Storing boordcomputer

lean

Lid
Geheel onverwachts een ernstige storing gehad, alle mogelijke lampjes gingen branden, maar starten ho maar! De bekende Windows truck toegepast, contact af, uitgestapt, deuren dicht, deuren open en weer een nieuwe poging. Weer alle controlelampjes aan maar niet starten. Na diverse pogingen Skoda service gebeld, Wegenwacht kwam, deze heeft computer gereset en aangeraden naar dealer te gaan. Van Beijnum Gouda kon niets vinden met uitlezen ( vreemd ) .
Wat ik vreemd vind: ik heb al een keer een storing van de navigatie gehad na een wasbeurtje en deze storing gebeurde ook na een wasbeurtje. ( was met de hand, spoel de auto gewoon af met de slang, heb nog wat bladeren weggespoten onderaan de ruitenwissers, allemaal niets bijzonders. Kan natuurlijk allemaal toeval zijn.
Die Octavia's kunnen toch wel tegen water ??;)
Bekend probleem ??
 

ertromp

Forumguru
dat klinkt niet fijn.
Wasbeurt moet niets uitmaken. Ik clean met de HD reiniger ook rustig de motorruimte en heb nooit problemen ondervonden. Je woont toch niet in een marterrijke omgeving? Wellicht dat ergens een kabel sluiting maakt bij vocht o.i.d.
 

Joske

Forumguru
Is alles onder de motorkap nog wel dicht wat dicht moet zijn? Zoals zekeringenbox bijvoorbeeld?
 

Cordoba

Forumguru
Leo het is goed mogelijk dat de opgeslagen storing gewist is door de wegenwacht, en daarom dus niets te vinden door Van Beijnum. Gezien het feit dat de lampjes wel branden, heeft de ECU in elk geval spanning gehad, dus dat is niet het probleem.

Het 'niet starten' kun je dat nader beschrijven? Was er geen enkele reactie (geen klik, poging tot ronddraaien) of startte ie wel en sloeg direct af, dit alles om een idee te krijgen in welke richting gezocht moet worden.

Als je niet binnen korte termijn verder komt met dit probleem, misschien de auto wassen bij van Beijnum, en met een leenauto naar huis, om te zien of het probleem zich zo reproduceert.
 
Ik heb iets megemaakt dat hierop lijkt.
Mijn vorige Skoda Octavia 2.0 FSI had een trekhaak. De contatcdoos had 7 contacten en ik wilde de uitgebreide contatcdoos. Die is aangelegd door de dealer. Enige tijd later werd ik steeds door buren gewaarschuwd dat mijn ramen open stonden. Bij regen. Mijn richtingaanwijzer werkte soms wel en soms niet. Mijn contriolelampjes gingen soms ineens allemaal branden.
Mijn dealer, Van Eijk uit Bodegraven ging zoeken en vond niets. Adviseerde een nieuwe richtingaanwijzerschakelaar te laten monteren. Dan zou het opgelost zijn. Heeft zo een tijd geduurd. Soms wel een storing en soms nbiet.

Ik ben zelf gaan storingzoeken door toen het probleem weer optrad in het zekeringkastje circuitje na circuitje uit te schakelen totdat iok het juiste zekeringetje had gevonden. Wat bleek, bij het aansluiten van de contatcdoos was er een foutje gemaakt. Dezelfde Van Eijk overigens. Opnieuw aansluiten en nu goed en het was opgelost.

Sterkte met zoeken. Sommige problemen zijn te hinderlijk om aan de dealer over te laten.
 

lean

Lid
Leo het is goed mogelijk dat de opgeslagen storing gewist is door de wegenwacht, en daarom dus niets te vinden door Van Beijnum. Gezien het feit dat de lampjes wel branden, heeft de ECU in elk geval spanning gehad, dus dat is niet het probleem.

Het 'niet starten' kun je dat nader beschrijven? Was er geen enkele reactie (geen klik, poging tot ronddraaien) of startte ie wel en sloeg direct af, dit alles om een idee te krijgen in welke richting gezocht moet worden.

Als je niet binnen korte termijn verder komt met dit probleem, misschien de auto wassen bij van Beijnum, en met een leenauto naar huis, om te zien of het probleem zich zo reproduceert.
 

lean

Lid
Gert, er was geen enkele reactie, geen klik, geen ronddraaien van de startmotor alleen maar allemaal brandende alarmlichtjes. Ik ga zeker even verder met de tip van Joske, kijken of alles wel goed dicht zicht en de zekeringkast even inspecteren. Voorts ga ik nog even mijn licht opsteken bij een andere Skoda dealer, wellicht heeft die nog een goed idee.:thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Leo, misschien handig om even te vragen waar het startrelais zit: mogelijk dat die óf niet goed contact maakt, of kapot is/hapert. Heel lang geleden gehad met relais van de brandstofpomp dat een enkele keer bleef plakken waardoor de brandstofpomp niets deed. Pas na een paar keer was duidelijk waar het probleem zat, bij jouw auto is misschien iets vergelijkbaars aan de hand, maar dan voor het startrelais. Startrelais aandrukken (als ie er niet helemaal goed ingedrukt zit), of een tikje er tegen kan het probleem weer even oplossen. Als een tikje tegen het relais helpt, is het een kwestie van relais vervangen.


Een andere logische verdachte is de starterkrans: als die (soms) niet werkt, krijg je 'm ook niet gestart.
 

Antera

Donateur
zou toch ff langs de dealer gaan om dit na te zien maar de storing moet wel aanwezig zijn bij uitlezen anders word je nog niks wijzer. Wissen is leuk maar dan vind je niks meer terug.
 

lean

Lid
Helaas, gisteravond even tanken om 18.30 in mijn woonplaats Gouda, was om 21.30 weer thuis met een leenauto.
Nu voor de tweede keer in 26000 km compleet stilgevallen en nog op een erg drukke weg in Gouda ook.
Auto moet eerste beurt nog krijgen.
Ook de Skoda service ( wegenwacht ) kreeg hem niet meer aan de praat, alles geblokkeerd, zelfs de keuze handle van de DSG. Alle alarmmeldingen die je kunt bedenken kwamen voorbij. Auto op een kar, voorwielen vrij en weggebracht naar van Beijnum Gouda. Ik zou vandaag naar Zuid Frankrijk gaan en heb daar volgende week een paar belangrijke afspraken. Als leenauto een Polo ontvangen.
Wegenwacht en Skoda wel erg hun best gedaan om me zo goed mogelijk te helpen, maar reisplan loopt behoorlijk in de soep.
Nu maar hopen dat van Beijnum morgen de oorzaak kan vinden, vorige keer waren het 4 ! pagina's foutmeldingen.
Voor het vertrouwen in de auto is dit niet best, je wordt er toch onzeker van, ze zullen toch wel betrouwbaar zijn deze Octavia's ??.
Hoop op een goede oplossing morgen.

Leo
 

Bijlagen

  • Octavia_04052016.jpg
    Octavia_04052016.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 50

Cordoba

Forumguru
Nog niet vertrokken dus Leo. Woensdag fietste ik langs van Eijk in Bodegraven en zag daar een nieuwe Skoda zonder kenteken staan, dus die levert blijkbaar ook nog nieuw. Voor dit probleem lijkt het me niet het beste adres: ik heb het idee dat ze daar electrisch/elektronisch niet zo sterk zijn, maar wel goed voor een normale onderhoudsbeurt.
 

lean

Lid
Verslag van 4 ! pagina's storingen: vrijdag na hemelvaart vroeg naar dealer gegaan ( van Beijnum Gouda ) en zeer correct geholpen. Omdat we eigenlijk al op Hemelvaart naar Frankrijk zouden gaan werden er 2 mensen vrijgemaakt om te onderzoeken wat er aan de aan hand. Er werd ontdekt dat er bij de sensor voor oliepeil maar 3.5 volt spanning was - probleem moest dus in stroomvoorziening liggen. Alle draden gecontroleerd en gelukkig ontdekte men dat de massadraad bij de koplamp niet goed vastzat op de massa, boutje niet goed vastgedraaid bij Skoda:banghead:. Om dit goed vast te draaien moest de bumper worden gedemonteerd. Kort en goed, om 12.30 reden we weer. Wel 3.5 uur sleutelwerk grotendeels met 2 man. Leenauto samen met iemand van de dealer teruggebracht in Bodegraven en 's middags om 14.00 alsnog naar Franrijk gereden. Erg blij dat oorzaak is gevonden, je rijdt toch niet meer rustig als auto er zonder aanwijsbare redenen er mee ophoudt. Erg tevreden over dealer en alsnog alle afspraken in Frankrijk kunnen afhandelen.
 

Bijlagen

  • Octavia_04052016.jpg
    Octavia_04052016.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 19
Bovenaan Onderaan