Stoelverwarming lijkt veel te warm

blauwkeut

Forumguru
Vandaag gevonden op skodacommunity.de dat je blijkbaar via VCDS de temperatuur van de stoelverwarming kunt aanpassen - iets voor o.a. @Antera en @ertromp dus... :jaja:

Was ist beim Octavia 3 (5E) möglich

Codierung:
• STG 09 (Bordnetz) auswählen
• Zugriffsberechtigung - 16
• Freischaltcode 31347 eingeben
• Anpassung - 10

Hier gibt es nun insgesamt 12 (verschiedene) Kanäle zur „Zuordnung der Stromaufnahme für Sitzheizung“ (**). Aufgeteilt sind die Kanäle in insgesamt sechs Sitzheizungsstufen, die eingestellt werden können, dabei jeweils eine untere Schaltschwelle und eine obere Schaltschwelle.
Im Octavia kann man aber nur drei Sitzheizungsstufen anwählen. Daher sind jeweils Stufe 1 und 2, Stufe 3 und 4, Stufe 5 und 6 gleich programmiert.

Standardmäßig sind die Stufen folgendermaßen eingestellt:
Sitzheizungsstufe 1/2 untere Schaltschwelle in °C: 32,0
Sitzheizungsstufe 1/2 obere Schaltschwelle in °C: 33,0
Sitzheizungsstufe 3/4 untere Schaltschwelle in °C: 36,5
Sitzheizungsstufe 3/4 obere Schaltschwelle in °C: 37,5
Sitzheizungsstufe 5/6 untere Schaltschwelle in °C: 40,0
Sitzheizungsstufe 5/6 obere Schaltschwelle in °C: 41,0

Neu habe ich die Stufen wie folgt programmiert (= mein persönliches Empfinden):
Sitzheizungsstufe 1/2 untere Schaltschwelle in °C: 27,0
Sitzheizungsstufe 1/2 obere Schaltschwelle in °C: 28,0
Sitzheizungsstufe 3/4 untere Schaltschwelle in °C: 32,0
Sitzheizungsstufe 3/4 obere Schaltschwelle in °C: 33,0
Sitzheizungsstufe 5/6 untere Schaltschwelle in °C: 37,0
Sitzheizungsstufe 5/6 obere Schaltschwelle in °C: 38,0
 

Antera

Donateur
Toegevoegd Thnx Gaan we ook een proberen als er een liefhebber is
 
Laatst bewerkt:

Bas_Vonk

Actief lid
Iemand enig idee of de zittingverwarming is los te nemen en alleen de rugverwarming te gebruiken ?
Ik heb op standje 1 al "samba-ballen" maar mijn rug mag nog wel wat meer warmte krijgen. Is een draadje doorknippen een optie ?
 

Cordoba

Forumguru
Iemand enig idee of de zittingverwarming is los te nemen en alleen de rugverwarming te gebruiken ?
Ik heb op standje 1 al "samba-ballen" maar mijn rug mag nog wel wat meer warmte krijgen. Is een draadje doorknippen een optie ?

Ik zou eerder kijken naar hoe de schakeling tussen rugleuning en zitting zit, (als die tenminste niet in serie staan, want dan is doorknippen gewoon geen stoelverwarming meer). Afhankelijk van de schakeling, kijken of je die aan kunt passen met bijvoorbeeld een variabele weerstand om de verdeling van het vermogen over zitting en rugleuning te veranderen.
 

andrehj

Forumguru
Variabele weerstand = géén goed idee. Door de vermogens die in een stoelverwarming worden gebruikt gaat deze veel te warm worden, met risico op brand of brandwonden. Beide wil je niet. Het is niet voor niets dat alle regelingen (van pompen, gedimde lampen ed) in een auto met PWM (pulsbreedte modulatie) werken.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj Omdat er waarschijnlijk maar één draad voor de spanning voor de stoelverwarming naar de stoel loopt, en dan nog één massadraad, ben je inderdaad min of meer gedwongen om zo'n aanpassing bij de stoel zelf te doen. Bij dergelijke zaken altijd opletten dat wat je toevoegt aan een schakeling ook het vermogen aan kan, en waar je het plaatst. Als je zoiets plaatst, dan eventueel wel op een koellichaam en op een plaats waar het geen kwaad kan. In elk geval kan het geen kwaad om op het risico te wijzen. :thumbsup:

(je kunt bijvoorbeeld een bypass over het matje voor de stoelzitting plaatsen en die bypass van een al dan niet variabele weerstand voorzien, let hierbij ook op dat er niet teveel stroom gaat lopen door de lagere weerstand van het geheel)
 

Rallye

Forumguru
Volgens mij kun je via VCDS de stoelverwarming ook aanpassen. Ik dacht dat Hollowman daar een video over had, maar die kan ik zo niet vinden.....
 

Antera

Donateur
Iemand enig idee of de zittingverwarming is los te nemen en alleen de rugverwarming te gebruiken ?
Ik heb op standje 1 al "samba-ballen" maar mijn rug mag nog wel wat meer warmte krijgen. Is een draadje doorknippen een optie ?

Je zal dan deze er tussenuit moeten halen. Onder je stoel zitten de stekkers maar let op je veranderd de weerstand van het hele systeem en weet niet wat die daarmee gaat doen. Kans dat het dan nog warmer word is aanwezig of zelfs helemaal niet meer werkt
 

wachma

Actief lid
ik heb mijn temperatuur naar beneden ingesteld. voor mij nu perfect en geen sambaballen :koffie:
harder drukken tegen de leuning is mss een optie :)
 

MaRco2

Forumguru
Standje I is precies goed, werkt met stoffen bekleding zeer merkbaar.:)

Bij de Pajero Sport (ok, wel wat ouder) op stand 2 duurt het even voordat je het voelt (in mindere mate) door het leer heen. De Octavia heeft binnen een paar tellen het 'broekplasgevoel'. :tongue:
 

Henk O

Nieuw lid
Ook bij mij was de temperatuur te hoog. Ik heb via de VCDS elke stand ongeveer 5 graden aan laten passen. Nu is stand 1 heerlijk om aan te laten staan.
 
Bovenaan Onderaan