Stoelverwarming wordt nauwelijks warm

Martijn1973

Nieuw lid
Beste allemaal,

Ik heb het relais van de voor stoelverwarming vervangen wat linksonder de bestuurdersstoel zit omdat beide voorstoelen niet meer warm werden na inschakelen van de stoelverwarming.
Nu worden ze wel warmer maar echt maar lauw...

Hebben jullie nog ideeen?
Superb Combi 1.8 uit 2010.
 

Iv0vr

Lid
Beste allemaal,

Ik heb het relais van de voor stoelverwarming vervangen wat linksonder de bestuurdersstoel zit omdat beide voorstoelen niet meer warm werden na inschakelen van de stoelverwarming.
Nu worden ze wel warmer maar echt maar lauw...

Hebben jullie nog ideeen?
Superb Combi 1.8 uit 2010.
Volgens mij is dit een bekent probleem. Mijn linker voorstoel word ook niet meer warm. Heel klein beetje in de onderrug.
 

Iv0vr

Lid
Het zit hem waarschijnlijk in de verwarmingsmat in de stoel. Deze breekt of word slecht door het zitten in de stoel. Dit zal ongetwijfeld te vervangen zijn maar ik denk dat als je het laat doen bes prijzig is.

Mijn Superb heeft nu bijna 250000 km gelopen.
 

Antera

Donateur
De mat is goed zelf te vervangen als je een beetje handig bent. Ze gaan zeker kapot door een breek maar het is niet zo dat ze daardoor minder warm worden. Ze doen het wel of ze doen het niet.
 

Highway

Forumguru
De relais onder bij de bestuurdersstoel - ik heb al diverse malen gelezen dat door oxidatie, de verwarming het niet meer deed. Is ook zo laag in de auto, als er een keer iets gemorst wordt dan kan het daar al snel nat worden.

Ik zou kijken of je geen slecht contact hebt. Door slecht contact kan er minder stroom door de connector en dus kan de verwarming niet zo warm worden.

Gezien je de relais al hebt vervangen omdat het eerst helemaal niet functioneerde, zou ik daar als eerst gaan zoeken.

Heb je de relais met een originele VAG onderdeel vervangen, of eentje van bijv. ali expres / namaak?
 

Martijn1973

Nieuw lid
Dank!
Ik zal de contacten enzo nog eens nalopen!
De stoelen uit elkaar halen gaat me net iets te ver, lijkt me nogal
Wat...
Dank tot zover!
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb wat informatie verzameld over het vervangen van de stoelverwarmingsmat, aangezien bij mij de zittingverwarming defect is. Indien interesse kan ik wel wat posten of pm-en.
Zou dat ook door een slecht relais of contacten kunnen zijn, of is het (wat ik denk) heel aannemelijk dat de verwarmingsmat in de stoel defect is na 2,5 ton waarvan 1 ton met dit lichte ventje van 2 meter:).
Een nieuwe mat zit volgens mij tussen de € 120 en € 150. En even een universeel matje erin lijkt me geen goede keus ivm pasvorm (midden+zijstukken zijn apart).

De Superb staat er wel om bekend dat de stoelverwarming het nogal eens laat afweten.
Ook valt die me zwaar tegen, ik had een Legacy uit 1994 waar ik het echt niet op haalde om 25 km met de verwarming op z'n hoogst te zitten. Dat werkte dus stukken beter, maar dan onder stoffen bekleding ipv leer.
 
Laatst bewerkt:

Greenliner

Senior Member
Je kunt ook op je frieten gaan zitten, dan heb je stoelverwarming en je friet blijft warm.

Tegen vocht zijn de stoelen wel bestand, ik heb ze zeiknat gehad om ze schoon te maken.
Het duurde een week voordat ze droog waren maar de stoelverwarming doet het prima.
 

Martijn1973

Nieuw lid
Hi @JeSko dank voor de link, die kende ik al en op basis daarvan heb ik het relais vervangen, omdat ik dacht dat het beide voorstoelen betrof. Ik kon op markplaats een gebruikte vinden voor 30,- wat ik een goede prijs vond voor een origineel onderdeel en niet eentje van Ali uit China. Ik zal het relais en de contactpunten nog eens goed schoonmaken, ik heb velgenreiniger, misschien helpt dat. COntactenspray heb ik niet, wel WD40, misschien werkt dat ook wel.

@eltjo2 Ik heb zeker interesse, dus als je iets hebt, graag! Ik PM je wel.
Dank allemaal tot zover! Ik laat weten hoe dit verder verloopt.
 

Martijn1973

Nieuw lid
@Highway ja, heb een origineel onderdeel gevonden, op Marktplaats. Kwam uit een VW, maar dit relais zit in heel veel auto's ingebouwd heb ik zo gelezen her en der.
 

JeSko

Forumguru
30 euro voor een origineel stuk is niet slecht inderdaad, ik zou zelf geen WD40 spuiten op contactpunten, in WD40 zit Olie in en die isoleert, gewoon effe een contactspray kopen, meteen goed. :thumbsup:
 

Tees

Donateur
Inderdaad géén WD40. Een goede electronica- of contact spray is een prima investering, heb er zelf een van LiquiMoly en gebruik die nu ook overal in en rond het huis, dat spul werkt geweldig!
 

Tees

Donateur
Je hebt uiteraard gelijk Ed, maar ik denk dat we allebei mogen aannemen dat Martijn de 'standaard' WD40 bedoelt (zoals eigenlijk iedereen die het niet verder specificeert).
 

Duijzer

Donateur
Je kunt met vcds de waarde aanpassen, maar dan is de eerste vereiste natuurlijk dat het systeem goed werkt. Toen ik mijn auto kocht had de vorige eigenaar de waardes wat aan laten passen, op stand drie kon je echt niet zitten. Wel een pizza warm houden. Nu aangepast, op stand 1 lekker warm en op stand drie hou je het geen half uur vol maar wel lekker als je na een lange winterwandeling instapt.
 
Bovenaan Onderaan