Stoelverwarming resulteert in oplopende motor temperatuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Skodarijders,

Nu het weer wat kouder wordt maak ik weer gebruik van de stoelverwarming.

Gisteren gaf de auto een waarschuwing dat ik direct moest stoppen vanwege te hoge temperatuur in de motor. Omdat mij dit al eerder een keer was opgevallen heb ik direct de beide stoelverwarmingen uitgeschakeld waarna de temperatuur weer keurig zakte naar normaal.

Mijn auto is een Octavia 1.6TDI 110PK uit 2015

Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?

Als de waterpomp kapot is zou de motor dan niet vaker te warm worden?
Voor de goede orde, zonder stoelverwarming loopt de motor zonder temperatuurschommelingen. Meter wijst recht naar boven (90 graden geloof ik) en blijft daar keurig staan.

tim_j

Forumguru
Electisch iets niet goed, vroeger met oude golfjes ook zoiets gehad. 10 graden verschil in olietemperatuur met lamp aan of uit. Lag aan massa, dit veroorzaakte elders gek gedrag.

Antera

Donateur
Dat is wel heel bijzonder. Door de verwarming zal alleen de dynamo misschien wat harder moeten werken maar dit zou niet mogen resulteren in een te warme motor. Denk dat je je probleem ergens anders moet gaan zoeken. Lastig diagnose te stellen. Misschien met uitlezen nog iets wat je meer op weg zou helpen

Dank vast zover voor jullie reacties en het meedenken. Ik zal de komende dagen een afspraak met de garage plannen en de oorzaak (indien ze die vinden) met jullie delen.

Arjann

Forumguru
Ik denk dat het toeval was dat de temperatuur zakte toen je de stoelverwarming uitzette. Dit is namelijk een typische klacht waarvan de oorzaak een kapotte waterpomp is. Komt regelmatig voor. Afhankelijk van de kilometerstand is het verstandig om meteen de riem mee te laten vervangen

UPDATE: de auto is naar de garage geweest en die heeft niks gevonden. In het computersysteem van de auto zaten wel een aantal oude fouten die ze hebben verwijderd. De waterpomp is goed.
De afgelopen paar dagen met stoelverwarming gereden en er zijn geen oplopende temperaturen meer.

Geen idee wat het was. Ik laat het maar de temperatuurmeter staat keurig op 90 graden en alles lijkt OK

Renkie

Forumguru
Er zijn ook problemen bekend dat de verstelling van de waterpomp niet (meer) goed werkt. Dan zal de motor ook warm lopen.
Zijn in het verleden vaker topics over geweest mbt de 1.6 en 2.0 tdi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan