Storend/piepend geluid airco

elephtera

Forumguru
Eigenlijk al vanaf het begin (2013/2014) hebben we een zo nu en dan een vervelend geluid in de auto. De dealer heeft werkelijk geen idee en nadat er al wat dingen vervangen zijn, zijn we nog geen stap verder. Pon geeft aan ook geen idee te hebben, dus dan komen we hier. Want ik wil het eigenlijk gewoon opgelost hebben na al die jaren!

Het betreffende geluid staat in onderstaande filmpje: (Microsoft onedrive deel linkje)
https://1drv.ms/v/s!Ahs9C45uTCFBn4cexpC8xxij_GcXyA

Het geluid treed op bij stilstand of langzaam rijden, waarbij de airco een snelheid heeft die er voor zorgt dat iets in de auto resoneert. Het uitzetten van de A/C doet het geluid direct stoppen. Ook het veranderen van de luchtsnelheid laat het geluid verdwijnen.

Het geluid komt te weinig voor om er echt stampij over te maken, maar het maakt het onderzoeken voor de dealer ook lastig, want het is niet echt reproduceerbaar.

Tevens is het geluid enkel binnen in de auto hoorbaar. Zodra je buiten staat hoor je er niks van.
 

VAG-man

Forumguru
Het lijkt mij een geluid van de interieurfan, of één van de vele kleppen die de luchtstroom stuurt.

Als je de airco uit zet, maar wel de fan aan hoor je het dan ook?
 

elephtera

Forumguru
Het lijkt mij een geluid van de interieurfan, of één van de vele kleppen die de luchtstroom stuurt.

Als je de airco uit zet, maar wel de fan aan hoor je het dan ook?

Nee, zodra ik de airco uitzet gaat het geluid weg. Dat kan natuurlijk met het veranderen van de luchtstroom snelheid te maken hebben, want als het geluid er is, dan zorgt het veranderen van de blaassnelheid er ook voor dat het geluid verdwijnt, of terugkomt als je weer naar de oorspronkelijke blaassnelheid gaat.
 

haggard

Senior Member
Het zou een klep kunnen zijn die de lucht stuurt die een klein beetje begint te trillen/resoneren en zo de fluittoon genereert. Wellicht heeft de dealer wel de klepmotor vervangen maar niet de klep zelf aangezien deze zich in de luchtbuis in het dashboard bevindt...
 

widojo

Actief lid
Het geluid treed op bij stilstand of langzaam rijden, waarbij de airco een snelheid heeft die er voor zorgt dat iets in de auto resoneert. Het uitzetten van de A/C doet het geluid direct stoppen. Ook het veranderen van de luchtsnelheid laat het geluid verdwijnen.

Heb jij voordat dit (vrij harde geluid) er was en zacht piepend geluid gehad wat je de 1e 5 a 10 minuten na een koude start hoorde?
Dat was namelijk bij mij het geval en hiervoor is ruim een jaar geleden de kachelmotor vervangen.

Iets anders, niet dat ik mij ermee wil bemoeien, maar waarom geen zender logo's geïmporteerd?
 

elephtera

Forumguru
Heb jij voordat dit (vrij harde geluid) er was en zacht piepend geluid gehad wat je de 1e 5 a 10 minuten na een koude start hoorde?
Dat was namelijk bij mij het geval en hiervoor is ruim een jaar geleden de kachelmotor vervangen.

Iets anders, niet dat ik mij ermee wil bemoeien, maar waarom geen zender logo's geïmporteerd?

Ik zal er eens op letten. De kachelmotor is inderdaad nog niet vervangen. Had jij dezelfde pieptoon?

En die zender logo's... In 2013 waren die er niet voor nederland. Nu kennelijk wel, ik zal eens kijken of ik ze kan importeren.
 

Zelle

Donateur
@elephtera in mijn Octavia 3 van 2013 zit hetzelfde geluid. Ben al een tijd bezig met de dealer (algemene dealer). Bij treedt het alleen op na regelmatig gebruik van start/stop, bijvoorbeeld in de stad met veel stoplichten.
Nu se winter voorbij is gebruik ik de airco weer en wacht tot het geluid weer optreedt. De dealer heeft de airco iets minder gevu.d met koelmiddel na een tip van een collega. Met hem afgesproken dat hij de compressor gaat rnakijken als het geluid weer terugkomt. Het lijkt wel of er bij bij start/stop (toerental van de ventilator gaat naar 2e stand) daarna een klep open of dicht gaat als het ventilator toerental weer terug gaat.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen en houdt je op de hoogte van de mijne.
 

elephtera

Forumguru
@elephtera in mijn Octavia 3 van 2013 zit hetzelfde geluid. Ben al een tijd bezig met de dealer (algemene dealer). Bij treedt het alleen op na regelmatig gebruik van start/stop, bijvoorbeeld in de stad met veel stoplichten.
Nu se winter voorbij is gebruik ik de airco weer en wacht tot het geluid weer optreedt. De dealer heeft de airco iets minder gevu.d met koelmiddel na een tip van een collega. Met hem afgesproken dat hij de compressor gaat rnakijken als het geluid weer terugkomt. Het lijkt wel of er bij bij start/stop (toerental van de ventilator gaat naar 2e stand) daarna een klep open of dicht gaat als het ventilator toerental weer terug gaat.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen en houdt je op de hoogte van de mijne.

Hier wordt ik blij van, ik ben niet de enige zonder oplossing. Ik lees in dat topic 2 mogelijke oorzaken/oplossingen:
- compressor
- hoeveelheid vloeistof.

Het geluid is sinds de aanschaf in 2013 aanwezig. Het is nooit erger geworden. Het treed niet vaak op, zoals je ook schrijft, soms 2x per dag, en dan ook zo een maand niet.
Standje 2 klinkt bekend, soms ook standje 3, maar wel altijd lage toeren van de ventilator.
Daarnaast zetten wij het start/stop systeem altijd direct uit, hij gaat ons te snel in de stop stand, en het starten duurt relatief lang. (Gewenning tov prius die instant start/stop had vanwege de elektromotor.)

Ik hoop dat we een oplossing gaan vinden. Wat nog wel het vermelden waard is:
Tot 2017 was het ook nooit bij stilstand, inmiddels is het ook soms bij het stilstaan van de auto.

(offtopic: bevalt de tuning je? wij willen het nog altijd laten doen...)
 

Zelle

Donateur
@elephtera (offtopic, bevalt heel goed, van 105 pk naar 155 en van 250nm naar 323. Scheelt echt veel en loopt prachtig. Mooi vlakke koppel kromme dus veel trekkracht over een groot toerengebied.
 

elephtera

Forumguru
Ze hebben bij mij de aanjager vervangen en probleem van hoge toon is opgelost
Bij ons is de aanjager ook vervangen, het probleem bleef. Dat was het eerste waar de dealer aan dacht omdat bij stilstand van de auto dat volgens hen het enige nog draaiende onderdeel is.
De compressor kan nog wel een ding zijn, ik ga eens informeren/zoeken.

Verder heb ik nu wel zender logo's hoor ;)
IMG_20190417_100514.jpg
 

benros

Lid
Goedemorgen,
Sinds onze vakantie hebben we exact hetzelfde probleem welke wisselend optreedt, weet iemand wat de oplossing is om het probleem structureel op te kunnen lossen? (aanjager danwel compressor)
Alvast bedankt voor ieders meedenken, ik ben sinds oktober 2019 in bezit van Octavia III, alleen de profielfoto nog ff wijzigen ;)
 

elephtera

Forumguru
Wij hebben nog altijd geen oplossing. Behalve de aanjager hebben we niks laten vervangen, omdat de kosten dan behoorlijk oplopen, zonder dat er garantie op zit dat het daar mee opgelost zal zijn.

Verder hebben we al 180k kilometers geen problemen met de airco, behalve het genoemde geluid.
 
Bovenaan Onderaan