Stevige banden slijtage Pirelli 4 seizoenen banden

dj.verhulst

Forumguru
ik heb een 2018 Octavia Combi 1.0 TSI

met een set 4 seizoenen banden van Pirelli ,, vandaag heb ik de profiel diepte op gemeten , voor 4 mm achter 5 min ,, op verschillende plekken gemeten ,, de banden zijn wel egaal gesleten
maar de wagen heeft 28 K km gereden dat zou betekenen dat ik met dit tempo met een 40 a 45 km wel nieuwe banden nodig heb.... bij 2 mm moet ik wat anders en zou dat in de winter zijn ben ik te laat.

ik weet dat 4 seizoenen banden harder slijten, met een set gewone zomer banden doe ik rustig 80 K had ook een 150 pk TDI daar lukte ook prima.

hoorde dat VAG wel eens problemen had met de toe in/out setting dat ze af fabriek te veel toe in hebben, maar ook dat de fabriek ook veel toe in opgeeft en dat iets minder ook kan .

ben verder niet echt kapot van deze banden ,, ze maken meer geluid dat m'n Michelin energie savers + en premacy 3 die ik op mijn andere octavia's had ,, merk dat ze toch minder zuinig zijn ondanks de zuinigere motor.



upload_2021-1-2_21-37-57.png
 

hemi24

Forumguru
Ik zou niet weten waarom all-seasons sneller zouden moeten slijten, heb namelijk heel andere ervaringen met CrossClimats van Michelin...

Als ze nu 4mm zijn, kun je ze nu dus vervangen, want 4mm is de ondergrens voor de winter!
Die 40 a 45k ga je in elk geval niet redden!
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat je verkeerd rekent, als de zomer-/winterbanden er maar de helft van het jaar op liggen, is het niet vreemd dat de km-stand waarbij ze versleten zijn veel hoger is: je hebt het dan immers over 2 bandensets. Ik ken deze specifieke Pirelli band niet, maar Pirelli's zijn nu niet bepaald slijtvaste banden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

fanSkoda-VW

Donateur
Ik rijd Vredestein 4-seizoenenbanden. Gaan ook lang mee, op de Fab zo'n 50-60K..
Dus waar hangt het dan van af?
Pirelli staat bekend om de wegligging, zeker de zomerbanden 'plakken' aan de weg.
Dus zal dat wel komen omdat ze van zachter rubber gemaakt zijn?
Misschien geldt dat ok voor de winterbanden.
En natuurlijk of je met een 'zware' voet rijdt, lekker sportief.
Als je winterbanden uitzoekt kan je in de tabellen kijken hoe het staat met de slijtvastheid.

Een slijtvast 2021 toegewenst :-)
 

MRNX

Forumguru
Verschillende tests gelezen (Bovag, autovisie). De best geteste all season band uit de test ging toen 54dkm mee, de slechtste 25dkm. Ik zie ik dat ze spreken over een gemiddelde van 30-40 dkm

Ik denk wel dat slijtage anders is, gezien de compound die wordt gebruikt: winterbanden > all season > zomerbanden

Ik ben nooit fan geweest van Pirelli. Beste ervaringen heb ik van Michelin en GoodYear.
 

dj.verhulst

Forumguru
Ik zou niet weten waarom all-seasons sneller zouden moeten slijten, heb namelijk heel andere ervaringen met CrossClimats van Michelin...

Als ze nu 4mm zijn, kun je ze nu dus vervangen, want 4mm is de ondergrens voor de winter!
Die 40 a 45k ga je in elk geval niet redden!

4 seizoenen banden zijn zachter , de extra lamellen zorgen voor meer warmte ontwikkeling = wat meer slijtage geeft
je hoort het overal dat 4 seizoenen harder slijter dan zomer banden


Ik denk dat je verkeerd rekent, als de zomer-/winterbanden er maar de helft van het jaar op liggen, is het niet vreemd dat de km-stand waarbij ze versleten zijn veel hoger is: je hebt het dan immers over 2 bandensets. Ik ken deze specifieke Pirelli band niet, maar Pirelli's zijn nu niet bepaald slijtvaste banden.

nee dit zijn gecorrigeerde km standen ik hield bij wanneer ik vroeger wisselde van zomer naar winter ( lang leven excel )
ja voor winterbanden weet ik dat die minimaal 4 mm moeten zijn, nou stellen de winters in NL tegenwoordig weinig voor , word er 15 cm sneeuw opgegeven leg ik als nog de winterbanden eronder, heb 2 sets wielen , en een garage krik en momentsleutel

Ik rijd Vredestein 4-seizoenenbanden. Gaan ook lang mee, op de Fab zo'n 50-60K..
Dus waar hangt het dan van af?
Pirelli staat bekend om de wegligging, zeker de zomerbanden 'plakken' aan de weg.
Dus zal dat wel komen omdat ze van zachter rubber gemaakt zijn?
Misschien geldt dat ok voor de winterbanden.
En natuurlijk of je met een 'zware' voet rijdt, lekker sportief.
Als je winterbanden uitzoekt kan je in de tabellen kijken hoe het staat met de slijtvastheid.

Een slijtvast 2021 toegewenst :-)

als het de laatste versie is van Vredestijn die zijn heel erg goed, heb een set voor de suzuki Celerio van mijn vrouw gekocht , die rijd een 5 a 6 K per jaar dus is slijtage minder een ding en die auto weeg een aardig stuk minder en minder vermogen , wel meer remmen en optrekken en bochten , maar ga er van uit dat die wel een 60 K halen en dan vind ik het wel goed.

de wegligging van die Pirelli zijn niet slecht maar niet op het niveau van van een set premacy 3/4 en meer geluid.
een octavia 3 gaat prima door een bocht maar het is ook weer geen BMW 1 serie :D qua wegligging



maar iemand een idee over de uitlijning ??
 

MRNX

Forumguru
Egale slijtage duidt toch op een goede uitlijning? Of is het niet zo simpel?
 

MaxN

Donateur
Wij hebben dit jaar de Crossclimate vervangen na 61k km. Vóór was 4mm, achter 5mm en met de winter op komst uit voorzorg alles gewisseld voor nieuwen. Met 235pk en 500nm geen slecht resultaat lijkt mij.
De Crossclimate heeft zich bij mij bewezen als slijtvaste band.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@dj.verhulst Celerio is misschien wel een lichtere auto met minder vermogen, maar als het goed is, is daar ook rekening mee gehouden met de bandenmaat, dus zou de levensduur niet al te ver uit elkaar moeten lopen. Wat ik persoonlijk ook altijd wel een ding vind bij het kiezen van banden is het brandstofverbruik: moet je voor de los eens uitrekenen wat 1% verschil in brandstofverbruik je oplevert over de levensduur van de banden (of anders benaderd: wat ze extra mogen kosten, om op gelijke km-kosten uit te komen)
 

Rallye

Forumguru
Persoonlijk vind ik 40-45k km voor een set banden niet slecht, maar mogelijk heb ik een ander referentiekader. Ik zou de evt. brandstofbesparing wellicht meenemen als factor in de afweging, maar voor banden vind ik dat, net als bijvoorbeeld de geluidsproductie, eigenlijk een secundaire eigenschap (wel binnen bepaalde marges natuurlijk). Banden vormen het contact met de weg, dus de eigenschappen die dat (op nat, droog, warm en koud etc.) bepalen zijn voor mij het belangrijkst.
 

Okki

Donateur
Vredestein Quatrac 5 zijn zeer aan te raden. Goede prestaties, stil en slijtvaster. Ik heb er ruim 90.000 km mee gereden en toen nog ruim 2,5 mm profiel over
 

dj.verhulst

Forumguru
@dj.verhulst Celerio is misschien wel een lichtere auto met minder vermogen, maar als het goed is, is daar ook rekening mee gehouden met de bandenmaat, dus zou de levensduur niet al te ver uit elkaar moeten lopen. Wat ik persoonlijk ook altijd wel een ding vind bij het kiezen van banden is het brandstofverbruik: moet je voor de los eens uitrekenen wat 1% verschil in brandstofverbruik je oplevert over de levensduur van de banden (of anders benaderd: wat ze extra mogen kosten, om op gelijke km-kosten uit te komen)


verbruik vind ik belangrijk had energie savers + op m'n vorige en eerst een set continental premiumcontact 5 ,, maar die energie saver waren echt zuiniger kon zomaar 0,3 a 0,6 L schelenbij 80 en 100 km schelen en op nat eigenlijk beter en ook stukken stiller maar die continental zal wel iets gecupt zijn.

Vredestein Quatrac 5 zijn zeer aan te raden. Goede prestaties, stil en slijtvaster. Ik heb er ruim 90.000 km mee gereden en toen nog ruim 2,5 mm profiel over

ja die zijn goed die heb ik op de Celerio
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb Michelin CrossClimates onder de Octavia, al 90.000 kilometer, en er zit nog 3.5-4 mm profiel op. Ik ben wel een rustige rijder, en doe vooral snelwegen. Ik was eigenlijk van plan om er voor de wintervakantie nieuwe onder te latan monteren (3.5 mm betekent dat ie niet meer als winterband telt), maar vanwege de Corona perikelen (geen vakantietrip door Duitsland en Oostenrijk deze keer, en wel thuiswerken) heb ik dat nog niet gedaan. Maar al met al zijn die Michelins me goed bevallen, maar die Quatrac's schijnen ook prima te zijn, misschien probeer ik die wel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wij hebben dit jaar de Crossclimate vervangen na 61k km. Vóór was 4mm, achter 5mm en met de winter op komst uit voorzorg alles gewisseld voor nieuwen. Met 235pk en 500nm geen slecht resultaat lijkt mij.
De Crossclimate heeft zich bij mij bewezen als slijtvaste band.
Heb eens gekeken hoe dat bij mij zit; na nog geen 20 000 km voor 5.5 en achter 5.8. Dus of ik dat ook ga redden, die 60 000?
 

MaxN

Donateur
De meeste kilometers zijn bij ons pre-Corona geweest, dus veel snelweg en autoweg, al zit daar weinig verschil in met de huidige snelheden die toegestaan zijn. En rustige rijstijl door de hoofdbestuurster.
 

dj.verhulst

Forumguru
Waarom is dit topic zomaar verkast naar een andere onderdeel ??

het gaat namelijk over waarom heeft mijn octavia III zo'n hoge banden slijtage ?? zit het in de uitlijning, constructie ? of in de banden ,, het lijkt de banden te zijn, en men bespreekt ervaringen van andere types die het vaak beter doen .
 

Rosinfield

† In Memoriam
en men bespreekt ervaringen van andere types die het vaak beter doen .

Of niet?
Is dat nou zo verschrikkelijk? Men doet toch desalniettemin zijn best je oorspronkelijke vraag naar beste kunnen te beantwoorden? Niet zo moeilijk doen hoor.

Overigens rijd ik ook vnl snelweg. Meestal rustig, al zijn er natuurlijk wel "momentjes". Wellicht dat die er dan toch stevig inhakken met dat vermogen.
 
Bovenaan Onderaan