordoba

Forumguru
Het stotterend openen/sluiten van de ramen, is dat tijdens rijden, of tijdens stilstaan? Als het is wanneer de auto in beweging is, kan het duiden op draadbreuk of slechte/losse stekkerverbinding.
 

Cordoba

Forumguru
Ik had het niet over rammelen Ronnie :laugh: , maar waar beweging is, zijn er per definitie ook trillingen, en kunnen draden of niet goed vastzittende stekkers dus ook bewegen, maar misschien stotteren de ramen wel op de beat van de muziek van de TS.;)
 

Antera

Donateur
denk dat de stekker in de deur misschien kuren heeft en misschien niet helemaal goed contact maakt. Probeer het ook eens met de deur open werkt het dan beter of juist niet?
 

josk

Lid
Ik heb dit een aantal keer meegemaakt. Melding van gemaakt voor een onderhouds beurt en toen is het mechanisme gesmeerd. Daarna weer een keer gebeurd.
Het lijkt (volgens mij) op een elektrisch schakelprobleem, alsof de raamswitch niet continu contact maakt. Komt te sporadisch voor en is dus niet echt reproduceerbaar.
Volgens de dealer komt het bij meer Fabia's voor en heeft het iets te maken met de connector aan de raammotor.
Ze waren ernaar aan het kijken, maar vooralsnog nog niets over gehoord.
 

rikusples

Senior Member
Mijn Fabia combi van okt 2009 had daar ook last van, als mijn linkerraam op een kier stond en hem dicht wilde doen ging het raam naar beneden.
Schakelaar vervangen, raammechanisme 3x vervangen in 3 jaar tijd.
 

2802bartje

Nieuw lid
Bedankt voor alle opmerkingen!

Ik ben bij de dealer geweest en die schijnt het slechte aan/uit-gedrag te hebben kunnen uitlezen. Op basis hiervan is de raamschakelaar vervangen. Ik blijf het natuurlijk nu in de gaten houden.
 

Fabia86

Actief lid
Hier hetzelfde euvel bij mijn Fabia 2. Regelmatig schiet het raam omlaag wanneer het voor de helft is geopend. Enige mogelijkheid om het raam dan dicht te krijgen is door de knop vast te houden.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb een week of twee terug een soortgelijk iets gehad. Raam kon alleen nog maar tot de helft dicht. Oplossing was op advies van de dealer het raam helemaal open doen en de schakelaar nog 5 tellen ingedrukt houden met het raam open en dan het raam dicht en het zelfde doen. Uiteindelijk na wat proberen werkte het raam weer normaal.
 
gelijding ff smeren en wat contact spray in de schakelaar doen, deze willen wel wat oxidere. en inderdaad wat chatslet ook al zei ff raamstand op nieuw inleren door knop open en dicht ff vast te houden.
 
Links achter stopte er bij mij ook ineens mee. Ongeveer na een minuut deed hij het weer. Nadien nog regelmatig geprobeerd zonder problemen.
 
Mijn Fabia II is ruim vier jaar oud. De problemen die Arne omschrijft, is voor mij heel herkenbaar. Vorige week trad het probleem voor de eerste keer op. Bij het starten van de motor ging het elektrische raam van mijn rechter voorportier spontaan helemaal open. Uiteindelijk lukte het om het raam met horten en stoten te sluiten. Ik ben direct doorgereden naar de dealer. Alles is doorgemeten, een kapotte schakelaar bleek de boosdoener te zijn. Maandag 24 december startte ik de motor....... Het elektrische raam ging weer spontaan open maar nu helemaal niet meer dicht. De dealer heeft de auto direct opgehaald... Vandaag heeft de dealer contact gehad met de fabriek en gevraagd naar een oorzaak van dit probleem. Ik ben zeer benieuwd naar de oplossing.

n.b. Ook al lijkt mijn naam nieuw... Ik ben al eerder lid geweest van het forum.
 

Roco

Lid
ik heb hetzelfde gehad, toen de auto ong 3 jaar oud was. Ik heb de deurschakelaars eruit gewipt en binnen open gemaakt. Daarna de contacten met een glasvezelborsteltje(speciaal voor koperen/messing contacten en beter dan contactspray)goed opgeborsteld. Daarna werken ze weer feilloos. Glasvezelborsteltje(penvorm) is te bestellen bij electronicazaak, kost rond 6 euro. Ook super voor computercontacten.
 
Bovenaan Onderaan