Sticker Engeland voor koplampen

ReinderC

Nieuw lid
Bij dealer geweest om te vragen of ik mijn lampen moest laten afstellen voor Engeland. Ja dat moet. Ze hadden er echter geen ervaring mee dat klanten dat ook echt laten doen...

Dealer zei dat dit kan in boardcomputer bij verlichting >> reismodus >> linksrijdend verkeer.
Helaas, mijn Fabia Combi uit sept 2016 heeft die optie (nog) niet.
Dacht dat ik een nieuwe auto had.... :deuk: :banghead:

Ook zit er geen "schuifje" bij de lampunits. Dus moeten ze de lamp handmatig stellen maar daar moet dan een aparte afspraak voor gemaakt worden. Om die tijd te besparen heb ik maar stickers bij de ANWB gekocht. Kan iemand mij vertellen waar ik die moet plakken op de lamp-units? Heeft iemand er misschien een foto van?

(PS: heb de andere berichten al gelezen rondom dit topic)
 

Spector

Forumguru
056f3327775247ef9f61d17566e47400.ashx


zoiets?
 

Canon-Eye

Forumguru
Soms (sóms!) kun je aan het koplampglas wel zien welke ribbeltjes het licht vooral naar de rechterberm moeten richten. Dat zijn de ribbeltjes die je met zo'n sticker kunt corrigeren.

Maar soms is er niks te zien aan het lampeglas omdat het asymmetrische lichtbeeld binnenin wordt gecreëerd door reflectors, leds en/of lenzen. In dat geval resteren drie mogelijkheden:
  1. de auto heeft een reismodus voor linksrijdend verkeer zoals hiervoor genoemd. Zo niet, dan:
  2. laten afstellen door de dealer (met als nadeel dat je in het voor- en natraject op rechts-bereden wegen de tegenliggers verblindt). Zoniet, dan:
  3. niets doen en in Engeland alleen de mistlampen gebruiken zodra er een tegenligger in beeld komt. Hier kun je je mee redden als je weinig of niet in het donker rijdt...
 

Agent327

Forumguru
4. Maak eerst van karton een malletje in de vorm van de afplaksticker, zet je auto horizontaal op een vlakke ondergrond op 5 meter van een vlakke muur en doe je lichten aan.
Het is de bedoeling dat je het schuin omhoog schijnende gedeelt afplakt. Om the bepalen welk gedeelt dit is schuif je met het malletje net zolang over de komplamp todat je een vlakke lichtlijn op de muur hebt geprojecteerd.
Op deze positie moet dan de sticker worden geplaatst.
Tip. Je dit kunt ook met een stukje zilveren of zwarte gaffer/duck tape doen welke je in de vorm van zo'n sticker knipt. Bespaart je weer € 7.50 (?)
 

Canon-Eye

Forumguru
Is niet helemaal hetzelfde omdat die stickers transparant zijn en ook ribbeltjes hebben die de richting van de bundel beïnvloeden. Dat kun je met een ondoorzichtig kartonnetje niet simuleren, zelfs met de sticker zelf gaat dat niet zolang de ondoorzichtige folie nog op de plakkaat zit.
Die handleidingen bij de stickers zijn als regel nogal generiek, daar heb je eigenlijk niet zoveel aan.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn superb van 2013 heet het reismodus, wellicht dat je dat wel hebt?.
Maar ik denk dat @Cordoba dit wel zal weten.

Ik heb het bij mijn F3 (dec. 2016) nog niet ontdekt, en dacht dat ik de Swing radio toch wel redelijk had doorgespit. Ik heb jaren terug ook al eens gelezen dat men meer naar de bovenkant van de bundel recht houden in plaats van schuin, zodat je geen aparte afstelling nodig hebt voor LHD en RHD verkeer. Mogelijk dat dit aan de hand is, ik heb eigenlijk bij mijn Fabia volgens mij ook een rechte lijn aan de bovenkant van de bundel gezien, maar er nooit echt op gelet.
 

Agent327

Forumguru
Is niet helemaal hetzelfde omdat die stickers transparant zijn en ook ribbeltjes hebben die de richting van de bundel beïnvloeden. Dat kun je met een ondoorzichtig kartonnetje niet simuleren, zelfs met de sticker zelf gaat dat niet zolang de ondoorzichtige folie nog op de plakkaat zit.
Die handleidingen bij de stickers zijn als regel nogal generiek, daar heb je eigenlijk niet zoveel aan.

Ik denk dat het niet veel uitmaakt over de stickers volledig afdekken of enigszins lichtdoorlatend zijn. Ik heb zelf in het verleden met succes regelmatig de gaffertape methode toegepast. (zie foto)

upload_2018-8-24_14-3-29.png
Uiteindelijk gaat het erom dat je de tegenligger niet verblind.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb het bij mijn F3 (dec. 2016) nog niet ontdekt, en dacht dat ik de Swing radio toch wel redelijk had doorgespit. Ik heb jaren terug ook al eens gelezen dat men meer naar de bovenkant van de bundel recht houden in plaats van schuin, zodat je geen aparte afstelling nodig hebt voor LHD en RHD verkeer. Mogelijk dat dit aan de hand is, ik heb eigenlijk bij mijn Fabia volgens mij ook een rechte lijn aan de bovenkant van de bundel gezien, maar er nooit echt op gelet.


Bij mijn superb is deze optie in te stellen via de Maxidot, niet via het radio menu.
 

gerven

Lid
waarom gebruik je niet gewoon je mistlampen vóór?
schakel alleen je stadslichten in en gebruik je mistlampen, die schijnen alleen in de breedte en niet omhoog. verblind je dus niemand en je voert licht. voor die ene keer dat je ‘s-avonds in Engeland rijdt........
 

Hakar

Donateur
En niet te druk om maken.
Canon-Eye gaf het al aan in post 4 in post 4 punt 3 wanneer je niet veel in het donker rijdt.

Ik heb het tot een 20 jaar geleden iedere oversteek netjes afgeplakt, en daarna niet meer.
Reed dan ook meest overdag, en dan valt het niet of minder op, of ik gebruikte de verlichting niet.

Heb voor een Frans bedrijf enige maanden in de omgeving van Blackpool gewerkt, met Franse firma auto's.
Voor elk wissewasje stonden we met die auto's aan de kant, want uiteraard hadden we iets niet goed gedaan.
Echter in het donker van de ochtend is er nog nooit een diender geweest die ons op niet afgeplakte dan wel veblindende verlichting heeft aangesproken.
 

hemi24

Forumguru
Bij dealer geweest om te vragen of ik mijn lampen moest laten afstellen voor Engeland. Ja dat moet. Ze hadden er echter geen ervaring mee dat klanten dat ook echt laten doen...

Dealer zei dat dit kan in boardcomputer bij verlichting >> reismodus >> linksrijdend verkeer.
Helaas, mijn Fabia Combi uit sept 2016 heeft die optie (nog) niet.
Dacht dat ik een nieuwe auto had.... :deuk: :banghead:

Ook zit er geen "schuifje" bij de lampunits. Dus moeten ze de lamp handmatig stellen maar daar moet dan een aparte afspraak voor gemaakt worden. Om die tijd te besparen heb ik maar stickers bij de ANWB gekocht. Kan iemand mij vertellen waar ik die moet plakken op de lamp-units? Heeft iemand er misschien een foto van?

(PS: heb de andere berichten al gelezen rondom dit topic)

Als ik in de handleiding lees die bij je auto hoort, kan ik niet anders als de conclusie trekken dat jouw dealer géén specialist is...

Rijden in het buitenland

Tijdens het rijden in landen waar aan de andere kant van de weg wordt gere-
den (links-/rechtsrijdend verkeer) kunnen de koplampen het tegemoetkomend
verkeer verblinden. Daarom is het noodzakelijk om een aanpassing aan de ko-
plampen te laten uitvoeren door een specialist.


:lezen::nono:
 

EdK

Forumguru
Kom ook regelmatig op dat eiland waar ze aan de verkeerde kant hun stuur hebben en spookrijden.
Maar heb in al die jaren nog nooit mijn koplampen afgeplakt, zet ze wel met draaiknoppie in laagste stand.
En in al die jaren dat ik dan in het donker rijd en tegenliggers tegen kwam, nog nooit seinende tegenliggers gehad die kenbaar wilde maken dat ik ze verblind.
Dus tsja je kunt als een brave vooraan lopende hollander je lampen afplakken, of je draait de koplampen in onderste stand en gaat daar die enkele avond niet afgeplakt de weg op....

Zou gewoon voor laatste kiezen...
Als ik engelse wagens hier in NL of B zie staan dan zijn hun lampen ook niet afgeplakt om ons niet te verblinden.....
 

AGTon

Forumguru
Ik plak meestal 2 maandverbandjes op de lampen, ongebruikt en zonder vleugels. Nooit staande gehouden of seinen dat ik de tegenligger verblind, wel vreemde blikken.






:pieker:
 

CharlesTucker

Forumguru
Net weer terug uit Engeland, 2 weekjes. Ik ben meer Engelsen met slecht afgestelde en daarmee verblindende verlichting tegengekomen dan Nederlanders. Vorig jaar had ik de lampen wel "netjes" afgeplakt, met die ANWB dingen. Daar zat overigens best een aardige handleiding bij, netjes per autotype en generatie uitgelegd hoe en waar je die dingen moest plakken. Dit jaar heb ik een auto met een linksverkeer-stand, vond eigenlijk ik toch wel een fijn idee. Overigens werd er op de boot om ons heen wel flink geplakt, vlak voor aankomst in Dover :).

Als je de tips "gebruik je mistlampen" of "zet je dimlicht in de laagste stand" gaat opvolgen, haal dan misschien wel je schakelaar uit de auto stand en kies zelf wanneer je de boel aan en uit zet. Ik heb best vaak gehad dat m'n verlichting automatisch aanging in de bosrijke gebieden waar je letterlijk door bomentunnels rijdt (zo gesnoeid dat er precies een dubbeldekkerbus onderdoor kan, waarbij z'n dak netjes geveegd wordt).
 
Bovenaan Onderaan