Stinken bij koude start

rolfsuperb

Nieuw lid
Hallo,

Ik ben in het bezit van een superb 1.6 TDi bj. 2011.
Bij koude start en even stationeer laten draaien, komt er een "verbrande" diesellucht het interieur binnen en je kunt het ook aan de buitenkant ruiken.
In eerste instantie dacht ik aan een lekkende verstuiver maar dit blijkt niet zo te zijn.
Als de motor warm is, is het weg.
Enig idee wat dit kan zijn, het is een onaangename geur.

Groet,
Rolf
 

Maarten

Forumguru
Welkom hier Rolf!
Het is een goed gebruik om je even wat nader voor te stellen in het Meet en Greet gedeelte. Wil je dat nog even doen? Het vergroot ook de kansen dat je antwoorden krijgt op je vragen.
Verder wens ik je veel plezier op dit leuke en leerzame forum!
 

Miez1

Forumguru
Hi Rolf,

Ik heb hetzelfde fenomeen gehad hetgeen een paar weken heeft geduurd. Het rook bij mij een beetje als smeulend plastic en kwam soms penetrant het interieur binnen. Zo snel als het kwam was het ook weer verdwenen en de auto doet al 60dkm probleemloos zijn werk.

Overigens, welkom hier.

alles gute!

Miez
 

Ron_2

Senior Member
Misschien moet je eens kijken naar sporen van lekkage, en dan met name op de uitlaat.
Als je gaat rijden verwaait de lucht, eventuele nieuwe druppels vallen door de rijwind naast de uitlaat terwijl de oude resten inmiddels verbrand zijn, en de stank is weg.

Ik heb het twee keer meegemaakt met vorige auto's, bij de ene was het koelvloeistof, bij de andere olie. Een paar druppeltjes op de uitlaat (of spruitstuk) en je hebt een stank na het starten (het eerste deel van de uitlaat warmt heel snel op).
Vooral de koelvloeistoflekkage was lastig op te sporen, het bleek dat er aan de onderzijde van het thermostaathuis af en toe een druppeltje lekte wat precies op het randje tussen motor en versnellingsbak viel, via dat randje liep het onzichtbaar naar voren (zolang we niet reden en de wind het naar achteren blies) op de uitlaat, de sporen op de uitlaat zaten daardoor recht onder de radiator die niet lek was.

Een druppeltje vloeistof is al genoeg om behoorlijk te stinken zonder dat je dat met peilen meteen merkt. Koelvloeistof ruikt anders dan diesel, maar stinkt wel.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb dit in het verleden met een oude Ford Mondeo gehad, 1.8 TDI. Er bleek een gloeibougie niet goed te zijn waar door hij eerst op drie pootjes aan sloeg en later pas op de 4e. Daardoor kwam er onverbrande dieseldamp uit de uitlaat en dat stonk zo erg dat het zelfs binnen in de auto te ruiken was. Rook een beetje zoals een olie lamp van vroeger.
 
Bovenaan Onderaan