Stoom afblazen in de stad

Hugo1973

Actief lid
Helaas heb ik niet bepaald verstand van techniek... Ik wist niet eens dat je al dit soort dingen zelf kunt uitzoeken / regelen... Is best ingewikkeld neem ik aan?

Ik ben altijd al blij als ik de ruitenwisservloeistof zonder knoeien heb bijgevuld... Da's ongeveer het enige dat ik kan onder de motorkap... En olie bijvullen... Mijn huidige auto (vrijdag hoor ik er hier pas echt bij; dan krijg ik mijn Skoda) - Renault Clio - heeft zo af en toe wat extra olie nodig...

Interessant om hier te zien wat er blijkbaar allemaal mogelijk is!
 

Gieliovd

Forumguru
Waarschijnlijk een troost dat je nieuwe auto ook wel een beetje olie gaat lusten ;)

Nee, met dit probleem kan ik ook weinig helpen. Dit gaat wel erg ver in de programmatuur.
 

hekko

Lid
Nu iedereen terug is van vakantie toch nog eens proberen of er iemand is die iets kan vertellen over het grafiekje van een paar posts terug in deze draad (vorige pagina).

Zo niet, dan hou ik er over op hoor :)
 

EdK

Forumguru
Nu iedereen terug is van vakantie toch nog eens proberen of er iemand is die iets kan vertellen over het grafiekje van een paar posts terug in deze draad (vorige pagina).

Zo niet, dan hou ik er over op hoor :)


Als ik zo naar die grafiek kijk dan lijken de waarden's allemaal binnen de grenzen te zitten en zou je je geen zorgen hoeven te maken !
Maar heb het gevoel dat je niet lekker in je wagen zit momenteel door dit probleem

Ik kan je nog een tip geven : ga naar de volgende website toe en leg daar je probleem uit en probeer een antwoordt te krijgen van VW Monteurke
Als er een persoon is die je een uitsluitsel kan geven dan is hij het wel !!

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=296

Ps: indien je daar een antwoordt krijgt post het dan ook even hier, want ik denk dat er meerdere mensen toch wel benieuwd zijn naar het antwoord !!
 

hekko

Lid
Antwoord van VW monteurke! Copy-paste van: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=296&i=14585&t=14582

Ik ben begonnen met de serie berichten op het Skoda forum te lezen.
Ik begrijp uit die berichten dat je dit antwoord ook daar gaat posten.
Daarom allereerst de groeten aan iedereen op dat Skoda forum.

Dan antwoord op je vraag.
Uit je berichten op het forum begrijp ik dat jij van mening bent dat je motor te snel op temperatuur komt.
Je vergelijkt dan e.e.a. met je vorige auto.
Klopt het tot zover een beetje ? (correct me if i am wrong)

Dan ga je meten (knap gedaan overigens) en je produceert een mooie grafiek en een aantal vragen daarover.
Ik zou graag willen weten in welk systeem je deze waardes hebt gemeten.
Er zitten namelijk meerdere temperatuursensoren in een motor.
De sensor voor temperatuurinfo aan het motorregelapparaat is een andere dan die voor de temperatuurmeter.
De ene meet je via het systeem "motor" en de andere via systeem "instrumentenpaneel".
Als alles goed is zijn die waardes overigens vrijwel gelijk.
Als er een defect is kun je d.m.v vergelijken van beide systemen zien welke sensor een onlogische waarde geeft. (zie ook info bij A)

Ik kopieer je vragen even en zet mijn mening of antwoord er dan gelijk onder.

A. die blauwe lijn snap ik sowieso niet. Begint op -48 en spingt dan naar 109 graden...af en toe bij veel gas geven daalde die temperatuur opeens (bijvoorbeeld bij C , waar we de snelweg op gaan goed te zien) om dan weer naar 109 te gaan. Lijkt me sterk dat dit een echte temperatuur meting is? Maar wat dan wel?
Antwoord A:
die blauwe lijn geeft alleen de grenzen aan waarbinnen signalen door het motorregelapparaat als "waar" worden gezien.
Voorbeeld: een compleet defecte sensor geeft vaak een temperatuurwaarde af van -55 graden. Die -55 valt buiten de grenzen en wordt dus door het regelapparaat duidelijk als een storing herkend.
Temperatuursensors zijn ook wel eens "half kapot" en valt het signaal dan nog wel binnen die grenzen (ook al klopt er van dit signaal feitelijk geen moer) dan neemt het regelapparaat die waarde toch voor "waar" aan.
Je kunt dan bv startproblemen (koud of warm) krijgen, of een hoog verbruik.
(Bij interesse in het hoe en waarom hiervan leg ik dat nog wel eens een andere keer uit)

B. We begonnen te rijden met een koude motor en ik had eigenlijk verwacht dat eerst de motor temperatuur zou stijgen, en pas als de thermostaat open zou gaan dat dan ook de radiateur temperatuur zou gaan stijgen. Ik denk, als ik dit zie, dat de themostaat vanaf het begin open staat..maar klopt dat ook volgens jullie?
Antwoord B;
Dat heeft te maken met de plaats waar de sensor(s) zitten.
Als de radiateur (nog) niet meedoet in de koelwatercirculatie pikt deze sensor gedeeltelijk de motortemperatuur op.

C. Hier gingen we de snelweg op.
Antwoord C:
Opwarmfase ziet er normaal uit.
De lichte temperatuurschommelingen die je ziet als de temperatuur stabiliseert zijn normaal en worden veroorzaakt door een wisselende vermogensvraag en/of een wisselende rijwindkoeling

D. Een paar afritten later er weer af en omgedraaid de zelfde snelweg terug.

E. Stukje door een plaats gereden op zoek naar een parkeerplek
Antwoord D en E: Zie C

F. Op de parkeerplaats ff stationair laten draaien...temperatuur loopt op en op de piek slaat de fan aan.
Antwoord F:
Nog steeds alles normaal.

(tussen F en G heeft de motor ff uitgestaan, vandaar dat stukje vlakke lijn denk ik)

G. Toen weer verder gaan rijden en nu daalt de raditeur temperatuur opeens, terwijl de motor temperatuur stijgt. Nu lijkt de thermostaat dus opeens wel dicht??
H. En gaat hij hier weer open?
Antwoord G en H.
Tussen F en G heeft de motor korte tijd stilgestaan. Het koelwater is gedurende deze periode ook niet rondgepompt.
Het motorblok geeft echter nog steeds warmte af aan het koelwater, maar het koelsysteem kan deze warmte pas weer af gaan voeren via de radiateur bij het opnieuw starten van de motor.
Want pas dan is er weer koelwatercirculatie.
Vandaar de wat sterkere stijging tussen F en G.
De koelvin moet dan even wat extra moeite doen om alles weer op de juiste temperatuur te krijgen
Aan de sterke daling van de uitgaande temperatuur te zien denk ik dat de koelvin zelfs even op de 2e trap heeft gedraaid.

Conclusie:
Ik zie eigenlijk niks verontrustend.
Alles ziet er goed en normaal uit en alles werkt ook normaal.
De koelvin slaat op tijd aan en zet, als het nodig is, een "tandje bij".
 

EdK

Forumguru
Had net het antwoord al op andere forum gelezen !
Het is jammer dat VWmonteurke niet naar dit forum wil !
Het zou zeker een verrijking wezen voor het forum !
Heb ooit eens gelezen dat iemand het vroeg, en hij als antwoord gaf dat hij zich niet hoefde in te schrijven voor het prikpagina forum en dat dat de doorslag gaf.
Maar het is fijn dat ondanks alles, we toch gebruik van hem kunnen maken zei het met een omweg !

Wel Hekko ik ben blij dat je toch een uitleg hebt gekregen , die wij hier niet konden geven !
Neem aan dat monteurke je ook nog antwoord gaat geven op de resterende opmerkingen cq vragen

Hoop alleen niet dat je gaat overstappen, want dat wordt me nooit en te nimmer in dank afgenomen !! :)
 

hekko

Lid
Vandaag reed mijn vriendin in de auto en ging voor het eerst het 'motor electronica' storingslampje branden. Net even uitgelezen en hij zegt iets van: intermittant implausible coolant temperature. Dus r lijkt toch wel iets aan de hand daarmee. Die grafiek was van een rit bij 30 graden celcius buiten, maar nu het wat kouder is komt de temperatuurmeter in het dashboard op 80 km of snelweg niet hoger dan 50 - 60 graden. Misschien is het toch de temperatuur sensor dan, als de thermostaat OK lijkt?

Antwoord van VW monteurke:
Alles op z'n tijd, eerst de sensors controleren, dan pas aan andere dingen gaan denken
V.w.b. die sensors, of die beide goed zijn weet je zo als je de sensorwaardes van instrumentenpaneel (even zoeken naar het juiste meetwaardenblok want dat weet ik niet uit m'n hoofd) en motorregelapparaat vergelijkt.
Als dan bv de instrumentenpaneel 50 graden aangeeft bij een goed warme motor, en de motorsensor geeft 90 graden aan, dan is de sensor defect.
Beide sensors moeten nagenoeg dezelfde temperatuur aangeven.
Overigens, beide sensors zitten in 1 behuizinkje. (bij VW meestal groen van kleur)
Het ziet er dus uit als 1 sensor. en zit achterop het motorblok (versnellingsbakkant) in een kunststof flens waar koelwaterslangen op zijn aangesloten. Er zit een 4 polige stekker op.
2 draadjes zijn voor de motorregelapparaatsensor, 2 voor de temperatuurmeter op je dashboard.
 

hekko

Lid
Wel Hekko ik ben blij dat je toch een uitleg hebt gekregen , die wij hier niet konden geven !
Neem aan dat monteurke je ook nog antwoord gaat geven op de resterende opmerkingen cq vragen

Hoop alleen niet dat je gaat overstappen, want dat wordt me nooit en te nimmer in dank afgenomen !! :)

Nee hoor, veel te gezellig hier :) Wel lastig zo tussen twee forums heen en weer kopieren maar het heeft wel goede info opgeleverd. Bedankt ieg voor je tip!
 

hekko

Lid
En dan nu de oplossing :) ...de oorzaak van dit probleem bleek een defecte thermostaat. Vandaag gerepareerd door de dealer en alles werkt weer als een zonnetje! :489::yeah::cheer: Dank voor het meedenken allemaal!
 

T4Dick

Nieuw lid
Grafiek

Als ik de grafiek zo bekijk dan is de blauwe lijn de gewenste waarde uit het kenveld van het motorregelapparaat. Een aantal motoren (1.6i MPI) heeft een elektrisch (bij)verwarmde thermostaat bij de cilinderkop zitten om, binnen bepaalde grenzen, de motortemperatuur te kunnen sturen.

Bij lage belasting t/m deellast zal het regelapparaat de temperatuur op ongeveer 110 graden willen houden, dit spaart brandstof en is goed voor het milieu (uitlaatgassen). Bij veel vermogen, vollast, zal de motor wat koeler moeten zijn, de blauwe lijn zakt, om genoeg vermogen te kunnen leveren en heel te blijven. (2 takt racemotoren werden vroeger op 60 graden gehouden).

De temperatuurmeter zal bijna altijd snel naar 90 graden gaan en daar blijven staan ook als de motor dus wat warmer of kouder is. Dit is inderdaad met VAG-COM mooi uit te lezen. Bij te grote afwijking zal de meter en/of lampje wel reageren.
(Bij mijn eigen skoda 1.6i BFQ is de temperatuur bij 120 km/h boven de 100 graden, olietemperatuur ook en de meter op 90 graden, gemeten met VAG-COM)

Ook de brandstofniveaumeter wordt elektronisch gedempt. De vlotter schommelt tijdens het rijden in de tank, maar de wijzer geeft mooi constant aan. Ook met VAG-COM te bekijken in het instrumentenpaneel.

Hoop dat dit nog wat toevoegd, heb het opgezocht in de skoda werkplaats software BFQ motor Octavia 1, zit ook in Golf 4 en Bora.

Groet,

T4Dick.
 

hekko

Lid
100+ graden is wel net ff anders dan de 75 waar hij op uitkwam volgens mijn grafiekie.

Ik zou nog eens een meting moeten doen om de verschillen goed te kunnen zien.

In ieder geval, voor de mensen die een soortgelijk probleem krijgen nog deze tip: na de reparatie begon het binnen af en toe enorm naar olie te stinken, vooral als de motor heet was en de auto stilstond. De dealer dacht aan een gescheurde karterontluchtingsslang maar na een paar dagen was de lucht weer weg. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het kwam door vuil/olie deeltjes die van het motorblok afgefikt werden nu de motor eindelijk weer eens goed heet werd.

Heb het gevoel dat ik toch een aantal maanden met een te koude motor gereden heb. Hoop maar het niet teveel schade heeft gedaan..
 
Bovenaan Onderaan