Stoel aanpassen of vervangen

Hallo,

Ik heb sinds kort een Skoda Rapid Spaceback (1.2 TSI, 105 pk) uit 2014. Ik ben helemaal tevreden over de auto, alleen niet over de stoel. De zitting is te kort en geeft mij niet voldoende steun in mijn bovenbenen, waardoor ik last krijg van mijn knieën. Ik heb al geprobeerd om de stoel aan de voorkant wat te verhogen, dat helpt wel, maar lost het nog niet op.
Daarom ben ik aan het kijken naar andere opties. Mijn doel is dus een langere zitting, met meer steun onderaan mijn bovenbenen.
Wat raden jullie aan? Stoel laten aanpassen of een andere stoel plaatsen, of iets anders?

Zijn stoelen uit andere Skoda's/ VAG autos erin te zetten zonder aanpassingen?

Alvast bedankt!

Groeten,
RapidSpaceback
 

Rallye

Forumguru
Misschien goed om te weten of je problemen niet (ook) worden veroorzaakt door je lengte? Ben je extreem lang?

Kan het helpen om je stoel, als je niet extreem lang bent, iets omhoog te zetten? Dan worden je knieën iets meer gebogen.

De Rapid is een mix van verschillende VAG-platforms. Het zou daarom wel eens een beetje een goo kunnen zijn welke stoelen wel en niet passen....
 
Nee ik ben qua lengte zeer gemiddeld, 1,80 m.
k heb wel veel geprobeerd met het verstellen van de stoel, maar dat lijkt niet de oplossing.
 
Ik vind je verhaal een beetje vreemd. Ik ben 1.97 en kan heel de stoel gewoon benutten. Tuurlijk, het komt niet tot in mijn knieholte, maar ik heb er echt geen last van. Hij staat ook niet helemaal naar achteren toe zelfs en ik kan alsnog prima zitten.
 
Ik vind je verhaal een beetje vreemd. Ik ben 1.97 en kan heel de stoel gewoon benutten. Tuurlijk, het komt niet tot in mijn knieholte, maar ik heb er echt geen last van. Hij staat ook niet helemaal naar achteren toe zelfs en ik kan alsnog prima zitten.
Ik geloof best dat anderen wel prima zitten in de stoel, vind zelf de rugleuning erg prettig. Het lukt mij alleen niet om ontspannen te zitten zonder spanning op mijn bovenbenen, en ook nog goed overal bij kunnen, en daar krijg ik last van.
Daarom ben ik benieuwd of iemand dit probleem ook heeft gehad, en of iemand weet of stoelen uitwisselbaar zijn met andere auto's.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik herken je probleem @RapidSpaceback en ik heb hetzelfde.
Voor mij geldt dat een VAG stoel alleen goed te verstellen is, als deze ook te kantelen is. Het stoelonderstel van een golf / Passat heeft hiervoor een handmatige verstelling, bij Skoda kom je dan bij de elektrisch verstelbare stoelen uit.

Maar of dat past is natuurlijk maar de vraag..
Hieronder een Passat stoel, als de hendel (boven het stekkertje) erop zit, is de stoel kantelbaar.

93cffec3-834b-4112-aabc-38a98f09dca6.jpg


Stoel gevonden op: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-...at/onderdeel/stoel-links/onderdeelid/9585637/
 

Bakkertje

Forumguru
Dan zou je moeten kijken naar een comfortline/highline stoel uit de Passat of een highline stoel uit de golf..
 

Bakkertje

Forumguru
Aangezien mijn ervaringen hetzelfde zijn @RapidSpaceback ik zat in de Superb stoel (elektrisch verstelbaar) ook erg goed, ook zonder te verlengen zitting.
in de O2 was het ook voor mij vermoeiend om te rijden..

De tijdelijke Grand Scenic was helemaal een ramp en nu in de BMW 320i zit ik weer heerlijk. Fijnste stoel tot nu toe vind ik toch wel die van de Passat (Highline)
 
Aha, dat klinkt goed, dan rest de vraag of die zonder problemen te monteren is in mijn Rapid. Heb jij nu een andere stoel in je Rapid gebouwd? Met name de gaten waarmee de rails vast zitten zouden op dezelfde plek moeten zitten.
 

TurboT

Forumguru
Stoelen zijn smaak bepalend en voor ieder persoon en lichaam anders. Zelf vind ik de stoelen niet perfect. Het zitvlak is goed, maar ik mis een lendesteun. Na een paar uur rijden kom ik wel gaat uit de auto. Vorige auto was een Bmw 1 met M opsmuk. Man wat waren deze stoelen lekker... het is maar net wat jouw vergelijkingsmateriaal is :-).
 

Bakkertje

Forumguru
Nee, ik had een Passat met een dergelijke stoel, daarvoor een S2 met elektrisch verstelbare stoel, na de Passat even een Grand Scenic en nu een BMW 3 serie in afwachting van de door mij bestelde Touran (ook weer met de verstelbare stoel)

Of het in een Rapid past durf ik je niet te vertellen. Maar ik zou voordat je met dergelijke acties aan de slag gaat eerst goed gaan proefzitten bij de lokale VW dealer en dan meteen even een meetlintje meenemen om te kijken of de rails even ver uit elkaar zitten..
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind je verhaal een beetje vreemd. Ik ben 1.97 en kan heel de stoel gewoon benutten.
Lichaamslengte op zichzelf zegt niet alles. Er kan namelijk nog wel eens verschil zitten in de verdeling romplengte/beenlengte waardoor mensen van dezelfde lengte toch behoefte kunnen hebben aan verschillende stoelen, of heel verschillende instellingen van dezelfde stoel.
 
Lichaamslengte op zichzelf zegt niet alles. Er kan namelijk nog wel eens verschil zitten in de verdeling romplengte/beenlengte waardoor mensen van dezelfde lengte toch behoefte kunnen hebben aan verschillende stoelen, of heel verschillende instellingen van dezelfde stoel.

Zelf heb ik extreem lange benen. Misschien heeft het ermee te maken dat ik hiervoor in een peugeot 106 met absoluut 0 opties heb gereden voor 5 jaar. Alles zit beter dan dat.:D
 

Highway

Forumguru
Weet niet of een Superb 2 stoel in jou Rapid past. Ik heb nog een elektrische stoel (inc. rechter en achterbank) liggen.

Om het elektrisch instelbaar deel werkend te krijgen heb je alleen een + en - 12 volt nodig. Voor memory etc. heb je meer nodig.
 
Weet niet of een Superb 2 stoel in jou Rapid past. Ik heb nog een elektrische stoel (inc. rechter en achterbank) liggen.

Om het elektrisch instelbaar deel werkend te krijgen heb je alleen een + en - 12 volt nodig. Voor memory etc. heb je meer nodig.
Zou je kunnen meten hoever de montagebouten uit elkaar zitten, in breedte en lengte, van hart tot hart?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou ook de breedte van de zitting en rugleuning even meten, een rapid kan wel eens smaller zijn dan een Superb ..
 
Bovenaan Onderaan