Storing airbag

Nog geen week nadat ik hem in bezit heb brand het lampje "storing airbag" :(

Hier word ik niet vrolijk van! Ik heb met een universele OBD codes uitgelezen maar die ziet niks. Ik heb de zekering vervangen, stekkers onder de bijrijdersstoel aangedrukt. bijrijder Airbag uit en aan gezet. Maar dat heeft niet geholpen.

Iemand een idee voordat ik hem naar de stealer breng?

(superb II combi 1.6 tdi)
 

Octavia32

Forumguru
@lazydave waar woon je, anders kan iemand van ons het wel voor je uitlezen.

Storing airbag kan van alles zijn namelijk hoeft niet alleen stoel stekker te zijn, maar kan ook een crashsensor zijn.
 
Utrecht,

Er komt iemand met Vcds bij mij vanmiddag dus ik verwacht dat de foutcode dan wel bekend is... (Hoop dat het meevalt)
 

ertromp

Forumguru
Maar heb je niet meer info want dit is zo te zien aan de uitdraai niet met VCDS of een legale versie daarvan gedaan?


Je moet nl met VCDS van Ross Tech meer info krijgen of het de sensor zelf is of inderdaad kabelbreuk

Met VCDS krijg je nl. nog de volgende info mee:

Crash Sensor Side Airbag; Driver Side (G179): Open Circuit / Short to Plus

Crash Sensor Side Airbag; Driver Side (G179): No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

Crash Sensor Side Airbag; Driver Side (G179): Implausible Signal
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht inderdaad net als Monteurtje als eerste aan een losgeraakte stekker, of draadbreuk als oorzaak. (of zou de TS met het contact aan het portier te hard dichtgegooid hebben, waardoor de crashsensor van slag is geraakt. :pieker: )

@Monteurtje zit de bewuste sensor dan niet in de kokerbalk, of is dat een andere sensor of geldt dat voor een ander model Skoda?
 
Laatst bewerkt:

Octavia32

Forumguru
Zal wel een China kabel zijn geweest.

Maar mocht je aanstaande zaterdag naar varsseveld komen wil een van ons hem wel uitlezen.
 

Joske

Forumguru
zo een sensor kost 86 eur trouwens

5N0959351B

dit artikelnummer is een voorbeeld uit een MY2010

en ziet er als volgt uit:

aae31389dcc3da02d94e53470d714b10.jpg
 
Geen chinakabel :)

Professionele uitlezer van autoschade bedrijf... Ik rij morgen nog even bij m langs om aan de echte vcds te hangen... Dus dan meer info..

Als het de sensor is dan valt het met 86 euro nog wel mee...

Ik duik nog even in de stekkers onder de bestuurder stoel.. Had alleen bij de bijrijderskant gekeken tot nu toe
 

Monteurtje

Forumguru
De voor zit de crashsensor in de deur en achter zit de sensor op het chassis in de buurt van de achterbank onder de dorpel bekleding
 

Eltjo

Forumguru
Voor degene die hebben bijgedragen aan dit onderwerp; hartelijk bedankt!

Afgelopen week ging met 186dkm op de teller bij mij ook het airbag storingslampje branden. Aangezien ik vermoedde dat het kwam doordat ik de auto opduwde aan de voorstijl waarin een airbag zit dacht ik eerst aan slecht contact aldaar. Dat kwam ook zo goed als overeen met de bij de storing vermeldde km stand.
Gereset en gekeken wat de storing was; de crash sensor in de deur dus.

De melding kwam dus ook weer terug toen ik later met lopende motor de deur geheel openzwaaide.
Na even gegoogled te hebben hoe de rubber manchet los te maken was (je moet aan de auto de lip bovenaan stevig omhoog duwen en daar er dan uitduwen/trekken) vond ik al snel een geheel afgebroken dunne groene draad en een beschadigde bruine.
De manchet aan de autozijde heb ik de deur in gedrukt en vervolgens schuin eruit getrokken. De isolatietape van de kabelboom verwijdert zodat de manchet was op te schuiven. Zo ontstond de ruimte om tussen de groene draad een stuk te zetten en de manchet in de werken om daar de andere zijde van krimpkous te verzien en te solderen.
Beschadigde bruine draad voorzien van stuk isolatietape en manchet teruggeschoven en weer vastgetaped aan draadboom. Storing weer gereset.

Achteraf spijt dat ik de draadboom onder de manchet niet ook had voorzien van tape....
Wel was ik erg blij dat niet de hele deur uit elkaar moest - het ging allemaal net met de ruimte en draadboomlengte.
Mindere constructie; het kunststof in de manchet lijkt op den duur de draad door te snijden. Nooit gehad met m'n Passat's met veel meer km's. Wellicht was de stevige kous om de draadboom iets te kort gemaakt of stak die onvoldoende in de manchet. Kleine details maken vaak net het verschil.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan