Steenslag superb 3 (kleur rood)

Hallo,

Sinds een maand of 5 rijdt ik naar volle tevredenheid een Superb.
Nu is er echter 1 ding wat wel storend is: er is enorm veel steenslag op de motorkap.
Ik denk dat er nu ongeveer 20-25 plekjes opzitten waar de lak er al afgeslagen is. Nu gebruik ik de auto niet anders dan vorige auto's die ik heb gehad. Ook rijdt ik niet over grindwegen of ander vorm van "offroad" rijden ;)

Ik zat er eventueel nog aan te denken dat het zou kunnen komen omdat ik de rode kleur heb van de sportsline. Dit is een unilak i.p.v. Een metallic lak zo ver ik weet, deze zou minder sterk zijn?

In hoeverre komt dit bekend voor bij anderen? Ik heb er al reeds melding over gemaakt bij de garage en de leasemaatschappij. De garage meld dat de lak gewoon dik genoeg is, de leasemaatschappij heeft nog geen uitsluitsel gegeven. Ik stoor me er alleen zelf nog al aan omdat het er niet uit ziet. Ik ben dna ook benieuwd hoe het er uit ziet als de auto zeg 2 jaar oud is. (Kans op roest?)

Ik zal vanavond anders nog wel wa foto's toevoegen ter idee.
 

H@RM

Senior Member
Rood wordt tegenwoordig ook afgelakt met een blanke lak laag. Dus daar hoeft het niet aan te liggen.

Mogelijk rij je veel trajecten met slecht wegdek of zit je stiekem toch te dicht op jouw voorganger
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

leon-cupra

Forumguru
Hoeveel kilometers doe je per maand en wat voor baan? Zal er veel mee te maken hebben.
Daarnaast, je hoort het tegenwoordig meer en meer. Sneller schade dan vroeger.

Volgende een zilvere hé ;)
 

gdisselkoen

Forumguru
Mijn ervaring is juist minder schade door steenslag. Bij mijn eerste leaseauto, 20 jaar geleden,, een Volkswagen Polo zaten er zelfs gaten in het glas van de koplampen als gevolg van steenslag. En toen was het nog echt glas dat gebruikt werd. En nog vrij dik ook. Ook ging er minimaal 1x per jaar een nieuwe voorruit in de auto. De laatste jaren heb ik daar veel minder last van. Bij mijn vorige auto is in 5 jaar 1x de voorruit vervangen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de laatste jaren minder kilometers maak dan 10 of 20 jaar geleden. Dan was een auto in 2 jaar ook echt "op".
 
In ruim 63.000km heb ik ca 5 steenslagplekjes opgelopen. Eén heel hinderlijk midden op de motorkap, één ook lelijk onder op de rechterdeur en drie helemaal onder op de voorbumper. Ik rijd de meeste km's door heel NL en België, en de afstand is meestal de kortste van de ACC.

In aantal valt het me dus wel mee. Blijft wel lelijk :facepalm:. Oh ja.. ik heb business grey
 
Bij deze ook een 3 tal foto's ter idee, Het zit alleen min of meer over de hele kap / a stijlen.
Qua rijden ik rijdt wel een 55.000 km per jaar in voornamelijk NL/BE/DE. Nu zal er uiteraard meer steenslag zijn dan iemand die b.v. maar 10.000 km per jaar in alleen NL rijdt.
De ACC heb ik op kortste staan dus dat is een beetje de afstand waar je aan moet denken. Los daar van, Met andere auto's die ik hiervoor heb gehad was dit lang niet zo erg als bij de Skoda. Heb hiervoor allerlei merken gereden o.a. Audi, Bmw, Renault.

Wel spijtig dat de garage dus meld dat de lak dik genoeg is en het hier mee voor hun klaar is.


tW7KaLR.jpg

O1hkNZG.jpg

CnFwB0R.jpg
 

MarsMars

Senior Member
Dat lijkt wel erg extreem. Doet me denken aan mijn eerste Opels, daar vloog de lak er ook af bij elke aanvaring met een steentje of dikke vlieg.

De laatste 3 auto's geen last meer van steenslag, incl. Dus mijn S3 uit 2015 en 80.000km op de teller.
 

Van Hoften

Forumguru
Oei, dat doet zeer om te zien. Als de auto er nou van zou gaan bloeden, dan was het veel minder opvallend...
 

Jewepe

Forumguru
Het lijkt wel of de rode laklaag niet goed hecht op sommige plekken op de grondlak. Slecht ontvetten voor het spuiten van de kleur geeft zo'n soort effect. Ik zou toch maar eens naar een expert gaan (schadeherstelbedrijf).
 
Dit is wel erg ja. En wil je niet ontmoedigen, maar als je de auto pas 5 maanden hebt dan heb je dus nog geen winter gehad. En in de winter is de kans op steenslagschade groter dan in de zomer, zeker met een beetje serieuze vorst (wintersport...). Hier zou ik zeker een onafhankelijk expert naar laten kijken
 
Iedereen dank voor de reacties. Ik ga er nog wel even over in gesprek. Want het is wel extreem voor die paar maanden.
 

MennoW

Forumguru
Ik heb er ook last van "vind ik zelf"
Auto is in dec 2015 geleverd in laserwhite.
De lak is wat mij betreft wel erg steenslag gevoelig, na 30.000 km vroeg ik mezelf al af of die bij een ton een compleet grijze neus zou hebben.
Nu staat er 115.000 km op en is het uiteindelijk nog mee gevallen.
Maar ik heb betere gehad.
 

Skodatek1

Forumguru
Zonde man! Terwijl dat rood zo een mooie kleur is.

Ligt ook een beetje waar je rijdt maar op autobaan heb je natuurlijk veel meer kans op steenslag (rij zelf ook 80% autosnelweg)

Heb zelf ruim 56K op de teller bij mijn O2 (FL) kleur Brilliant Silver Metallic.

Ook een aantal 5 a 6 putte er in zitten en hier en daar lichte steenslag. Vind het ook een kwaliteitsprobleem bij Skoda, lak is veel dunner dan vroeger (waterbasis)

Bij mijn vorige auto VW Bora V5 uit 2001 en bij 125K veel minder steenslag gevoelig geweest (was ook zilver metallic)
 

s-line

Forumguru
Juist op de binnen wegen loop je de meeste steenslag op omdat de tegenliggers dicht langs je rijden
 
Bovenaan Onderaan