Stoelen Kodiaq

Yrreb

Lid
Zit er verschil in de (voor)stoelen van de Kodiaq? Ik lees bij de business uitvoering dat er comfort stoelen in zitten. Zijn er dan ook uitvoeringen die andere stoelen hebben ( ik bedoel dus niet de sportstoelen)?
Dus: zijn de stoelen in alle uitvoeringen hetzelfde? Of zit daar verschil in?
 

Yrreb

Lid
Ok. Ik begrijp dat in de business waarschijnlijk de "luxere" stoelen zitten. En dat dit dan comfort stoelen heet. Dank voor je reactie.
 

Kodiaq Limited

Nieuw lid
In de ( limited) business edition is het zitgedeelte wat korter dan in mijn Passat 2016. Daar had ik de mogelijkheid om het voorste zitgedeelte nog wat te verlengen en zelfs wat omhoog of omlaag te pompen.
Ik weet niet hoe de stoelen in de business edition heten.
Ik merk het wel met mijn langere benen dat de ondersteuning minder is.
Als de auto geleverd is zal ik wel even moeten wennen.
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb stoelen met Scout opdruk( of geborduurd) en combinatie leder en alcantara.
Heb wel de indruk dat ze nogal redelijk hard zijn, en ik na een 100km toch eens effe moet gaan verzitten, wa onderuit of juist meer rechtop! Voor de rest prima stoelen, stoelverwarming snel warm en goed regelbaar!
En bolling van rug ook goed en makkelijk te regelen!

IMG_0423.JPG.1836ef69976cde0ab68e9e4d3e64f923.JPG
 
ik heb een vraagje over de stoelen in de sportline uitvoering. Ik sta op het punt een kodiaq te kiezen als nieuwe lease auto. Ik twijfel echter over de sportuitvoering of toch de business line. Reden van die twijfel zijn eigenlijk de stoelen. het uiterlijk van de sportline + de uitrusting is gewoon wat ik wil, echter van die kuipstoelen ben ik niet gewend. Ik voel ze echt zitten tegen mijn zijkant en vraag me af als ik daar per jaar 60k mee rijd of dat me niet gaat storen? Zijn ze bijvoorbeeld wel gemaakt om comfortabel in te zitten of ben je er na een uurtje helemaal klaar mee? heeft iemand daar ervaring mee?

ik rijd nu een superb met soort van dezelfde stoelen als de business line, dus die bevallen prima...

iemand ervaringen en of tips?
 

CDK

Forumguru
@lexmeister01, ik heb de sportstoelen en vind ze fantastisch zitten, maar een stoel is echt persoonlijk. Je kan echt niets met meningen van anderen in dit geval.
 

Emporionelis

Forumguru
Dat is heel persoonlijk, de sportline (sport)stoelen vond ik in de Kodiaq niet fijn, terwijl ik in mijn huidige Octavia ook sportstoelen heb.
En net zoals jij wilde ik heel graag de sportline bestellen, maar dan houdt het op.
Na 30 minuten rijden wist ik al dat het niet mijn stoelen waren. Ik zou gewoon wat langer met de auto gaan proefrijden en het zelf ervaren.
De meeste Kodiaq sportline rijders zijn er overigens heel tevreden mee!
 

Henrik

Forumguru
Inderdaad is dit heel persoonlijk. Ik heb altijd graag sportstoelen en ervaar de extra zijdelingse steun nooit als hinderlijk, ook niet op lange ritten.
Terwijl ik met mijn 1,94 en laten we zeggen "bijpassend gewicht" niet aan de kleine kant ben. Maar nu rij ik een Kodiaq Business Edition. Daar zitten stoelen met half leer en het ruitjespatroon in.
Eigenlijk vind ik dit ook best prima stoelen. Heb ze niet goed vergeleken met de Sportline stoelen, maar qua steun zijn ook de BE stoelen gewoon goed genoeg voor mij.
Ben je wat kleiner, dan zou ik sportstoelen wel fijner vinden denk ik, omdat je dan wat vaster zit. Heb alleen het idee dat de stoelen een beetje hard zijn, maar dat is niet vervelend ofzo.

Verder blijft inderdaad het advies van kracht om er zelf even een flink eind mee te gaan proefrijden. Dan ervaar je vanzelf of de stoelen geschikt zijn voor jou, of niet.
 
dank voor de uitgebreide reacties.

ik ga inderdaad nog even proefrijden maandag en ik snap dat het persoonlijk is. Toch zijn indrukken van mensen die langer dan 30 min of een uurtje gereden hebben wel nuttig imho. ik ben zelf 190 en 85kg, niet extreem dus ik zou in beide moeten kunnen zitten.

Zoals gezegd heb ik nu een S3 en volgens mij zijn dit ook sport of comfort stoelen. die zitten idd prima, al had ik graag verlengbare zittingen zoals dat in de vw's wel beschikbaar is.

Wat ook meespeelt is dat ik gewoon verliefd ben geworden op het sportline uiterlijk, steel grey en dan die 20" vega..die wil ik... Daarmee vergeleken is een businessline toch een beetje saai. Maar ik moet idd 60k per jaar rijden dan zijn de stoelen erg belangrijk...

ik houd me nog aanbevolen voor tips en ervaringen van andere mensen en zal na maandag wel ff laten weten wat het geworden is..
 
Persoonlijk vind ik de zijdelingse wangen van de Kodiaq sportstoelen niet te vast. Er is naar mijn gevoel zelfs nog teveel ruimte. Dat mis ik eigenlijk van bij mijn BMW sportstoelen. Daar kon ik de wangen fijn op mijn maat zetten.
Als je nooit sportstoelen hebt gehad is het natuurlijk even wennen. Zoals eerder aangegeven, probeer een wat langere testrit te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij zo veel km per jaar kan het de moeite en de kosten lonen om een Scheel, Recaro of vergelijkbare op maat gemaakte stoel aan te schaffen. Die gaat meerdere auto's mee, dus je kunt heel lang plezier hebben van die investering.
 

Henrik

Forumguru
Ik rij ook ongeveer 55K km per jaar en heb nooit de behoefte aan een stoel op maat gehad.
Denk ook niet dat die behoefte groter wordt als je meer km's rijd. Maar meer als je specifieke wensen, dan wel klachten hebt.
 
op zich zit ik prima op de skoda stoelen. hooguit dus die verlengde zitting dat je iets meer steun hebt, maar dat heb ik niet per se gemist.

ik zit inderdaad met die wangen die echt tegen me aan drukken wat ik niet gewend ben. op zich lijkt dat in eerste instantie lekker, je zit inderdaad in een kuip, aangesloten..maar is dat na een uur rijden nog steeds prettig is dus iets wat ik moet ervaren. Daarnaast vraag ik me af of, die stoelen in de business uitvoering niet comfortabeler, zachter zijn, dan die sportstoelen? en ik zal eens googelen op een eigen stoel... wie weet is dat wel een investering waard..
 

Canon-Eye

Forumguru
Waar ik vooral op doelde, is het feit dat je een auto die verder in alle opzichten aan je wensen voldoet niet hoeft te laten staan omdat je niet lekker zit op de toevallig daarin aanwezige stoel.
 

Tinus78

Forumguru
@lexmeister01 ; ik heb zo een 3500 km lang de kodiaq sportline en heb eerst een tijd naar de afstelling van de stoelen moeten zoeken. In begin had ik wel last van mijn rug. Ik wijd dit echter aan een totaal andere zithouding tov de vorige auto (een vw polo) en het actief zoeken naar de juiste afstelling.
Het helpt natuurlijk niet als vrouwlief, ondanks de uitleg, de instellingen overschrijft met haar afstelling in het geheugen:fool:.
Heb nog niet helemaal 100% de afstelling gevonden, maar ben er wel bijna. Moet hier gewoon nog “even voor gaan zitten”.
Ik wil maar zeggen dat een proefrit best een gevoel kan geven, maar mij heeft het meer tijd gekost.

persoonlijk vind ik dat je zelfs kan denken met zo veel jaarlijkse km’s om een aangemeten stoel te hebben. Het is dan bijna gewoon je kantoor / werkplek.

ik verwacht dat je die afstelling wel zal vinden. En voor wat betreft die zijdelingse steun, merk ik alleen bewust hier iets van met instappen en uitstappen.

veel wijsheid.

(en dan overgaan op de sportline:maakmegek:)
 

Frenk21

Forumguru
Op de huidige superb sportline zit wel al een uittrekbare zitting. Misschien dat op het nieuwe 2021 model dit ook gaat komen op de kodiaq:dankje:. Ik vind het zelf jammer dat ze de 2.0 tsi bij skoda uit het assortiment hebben gehaald terwijl deze bij seat nog gewoon leverbaar zijn:banghead:
 
Ik was ook bang voot de kuipstoelen in octiave bewust niet gedaan. Maar deze zijn breder, en heb breed postuur. Voordeel sportline bestuurdersstoel veel beter verstelvaar en geheugen.auto nu 1 week en geniet, doen die sportline
 

hendrik38

Forumguru
Mijn sportstoel gaat binnenkort uit elkaar bij de dealer. Op de rugkant steken 2 puntjes tegen het leer aan van binnenuit....leuk klusje

Voor de rest wel heel tevreden erover. Zit goed en stevig.
 
Bovenaan Onderaan