SteGo's Citigo's

Tees

Donateur
Maar door die krik is toch het dak tegen een buis die erboven hing aangekomen, en in de stress viel t Citigootje van de krik en bonkte met de bumperhoek tegen een muurtje aan. Gewoon één schade hoor! :pardon:

Maar wat een bedrag zeg, ik vond 5 jaar geleden een diepe kras met deukje in t zijpaneel van m'n Faab al duur met €650 kosten. Gelukkig volledig verzekeringswerk voor degene die er met de fiets tegenaan gevallen was.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens was het rijden in de Twingo door dat stormachtige weer bepaald geen pretje!
Ik heb ook wel eens een proefrondje in zo'n Twingo gemaakt en dat was geen onverdeeld genoegen. Mijn vrouw heeft twee voorwielaangedreven "oer-Twingo's" gehad, elk zo'n 10 jaar lang zonder noemenswaardige problemen. Daar heb ik ook regelmatig mee gereden en dat voelde aan als een aanmerkelijk grotere en zwaardere auto dan het is, ook al had ik (overstappend vanuit bv. de O2 1.9TDI) de eerste minuten altijd het idee dat ik met mijn voeten op de voorbumper zat. Dat waren dus behoorlijk volwassen aanvoelende auto's, in tegenstelling tot het actuele model: dat vond ik echt een achteruitgang.
 

JeSko

Forumguru
Tja een Twingo gebruik je om van de voordeur naar de bakker te gaan en terug als het regent, niet om serieus in te rijden, daarvoor waren en zijn ze nooit bedoeld. Een Citigo/Up!/Mi trouwens idem, al is VW er blijkbaar in geslaagd om deze auto's enorm volwassen aan te laten voelen en ze eigenlijk dusdanig boven hun gewichtsklasse te laten meeboksen. Iets waar VW wel goed in is, gezien de ruimte en het gedrag dat men aanbied in bepaalde klasses met bepaalde modellen.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@JeSko voor wat betreft de oer-Twingo, dus die met de guitige oogjes, vergis je je toch echt. Ondanks het beperkte formaat heb ik er o.a. ritten van rond 1000 km op één dag mee gemaakt, direct na aankoop (om ze volgens een bepaald patroon in één keer goed in te rijden) en dat ging werkelijk uitstekend. We hadden de modeljaren 1994 en 2004, zeker laatstgenoemde had ook nog eens prima stoelen voorin. Zoals ik eerder al aangaf: als je ermee rijdt lijkt de auto groter en zwaarder dan je er van buitenaf aan ziet, echt niks mis mee en heel vertrouwenwekkend. En ondanks het algemene gejeremieer over die "vreselijk slechte Franse auto's" hebben in ruim 20 jaar totaal beide auto's de werkplaats alleen van binnen gezien voor regulier onderhoud.

Ik heb ook wel gereden met de Citigo van een schoondochter en ook dat reed op het eerste gevoel best lekker, dus geen kwaad woord erover - echter veel te weinig kms mee gemaakt om een gefundeerd testverslag te schrijven.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Tja een Twingo gebruik je om van de voordeur naar de bakker te gaan en terug als het regent, niet om serieus in te rijden, daarvoor waren en zijn ze nooit bedoeld. Een Citigo/Up!/Mi trouwens idem, al is VW er blijkbaar in geslaagd om deze auto's enorm volwassen aan te laten voelen en ze eigenlijk dusdanig boven hun gewichtsklasse te laten meeboksen. Iets waar VW wel goed in is, gezien de ruimte en het gedrag dat men aanbied in bepaalde klasses met bepaalde modellen.
Het hangt er toch echt wel van af welke Twingo je hebt.
In de mijne kun je echt serieus rijden hoor
0433603cd76aa4a257de223366c11980.jpg
 

JeSko

Forumguru
Met "serieus rijden" doelde ik meer op langere afstanden, zo'n Twingo is vast heel leuk ja op binnenbaantjes, ik heb zelf ook lichte auto's gereden met korte wielbasis en dan nog vanalles aan gedaan om er een echte kart van te maken, maar om naar de andere kant van het Belgenland te karren neem ik toch liever een wat grotere auto met langere wielbasis.

En nu houd ik mijn vingers stil, te ver off-topic in een Mijn Auto topic, excuus @SteGo :)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dat klopt. De mijne heeft vanaf fabriek het optionele CUP onderstel. Als ik daarmee door 'Belgenland' ga rijden, dan kan ik daarna direct door naar de tandarts en alle vullingen opnieuw laten doen
 

SteGo

Donateur
Maar door die krik is toch het dak tegen een buis die erboven hing aangekomen, en in de stress viel t Citigootje van de krik en bonkte met de bumperhoek tegen een muurtje aan. Gewoon één schade hoor! :pardon:
Het zou me niks verbazen als verzekeraars soms de meest bijzondere verhalen te horen krijgen .... :deuk:
Het hangt er toch echt wel van af welke Twingo je hebt.
In de mijne kun je echt serieus rijden hoor
Een Twingo 2 is hardstikke leuk. En ik zou dan het liefst een phase 2 hebben. Ik ben er ook al wel eens mee op pad geweest, een 1.5 dCi. In de tijd dat ik nog overwoog om (weer) diesel te gaan rijden. Het exemplaar waar ik mee op pad was had al een behoorlijk leven achter zich, maar als ik een beetje door de vuiligheid en een stevige mate van slijtage heen keek was het best wel een fijne auto. Ik had destijds zelfs al wat advies gevraagd van iemand die bij Renault werkte en die gaf aan dat het op een paar kleine dingetjes na best een behoorlijk goede auto was. (Hij durfde ook gewoon toe te geven dat bepaalde Renaults helemaal niet zo best waren ....). Maargoed, uiteindelijk besloot ik toch geen diesel meer te gaan rijden en verdween de Twingo eigenlijk weer uit beeld. Maar het zijn nog altijd leuke wagentjes om te zien.
@JeSko voor wat betreft de oer-Twingo, dus die met de guitige oogjes, vergis je je toch echt.
Twingo 1 is erg guitig, al zou ik hem zelf absoluut niet willen hebben, het interieur vond ik wel altijd wat 'smaakgevoelig' met z'n knopjes in rare kleuren enzo. In mijn jonge jaren bij m'n huidige werkgever stond ik eens bij een schadehersteller mijn mening te geven over het interieur met in gedachte dat het een klantenauto was die daar in de werkplaats stond. Toen bleek het de auto van de monteur te zijn waar ik tegen stond te praten ... vond ie niet zo leuk. :LOL: Ik kan het eigenzinnige interieur inmiddels wel waarderen trouwens, al vind ik het nog steeds niet mooi, 't is 'apart'.
Wat ik wel gaaf vind is de aangekondigde electirsche Twingo die eraan zit te komen. Leuk dat het Twingo 1 design daar zo sterk in terug komt! Zou ik die kopen? Waarschijnlijk niet, maar het oogt wel erg leuk!
Schermafbeelding 2023-12-22 200718.png

Maargoed, momenteel (gelukkig) geen Twingo-tijd meer voor mij. Ik kon vanochtend gewoon weer heerlijk in de Citigo naar het werk. Wat was dat een genot! :love:
 

Canon-Eye

Forumguru
@SteGo Ik zou 'm zelf ook niet spontaan uitgezocht hebben, maar mijn vrouw viel als een blok ervoor. Dus toen haar Visa1100RE aan vervanging toe was, moest en zou ze zo'n groene Twingo, ruim 10 jaar later opgevolgd door een petrolkleurige verse. De eerste heeft trouwens nog een tijdje succesvol dienst gedaan bij een van onze zonen, totdat die zich iets stoerders kon veroorloven. En zoals gezegd, als je erin rijdt blijkt het een heel volwassen aanvoelend en verrassend praktisch autootje te zijn. Met ook nog zowat een kuub laadruimte, als je de achterbank platlegt...
 

Tees

Donateur
Die nieuwe elektrische Twingo is idd wel erg geinig, zeker een duidelijk Twingo 1 DNA! Inclusief de 3 luchthappertjes rechts op de motorkap :jaja:
 
Bovenaan Onderaan